Badrum
pellegoria: Släpp in vaktmästarn!
hempularen: Kolla på någon av nätbutikerna, både för pris och urval. När jag själv letade badkar för ett par år sedan så har jag för mig att vissa gick att beställa i typ 2cm intervall. Även K-rauta kan ta hem vilket som helst av de fabrikat de säljer.
tobster76: Ja, det blir nog att riva ner OSB skivorna. Dumt att riskera ev. fukt i framtiden. Nu verkar det vara en del el som är dragna på denna vägg så jag kommer nog utnyttja stålreglarna och fästa våtrumsskivorna där.
nino: jag har använt det i ett badrum som jag gjorde för 3-4år sen och det är då ok fortfarande. Bara man har ventilation så tror jag det går bra
Vante: Har en vakuumventil på 110mm med cellplasthuv på kallvind sedan 15år, den avluftar 2 wc-stol, 2 tvättfat och 1 tvättstuga (2-vån + källare)
persan78: Hej. Jag har hittat en golvbrunn under en garderob. Det sitter ett rör från bergvärmepumpen som finns i rummet bredvid (kaklat). Jag skulle vilja ha bort golvbrunnen men då det ej finns något vattenlås i bergvärmerummet så riskerar jag att få upp avloppslukt. Är det någon som har något tipps på hur man kan göra. Peter
bjurel: Jag har ett duschrum i ett 170 år gammalt timmerhus som står ouppvärmt under vintern när vi inte är där. Vi värmer upp på sportlovet och till påsk bl.a. Jag har inte reglat upp överhuvudtaget utan det satt träfiberplattor plus masonit direkt på stockarna och därefter satte jag dit renoveringsgips och kakel (dock plastmatta på golvet. Det har hållit i 20 år nu utan en enda spricka.
wrang: Tack alla Okey saken är biff. Jag väntar tills jag skall flytspacklat allt, primar några timmar innan lägger rören å sedan dags för flytspacklet från Kiilto
Hvdv: Då lär det va ett litet tryckfel bara. Bara till att bestämma sig för vilket system man vill använda sig av då :D
Fluxor: Är du ute efter en toalettstol som är lättstädad så kan jag tipsa om Westerbergs Motion Floor. Blir ingen fukt från tanken på den. Hur fint som helst.
Paul-Staffanstorp: Ok, men då är jag med dig lite mer... men dock inte hela vägen... ;) Dock gör var och en som den vill... :)
wrang: Okey då vet jag. 18mm vid golvbrunnen å 1meter ut har jag nu 30mm alltså 12mm fall mot golvbrunn
slacker: Hornbach har ganska bra priser på Sigma knäckar faktiskt. Jag blev själv med en Sigma 3B nyligen och måste ju säga att det är en underbar manick. Tycker köpte jag den inte på Hornbach och betalade betydligt mer... I överigt kompletteras den med vinkelslip och hålsågar - Det räcker!
Mats: nä det verkar vara av det icke existerande märket joker. Ivarje fall står det joker på dörrhandtagen.
pozz2: ja men det finns ju 22mm golvspån. Att ha isolering i golvet känns självklart men frågan är om man ska låta det vara slarvigt murade AC hål i betongvalvet under reglarna eller man ska sätta igen det. Och när ska man ha isolering med papp och när ska det vara utan? Är det innervägg/yttervägg?
finlirarn: Smart! Får prova det nästa gång. Den här gången gjorde jag det enklast möjliga med båda hålen, dvs jag fyllde bara upp med silkon, tryckte i nya pluggar så långt in det bara gick, fyllde pluggarna med silikon och skruvade i skruvarna. Det blev inte hundraprocentigt bra, och jag vågar inte skruva till max, för då kommer pluggen röra sig utåt. Men det blev tillräckligt bra för nu.
nino: :) 100cm utanför duschplatsen är det våtzon 2 men det vet du redan mät lite och du kommer att inse att du kommer att spara typ 200:- i billigare skivor... dom har desutom om du har otur olika tjocklek...
bjurel: Vattenskador från inbyggda toacisterner beror så gott som alltid på att man inte har följt branschreglerna: Man ska först göra ett godkänt tätskikt (golv och vägg) och kakla ovanpå det bakom cisternen innan den monteras. Golvet skall ha fall utåt så att läckage från cisternen rinner utåt. Därefter skruvas fixturen upp mot den kaklade väggen. Sedan skruvar man godkända
nino: vimsan: var hittar du dom reglerna som beskriver det du skriver? ja som jag skrev, ska man sälja SKA man informera om att det inte är rätt gjort har man tänkt bo där i 10-50år så kanske det kvittar
Richard Andreasson: Fast teak blir inte så halt, som vi seglare vet. Det är därför man använder det till båtdäck, det är en trätyp som påverkas minimalt av väta. Jag har kontrollmätt badrummet (gick på säljaruppgifter) och det är snarare cirka 5 kvadrat än 7, så det vart ju i alla fall positivt. (Okej, jag börjar så sakterliga se möjligheterna i den kåken)
Hemmakatten: Kolla på www.megabad.com och sök på "badewanne". De har hundratals olika badkar. Om just det som du vill ha finns törs jag dock inte säga.
Snigla: Tack för tipsen!! :) Önskar er en trevlig dag bägge två!
sjostric: Hej! Om jag väljer våtrumsmatta till mitt nya badrum i mitt nya hus är det då en bra grund för att sätta kakel/klinker om man skulle vilja i framtiden? Behöver man en speciell matta? (har hört att det finns) Badrummet är reglat CC30. Andra erfarenheter av detta? Mvh Rickard
Forbo: Ladda ner branschreglerna från BKR (Om du ska ha kaklat), lusläs, och gå igenom det med släktingen. Han tar nog inte illa upp om du säger att du vill att branschreglerna följs för att din försäkring ska gälla. I min erfarenhet är inte speciellt många "gamla rävar" uppdaterade på nya regler/ny teknik, även om de är "erfarna"... Däremot som sagt, görs det bara enligt gällande
pink_painter: [citat] Nja, att plocka upp alien-bollen löste ju inte problemet med att badrumsgolvet har fel fall och är mysko konstruerat runt golvbrunnen (syns på ena bilden tror jag, nästan som en vall).
nino: har du en mobil med kamera och blixt så stoppa in den och ta ett kort, ev. i makrofotoläge
Lowika: Kan man laga en fog som lossnat mellan klinker och golvbrunn? Finns det någon bra instruktion för detta? Antar att det går.. Vad ska man tänka på? Hur länge ska det ha varit torrt (oanvänt) i utrymmet? Hur får man bort gammal fog utan att skada tätskiktet? Hur länge bör man vänta innan man åter kan använda rummet?
per-o: Ok! Bra bra, det är lite utrymmesbrist på båda sidor om väggen ,blir svårt att regla ut 45x70. Ingen som har hört att det blir för klent med 45x45 och plyfa sen våtrumskiva iaf verkar det som....? :)