Hej

Köpt hus och haft det ett tag men inte bott där så mycket. Nu till problemet, jag har börjat duscha där nu och märkte senast jag duschade att jag tyckte det luktade lite unket efter ett tag då jag duschat...Om man trycket näsan mot fogarna i duschutrymmet så känner mán en liten unken lukt eller hur jag ska uttrycka den. Dags och riva ut hela badrummet:(?

Testade precis att svabba hela duschutrymmet ordentligt med borste och diverse rengöringsmedel. Förra ägarna var inte så noga med städningen vilket bland annat märktes i golvbrunnen som inte var en alltför rolig åsyn. Tänkte om det här kunde ha något med den lilla lukten man känner eftersom badrummet inte varit använt på ca 5 månader. Men jag tycker fortfarande fogarna luktar lite konstigt. Eftersom tillträdet blev lite tidigarelagt än beräknat godtog jag det här med att städningen inte blev fulländad från början...

Vad är egentligen bäst om man är lite oskäker? Ska man ta dit någon badrumsfirma och be de kolla på det lite snabbt och samtidigt ge en offert? Då får man givetvis ha i åtanke att de lär vilja kränga ett badrum också.

Badrummet är ett kaklat från -97, dokumentation finns tyvärr inte. Det ligger en svetsad matta under kaklet. Golvbrunnarna i badrummet är korrekta enligt bolaget som gjorde besiktningen. Har lite svårt att se att försäkringsbolaget vill ha med det här att göra i och med att det inte finns någon dokumentation...?

Redigerat:
Förutom fogar i badrum, vad brukar annars lukta lite illa? (Jag lutar åt att du är en smula känslig av dig) Nej, du bör heller inte ta in en badrumsfirma, då annat än att du vill ha ett nytt badrum :)

Min erfarenhet av illaluktande saker i duschutrymmet brukar mynna ut i att det är jag själv :blushing:
Men nu förstår jag att det inte var det svar du ville ha, givetvis.
Mer frågan om HUR det luktar illa.
Luktar det mögel så kan i alla fall jag tro det är bakomliggande.
Luktar det "bara" överdrivet av "förra ägarna" så kan man tänka sig att deras lukt satt sig i fogarna, eller nåt.
Men då kanske det går att få bort i alla fall.
Kolla tätskikt utan att "riva ut och göra om" som alla här gör en gång i veckan ifall man misstänker nåt är nog svårt.

Jag sitter och tittar på en videosnutt med Leonard Coen, Take this waltz, den där videon med en stillbild av Franz Kafka i början. Mitt svar färgas av det.

Jag vet inte hur det luktar illa. Men jag tror inte problemet ligger där. Det är allt svar jag kan ge. Vill du däremot ha ett nytt badrum, det vill säga argument för det. Så är det en annan femma :)

Ventilera ut det ordentligt med fönstret öppet ett par dagar. Ställ in en skål med ättika.
Om det är mögel så borde du se svarta fläckar på fogarna.

Hej om det är mögel så känner du det och då e det bara och riva ut skiten men sen så kan det vara så att dom som bodde där innann har en tendens att släppa ifrån sig hud avlagringar och när dom hamnsár på fogarna så kan det lukta gammal mäniska ( Lik ). Då kan det räcka med att bara skrapa ur fogarna och det klarar du av själv med en Feing såg som du kan hyra .
Jag har jobbat som murare och plattsättare i 28 år så det här med Lik lukt har jag varit med om flera gånger men det går att lösa.
mvh Robban

Tvätta av hela badrummet med klorin. Låt det verka ett tag innan det sköljs av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.