På god väg att få klart toalettrummet med vägghängd wc (Westerbergs). Rörmokaren har förberett alla kopplingar (pex-rör) i väggen och nu är nya väggen monterad och kaklad. Problemet är bara att hela vatteninstallationen inne i väggen ännu inte är igång, väntar på att resten av rörarbetet ska göras så att nya rören kan kopplas in och testas. Frågan är därför om det finns en risk att rörisen kan ha misslyckats med någon koppling i väggen som kan innebära att allt måste rivas. :( Hoppas verkligen inte!

Rörmokaren vill gärna att vi sätter en inspektionslucka i väggen, och det kan man ju göra, men det blir kanske inte det snyggaste. Hur har ni andra gjort med era inbyggda wc-fixturer? Inspektionslucka eller inte? Har det hänt att kopplingarna läckt och att ni tvingats riva väggen för att komma åt och ordna till allt? Eller är min oro obefogad? Ska självklart borra in ett skvallerrör under wc-skålen!

Definitivt inspektionslucka om ni inte absolut vägrar av estetiska skäl och hellre tar en risk (om än relativt liten). Ser nån skada per månad kanske på just inbyggd wc så det är väl inte supervanligt men definitivt förekommande

Kinglolle: vi har möjlighet att sätta en inspektionslucka "osynligt" bakom kommoden. Då måste man i och för sig flytta kommoden när man behöver inspektera, men det kanske inte görs varje dag direkt. Inspektionsluckan skulle då kunna komma i lagom höjd om man mot all förmodan behöver komma åt och fixa något med rören in i wc-tanken. Rörmokaren föreslog annars att sätta luckan nere vid golvet, direkt till höger om wc-stolen, men där tycker jag personligen att den blir alldeles för synlig. Det skulle dessutom inte gå att nå själva tanken därifrån heller.

Kan en lucka på 20x20 cm räcka?

Du kan gardera lite extra med ett fuktlarm, så behöver du inte öppna inspektionsluckan så ofta, om den kommer bakom kommoden.

Får man i något fall ha dold skarv i vägg,de är kanske enda möjligheten till vägghängt
Detta verkar vara klämringskoppling

Hela fixturen är väl monterad innanför fuktspärren? Då leder inte ett läckage till katastrof. All annan konstruktion skulle jag vara oerhört tveksam till.

Inga dolda skarvar på vattenledning skall finnas i vägg, varken klämrings- presskoppling, eller lödda skarvar.

Krilleman
Hur är din svedbergs fixtur konstruerad? Vilken modell är det?
Låter väldigt oroväckande att du måste ha dolda inbyggda skarvar som man INTE får ha!

Brukar hålla mig ifrån Svedbergs, så jag vet inte hur deras fixturer ser ut. Men normalt drar man röret heldraget utan skarv ända in i cisternen. Avstängningsventtilen sitter inne i spolcisternen. Servicelucka ordnas antingen uppifrån (om det blir en "hylla") eller framifrån via spolknappen.

Inspektionslucka räcker egentligen inte utan du ska ha ett fördelarskåp som är vattentätt, om du har flera rör som ska fördelas.

lordi skrev:
Brukar hålla mig ifrån Svedbergs, så jag vet inte hur deras fixturer ser ut. Men normalt drar man röret heldraget utan skarv ända in i cisternen. Avstängningsventtilen sitter inne i spolcisternen. Servicelucka ordnas antingen uppifrån (om det blir en "hylla") eller framifrån via spolknappen.

Inspektionslucka räcker egentligen inte utan du ska ha ett fördelarskåp som är vattentätt, om du har flera rör som ska fördelas.
Eller så använder man väggbricka där man gå från Pex till förnicklat rör eventuell läcka kommer då utanför väggen

Som sagt, cisternen skall sitta innanför tätskiktet och det skall finnas ett
skvallerrör som leder ut ev. läckage synligt, tex. ut på golvet i badrummet.

Det är självklart tätskiktat och skvallerrör under wc-skålen. Skarven är på kallvattnet, nån form av t-koppling, som leder både till spolcisternen och till blandaren. Jag kan inte själv alla regler, men förutsätter att rörisen har koll (är bkr-certifierad, eller vad det kan tänkas kallas). Kan tillägga att wc-rummet är i en källare med betonggolv och väggar av lättbetong.
Vi sätter troligtvis inspektionsluckan bredvid wc-skålen istället för bakom kommoden. I värsta fall får vi göra om just denna del om det skulle inträffa något.

Krilleman
Det finns ingen certifierad röris som förespråkar skarv i vägg!!!

Säkervatten trycker väldigt hårt på just den punkten, Varför drogs inte slangarna ut i komoden så all skarv hamnar utanför vägg synligt bakom låda/skåp?!

Krilleman: tja, jag önskar att jag kan svara på det. Ska höra med rörisen ikväll. Tack för engagemanget!

Jag har själv en liknande konstruktion. Vattnet till WC kommer till en väggdosa och där har jag "skarvat" upp till cisternen. Tänkte först ha en servicelucka i höjd med väggdosan men jag struntade i det. Cisternen servar jag via spolknappen och om väggdosan mot förmodan skulle börja läcka så kratsar jag ur fogen runt plattan som är i höjd med väggdosan och så skär jag igenom lip-boarden och ordnar läckaget. Sen får jag helt enkelt skarva fast lipboarden och foga om plattan. Jag tyckte inte det var värt med en servicelucka på något som inte ska behöva servas och det kommer förmodligen aldrig läcka. Ev läcka upptäcks via skvallerrör.

Stickan56
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.