2 348 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Renovering liten WC/Dusch.
Håller på för fullt med rivning av vårat lilla badrum och förutsättningarna är:
Hus byggt 1983 med oisolerad betongplatta & enkelgipsväggar.
Ska bli vattenburen golvvärme & OSB + gips på väggarna med våtrumstapeter
Min första fråga handlar om golvvärmen:
Det befintliga var betong -> plast -> 30mm frigolit -> 30mm spackling -> fallspackling
Frågan är hur jag ska lösa det på bästa sätt för att inte få fukt i plattan när man har golvvärme, min tanke är:
Betong -> plast -> 50mm frigolit -> golvspånskivor m. golvvärme & reflektionsplåtar -> spackling -> fallspackling
Hus byggt 1983 med oisolerad betongplatta & enkelgipsväggar.
Ska bli vattenburen golvvärme & OSB + gips på väggarna med våtrumstapeter
Min första fråga handlar om golvvärmen:
Det befintliga var betong -> plast -> 30mm frigolit -> 30mm spackling -> fallspackling
Frågan är hur jag ska lösa det på bästa sätt för att inte få fukt i plattan när man har golvvärme, min tanke är:
Betong -> plast -> 50mm frigolit -> golvspånskivor m. golvvärme & reflektionsplåtar -> spackling -> fallspackling
Hur mycket bygghöjd har du att bygga på? Jag har oisolerad platta och har ca 130mm att bygga på. Ska bygga enligt följande:
Befintlig platta > EPS Betong >Golvvärmeslinga >Flytspackling >Tätskikt (I mitt fall våtrumsmatta) > Fix/Klinkers
Befintlig platta > EPS Betong >Golvvärmeslinga >Flytspackling >Tätskikt (I mitt fall våtrumsmatta) > Fix/Klinkers
Jag har inte mätt exakt ännu då rivningsarbetet pågår för fullt men ca 110mm har jag.
Jag läste lite om EPS Betong och den verkar ju riktigt bra så det blir nog:
Platta > EPS > Spånskiva & golvvärme > flytspackling > våtrumsmatta
Klinker/kakel ska jag inte ha, jag har varit på alldeles för många vattenskador med det....
Jag läste lite om EPS Betong och den verkar ju riktigt bra så det blir nog:
Platta > EPS > Spånskiva & golvvärme > flytspackling > våtrumsmatta
Klinker/kakel ska jag inte ha, jag har varit på alldeles för många vattenskador med det....
Klicka här för att svara