Håller på för fullt med rivning av vårat lilla badrum och förutsättningarna är:

Hus byggt 1983 med oisolerad betongplatta & enkelgipsväggar.
Ska bli vattenburen golvvärme & OSB + gips på väggarna med våtrumstapeter

Min första fråga handlar om golvvärmen:
Det befintliga var betong -> plast -> 30mm frigolit -> 30mm spackling -> fallspackling
Frågan är hur jag ska lösa det på bästa sätt för att inte få fukt i plattan när man har golvvärme, min tanke är:
Betong -> plast -> 50mm frigolit -> golvspånskivor m. golvvärme & reflektionsplåtar -> spackling -> fallspackling

Hur mycket bygghöjd har du att bygga på? Jag har oisolerad platta och har ca 130mm att bygga på. Ska bygga enligt följande:

Befintlig platta > EPS Betong >Golvvärmeslinga >Flytspackling >Tätskikt (I mitt fall våtrumsmatta) > Fix/Klinkers

Jag har inte mätt exakt ännu då rivningsarbetet pågår för fullt men ca 110mm har jag.

Jag läste lite om EPS Betong och den verkar ju riktigt bra så det blir nog:

Platta > EPS > Spånskiva & golvvärme > flytspackling > våtrumsmatta

Klinker/kakel ska jag inte ha, jag har varit på alldeles för många vattenskador med det....

Varför ska du ha spånskivan?

Den kanske inte behövs, tänkte ha den för att få dit reflektionsplåtarna till golvvärmen, det är ju vattenburen golvvärme så jag tänkte att det blir lättare att fixera slangen i spårad spånskiva.

såga spår i EPSn, lägg slangen i spåren, "lås" fast slangen genom att skruva ROTnät 2,5mm rostfritt ovanför, flytspackla med K75 min 20mm (är lite osäker på tjockleken)

Är det inte en fördel att ha reflektionsplåtarna då? eller ska man skippa dom?

kolvas skrev:
Är det inte en fördel att ha reflektionsplåtarna då? eller ska man skippa dom?
Med EPS under och flytspackel ovanpå har Du ingen nytta av plåtarna, skippa spånskivan.

Jan-Å skrev:
Med EPS under och flytspackel ovanpå har Du ingen nytta av plåtarna, skippa spånskivan.
okej, tack för tipsen!

vad ska man såga eps med?

då har jag tänkt några varv till:
det kommer att bli ca 80 mm eps, tänkte lägga rot-nät 20 mm från toppen och sedan golvvärmen uppe på det, därefter blir det flytspckling

Tror ni att man behöver vibrera EPS-betongen för att få den att flyta ut riktigt?

nej det behöver du inte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.