Vad anser ni om följande offert för renovering av badrum på 4kvm?

155.000:- varav 75.000:- i uppskattad arbetskostnad (regleras efter utfall)

I anbudet ingår:

* Rivning
* Återställning golv för nya avlopp och brunn
* Kompletering befintliga innerväggar till godkänt underlag för plattsättning
* Spackling av golv med fiberspackling
* Montage av plattor på godkänt tätskickt
* Arbete med infälld fixtur (Ej leverans)
* Montage inredning och sakvaror

El ingår med:

* Demontering
* Leverans och motage 6st standardspotar
* Standard installation

Rör ingår med:

* Demontering
* Byte avlopp i golv
* Infälld rördragning
* Vattenburen golvvärme
* Montering av porslin och blandare

Ingen inredning eller kakel/klinker ingår, dock ingår själva monteringen av den.

Hur upplever ni denna offert??

scar69 skrev:
Hur upplever ni denna offert??
Som att de inte vill ha jobbet!

Henri skrev:
Som att de inte vill ha jobbet!
Jag upplever den också som väldigt tilltagen. Inklusive duschhörna, toa, handdukstork, vask och spegel närmar jag mig 160-170000:- vilket känns smått vansinnigt:@

Ser ut ungefär som de vi får på vårt badrum på ca 7-8 kvm. Vi börjar inse att det kostar runt 200,000 att bygga badrum. Men det är dyrt, ingen tvekan....

Men om 75 000 av 155 000 är arbete, vad är det för materiel som skall kosta 80000 i ett 4 kvm badrum? Har ni valt något extremt dyrt kakel?

Där ingår inget kakel eller dyligt i dom 80000:- utan det är materialkostnaden för att bygga upp badrummet med godkända skivor, vattenburen golvvärme, fix, flytspackel osv. Det vill säga all materialkostnad fram till att kakelln ska monteras, alltså allt undermaterial om man kan kalla det så.

Öhhh alltså visst är det dyrt med undermaterial men 80 000 kr lät sjukt mkt. Begär specad offert på materialet för att se vad de egentligen räknar på

kinglolle skrev:
Öhhh alltså visst är det dyrt med undermaterial men 80 000 kr lät sjukt mkt. Begär specad offert på materialet för att se vad de egentligen räknar på
Det tyckte jag också. Runt 30-40000:- borde vara mer rimligt.

När jag ifrågasatte dom 80000:- i materialkostnad blev svaret att det var en bollning med siffror. Materialkostnaden minskade automatiskt om arbetskostnaden blev mer än dom beräknde 75000:-

För mig låter detta sjukt. Summan på 155000:- ska in oavsett i vilken post dom hamnar, seriöst va? :@

En seriös byggare räknar väl ut en materialkostad som är fast oavsett hur lång tid arbetet tar.

När jag frågade om materialkostnaden ökade när kostnaden för själva arbetet var lägre fick jag inget svar....:)

Ta in fler offerter - det är det enda ni kan göra. Vi har drabbats av flera företag som gärna kommer och tittar men sen ger antinger superdåliga (ofullständiga) offerter eller dyra. Branchen är ju sådan vad det verkar att de väljer o vrakar och inte behöver alla uppdrag...

K
Extremt dyrt måste jag säga - ställer mig mycket också mycket frågande till de 80 000 kr i materialkostnad. Summerar man materialet finns det ingen möjlighet att ens komma i närheten av 80 000 kr. En snabb summering i huvudet av mitt eget badrum som är dubbelt så stort landar på mindre än hälften.

Även arbetstiden känns mycket väl tilltagen. Räknar man på 500 kr/tim vill de alltså ha betalt för 150 timmar för detta jobb. ROT-avdraget har antagligen gjort så att de lagt på kanske 50 timmar över vad som är normalt för ett badrum av den storleken.

Tyvärr börjar många väja sig med dessa överpriser och även vissa inlägg i denna tråd tyder tyvärr på det.

/Krille

Det var det jag också kom fram till. Materialkostnaden borde ligga mellan 30-40000:- och då har jag tagit i lite extra för jag har ingen exakt koll.

Att dom passar på att lägga på lite extra vid ROT arbete kanske man kan svälja men en materialkostnad på runt 80000:- gör mig oerhört besviken.

Att sen summan på 155000:- ligger fast oavsett om arbetet går tar 10tim eller 100tim är mkt märkligt. Skulle arbetstiden bli 10tim totalt då ökar materialkostnaden till 150000:- för summan av 155000:- ska firman ha oavsett.
Det kan jag inte i min vildaste fantasi förstå.
Jag skulle därmed få 2500:- i rotavdrag. Jippiee!!!

OBS! Nu var det ett drastiskt exempel :)

Det finns en tendens på forumet att många tycker badrumsofferter är oskäligt dyra...
Vi har byggt 3 badrum, både renoverat och byggt och vi har säkert erfarenhet från 10 offerter + just nu. Det verkar kosta runt 100,000 i arbete och material - dock inte kakel, porslin, slandare och ytsaker medtagna. Det finns tom företag som gör reklam i Stockholm baserat på att vi bygger för 100,000! som om det är ett säökargument - billigt. Vi fick in en offert på material 21000 och fick då pga detta begära in lista, då ingick inte ens hälften , troligt ca 1/4 av vad som behövs för att bygga enligt gällande branchregler. Men visst är det dyrt. Om man kan så gör det själv!

Redigerat:
...så, jag tycker 155 låter lite dyrt. Ta in fler offerter, ner till runt 100 borde ni kunna komma

Byggis1976 skrev:
Det finns en tendens på forumet att många tycker badrumsofferter är oskäligt dyra...
Jag tror det beror på att många som svarar arbetar inom branschen och har ett hum om vad det kostar, däremot vet de inte (däremot kanske de tror sig veta), vad chefen tar för jobbet i verkligheten.

Danne031 skrev:
Jag tror det beror på att många som svarar arbetar inom branschen och har ett hum om vad det kostar, däremot vet de inte (däremot kanske de tror sig veta), vad chefen tar för jobbet i verkligheten.
Jo, fast är inte det lite irrelevant om man skall anlita företag? Det finns inga företag som jobbar utan vinstmarginaler....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.