Några vänner har fått sitt badrum omgjort nyligen och nya duschväggar har satts in.
Det jag reagerade på var att dropplisten (kallas det så?) som är det lilla plastskyddet som sitter längst ner på duschväggen satt ovan marken.
Hemma hos mig så sitter denna list mot klinkersgolvet så att det suger åt och inget vatten ges chansen att rinna ut.
Hos dom däremot så var det en glipa på 2 centimeter cirka.
Glipan innebär att varje gång de duschar så kommer det ut lite vatten 5-10 cm utanför duschen.
Vilket är rätt, vilket är fel?
Se bifogad bild som jag snott på internet för att illustrera hur jag menar.
Det jag reagerade på var att dropplisten (kallas det så?) som är det lilla plastskyddet som sitter längst ner på duschväggen satt ovan marken.
Hemma hos mig så sitter denna list mot klinkersgolvet så att det suger åt och inget vatten ges chansen att rinna ut.
Hos dom däremot så var det en glipa på 2 centimeter cirka.
Glipan innebär att varje gång de duschar så kommer det ut lite vatten 5-10 cm utanför duschen.
Vilket är rätt, vilket är fel?
Se bifogad bild som jag snott på internet för att illustrera hur jag menar.
Bättre att den är uppe i luften för då blir den inte så snabbt smutsig och snuskig. Och dåligt fall kan göra att vattnet rinner tillbaka dåligt om listen stoppar vattnet på tillbakavägen.
Det är bra fall som gör att listen inte når golvet halvägs ut och där dörrarana möts. De flesta tillverkare har då längre lister som kan köpas till om man nu tvunget vill ha dem släpandes i klinkersen.
Personligen så har jag inga lister alls på mina duschdörrar, snyggare och som sagt listerna gör ändå inte så stor nytta ändå om man har bra fall.
Det är bra fall som gör att listen inte når golvet halvägs ut och där dörrarana möts. De flesta tillverkare har då längre lister som kan köpas till om man nu tvunget vill ha dem släpandes i klinkersen.
Personligen så har jag inga lister alls på mina duschdörrar, snyggare och som sagt listerna gör ändå inte så stor nytta ändå om man har bra fall.
Det bästa är alltså att ha en glipa mellan listen och golvet precis som det är på bilden?tank77 skrev:Bättre att den är uppe i luften för då blir den inte så snabbt smutsig och snuskig. Och dåligt fall kan göra att vattnet rinner tillbaka dåligt om listen stoppar vattnet på tillbakavägen.
Det är bra fall som gör att listen inte når golvet halvägs ut och där dörrarana möts. De flesta tillverkare har då längre lister som kan köpas till om man nu tvunget vill ha dem släpandes i klinkersen.
Personligen så har jag inga lister alls på mina duschdörrar, snyggare och som sagt listerna gör ändå inte så stor nytta ändå om man har bra fall.
Klicka här för att svara
