Hej

Dags att klä in det hela, plyfa/OSB -> gips och våtrumsväv/färg

Hur skruvar man bästa ( vilka skruv ) en OSB skiva mot soldia fixturer ? Måste jag förborra, finns det några bra metall-skruv ? Vill inte bara limma dit det.

Tacksam för tips :)

Joachim

bild 3-6.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med tanke på antalet fixturer anar jag det är något publikt och inte ett badrum. I ett badrum blir väl OSB direkt olämpligt... :)
Normalt brukar man bara limma efter vad jag sett... Problemet med skruven blackadder visar är att jag tror den går bet på att borra genom eftersom plåten i fixturerna brukar vara rätt tjock.
Alternativet är att förborra med t.ex. 3 mm borr och sen dra in den självborrande skruven.

Lux skivorna är ju ruggigt smidiga (och stabila) men kanske inte optimala om man ska göra en hel vägg... :o

Varför inte?

Dyrt och svårare att regla upp stadigt... Eftersom väggen ska målas är glasfiberarmeringen inte direkt ett optimalt underlag... typ...

Tack

Jo det är ett privat badrum till 3 x tonårgrabbar + med flickvänner i källare så det behövs lite i pubikt-stil :)

Eftersom jag inte vill kakla ( måla våtrumsfärg, liggeri Zon2/3 ) tänkte jag att Lux skivorna in klarar slag/stötar i sig utan behöver en kraftigare-skiva. Därav tanken osb/gips -> våtrumsskydd ( det kommer vara öppet under med några cm och skivan ovan avtagbar.

Tror också man måste förborra

Eller funkar Lux ?

Tack

Joachim

Tätskikt lär du ju inte behöva om du redan har det bakom fixturerna. Sen tror jag inte att gips är mer hållbart än Lux-skivor. Dock kan de väl kräva ett slätt spackelskikt för att gå att måla på. Ska du bara ha det målat hade jag limmat gips direkt på fixturerna och sen eventuellt skruva eller limmat en extra gips ovanpå den första. Sen våtrumsfärg på det.

Tack - ja verkar ju enklast och två lager gips håller ju bra emot :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.