Hej!
Har ett hus från 76 på platta. Vet inte om plattan har isolering under.
I bygglovet så står: Värmeisolering i platta. 5cm kork eller frigolit ingjutes i kantbalk Alt Fibo grundelement. Betyder det att plattan har isolering i ytterkanterna eller under hela plattan?

Vi ska nu renovera badrummet på nerevåningen. Idag finns det en plastmatta på golvet. Jag uppfattar inte golvet som kallt. Ytskiktet ska bli klinkers och kakel. Om plattan inte är isolerad har jag hört att det inte är bra att lägga golvvärme pga att man kan få fuktproblem i andra delar av huset. Kan man isolera mellan plattan och golvvärmen?

Har idag vattenburen värme till radiatorer. Huset har ettrörs system. Har tre slingor på nedrevåningen (fyra radiatorer / slinga) Jag tror att radiatorn i badrumet är den första på slingan, törs man då koppla in ett vattenburet golvvärme system eller kommer jag att ta för mycket effekt ur slingan då så att jag riskerar att det blir kallare på de övriga radiatorerna?

Man skulle ju kunna ha kvar radiatorn och ha ett elektriskt golvvärme system eller tänker jag fel. Idag eldar vi med ved men jag skulle vilja ha bergvärme system om några år. Om radiatorn får sitta kvar så behöver man kanske inte värma golvet så mycket, bara så att det inte uppfattas som kallt. Har ni några tipps.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.