jag vet vad reglerna numera säger om när man ska använda foliebaserade tätskiktssystem. Jag vet också att ångmotståndet är högre i foliebaserade system jämfört med rollbara (dvs. folie är tätare), men jag undrar om det finns nån annan anledning till att ha folie iställer för rollat än just högre täthet? Är t.ex. foliesystemet "starkare" är den rollade? Jag tänker t.ex. på badrum med skivväggar och vinkeln mellan vägg och golv och vägghörnvinklar - håller folie bättre än rollat om det uppstår rörelser i ett trähus?

synpunkter skrev:
Är t.ex. foliesystemet "starkare" är den rollade? Jag tänker t.ex. på badrum med skivväggar och vinkeln mellan vägg och golv och vägghörnvinklar - håller folie bättre än rollat om det uppstår rörelser i ett trähus?
Just precis så, ja...

Stickan56
Jämnare kvalitet på utförandet. Det är inte lika lätt att göra fel (fuska) med en folie som ett rollat tätskikt där rätt mängd skall rollas på golv och vägg.

Även med rollade tätskikt har du folie i skarvar, vinklar och gemomföringar.

MVH Stickan

Redigerat:
Jag förstår att det är viktigt med rätt mängd när man rollar. Stickan, du påpekar ju mycket riktigt att man även har folie (remsor) i vinklar när man rollar sådärför ser jag ingen större skillnad mellan folie och rollade system i hållfasthetshänseende, men jag kanske har fel. I väggvinklar går man väl över med folien (?) och i så fall blir det väl "starkare" mot rörelser om man har en hel folievåd än en remsa men i golv/väggvinkeln drar man väl inte över folien på samma sätt. Anledningen till att jag bluddrar om detta är att jag funderar på att skita i folie i det pågående lilla badrummet eftersom jag sedan två tidigare badrumsprojekt i huset är van med och gillar LIPs rollade system.

Jag tror att det primära skälet är att det fuskades med mänderna av det rollade systemet. I ex. Lips anvinsningar stod dte att man skullle rolla 2 ggr eller tills rätt mängd hade förbrukats.

I vårt ena badrum fick jag rolla 7ggr innan jag hade förbrukat rätt mängd.

Klart att det är frestande för en firma som jobbar på fastpris att fuska då, både spara tid och matr. kostnad.

Jag rollade på extra mkt på golv och i duschdelen. Har sett en del hantverkare som belyser tätskiktet för att se att det är tillräckligt tjockt?

Stickan56
synpunkter skrev:
Jag förstår att det är viktigt med rätt mängd när man rollar. Stickan, du påpekar ju mycket riktigt att man även har folie (remsor) i vinklar när man rollar sådärför ser jag ingen större skillnad mellan folie och rollade system i hållfasthetshänseende, men jag kanske har fel. I väggvinklar går man väl över med folien (?) och i så fall blir det väl "starkare" mot rörelser om man har en hel folievåd än en remsa men i golv/väggvinkeln drar man väl inte över folien på samma sätt. Anledningen till att jag bluddrar om detta är att jag funderar på att skita i folie i det pågående lilla badrummet eftersom jag sedan två tidigare badrumsprojekt i huset är van med och gillar LIPs rollade system.
Om vi tar LIP som exempel så har man två monteringsalternativ ett överlappande och ett alternativ där man monterar kant i kant och sedan förseglar med remsa. Dessa metoder är inget som är unikt för LIP.

http://lip.dk/media/78723/lip-foliefolder 16 sidor 2010-09.pdf

MVH Stickan

med rollat tillverkar man själv 100% av tätskiktet,
med folie så är tätskiktet tillverkat från fabrik

Jag har också ställt mig denna fråga efrter att ha läst SP's testrapport där man konstaterade att folierna är täta i sig, men att skarvarna är den svaga punkten.
I så fall borde ju ett rollat tätskikt som blir utan skarvar funka lika bra.
Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra i min badrumsrenovering.

efter nyår kommer det nya material till tätskikten, pga EUtestet som gjordes i testrapporten du nämner, blir bättre limmer (härdande, inte vattenbaserade) då kommer även skarvarna vara bra,
Dom är bra idag med kommer att bli ännu bättre.

Jag kommer för min del att fortsätta att köra på LIPs rollade i mitt tredje och sista badrum, oavsett vad de nya reglerna säger. Jag tror att en väsentlig skillnad när man pratat folie eller rollat är hur noga man är med hela konstruktionen och med tätskiktet. Jag är ju ingen stressad Stockholms-hantverkare som vill göra snabba pengar och åka till nästa badrumsjobb utan en hyfsat händig amatör som tänker, vill göra rätt och har tid. Eftersom jag är ganska nogrann när jag bygger golvet och väggar (förstärker allt mer än nödvändigt och använder plåtreglar och plåtvinklar i alla golv/vägg vinklar och väggvinklar, tät regling, dubbla skivor osv) plus att jag kommer att se till att det rollade tätskikten görs väldigt noga och med tillräcklig mängd gucka, särskilt i duschdelen. Jag har svårt att förstå att ett foliesystem i praktiken skulle bli så mycket bättre i mitt fall och om det blir det så tror jag det bara blir "onödigt tätt". Att det skulle bli "starkare" med folie känns tveksamt tycker jag. Framtiden får visa om jag hade fel.

• Gilla
Cementblandar'n
  • Laddar…
De problemen du kan få är

1 Om du behöver lyfta någon platta så är oftast ett rollat skikt mer ömtåligt

2 Om du får en skada i badrummet så kan ditt försäkringsbolag neka skadan och det är din bevisbörda om utförandet inte haft någon inverkan på skadan

3 Om du ska sälja fastigheten så är utförandet inte förenligt med branschreglerna så en vettig köpare kommer värdera badrummet som i behov av renovering för de flesta kommer inte vilja ha ett badrum som i praktiken inte täcks av våtrumsskyddet i hemförsäkringen

kinglolle skrev:
De problemen du kan få är

3 Om du ska sälja fastigheten så är utförandet inte förenligt med branschreglerna så en vettig köpare kommer värdera badrummet som i behov av renovering för de flesta kommer inte vilja ha ett badrum som i praktiken inte täcks av våtrumsskyddet i hemförsäkringen
Så om man är spekulant på ett hus där badrummet renoverades för 3 år sedan så behöver det renoveras igen för att det har ett rollat tätskikt.?!

Stickan56
BjörnBygg skrev:
Så om man är spekulant på ett hus där badrummet renoverades för 3 år sedan så behöver det renoveras igen för att det har ett rollat tätskikt.?!
Nej, inte om det var OK vid tidpunkten för utförandet.

MVH Stickan

BjörnBygg skrev:
Precis som Stickan skrev så var det inget fel att köra rollat tidigare men gör du ett badrum idag så skall de nya reglerna följas

Sen måste man inte göra om badrummet men bör då vara medveten om att man inte ska räkna med något försäkringsskydd vid vattenskada

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.