Ok, så där jag ska bygga innerväggar blir det gips, regel (45x120 på plasken), plyfa, gips, tätskikt, kakel?
Innerväggarna kommer dock bli ganska stabila för de blir först reglade med 3m reglar upp till taket och sedan bygger jag innertak på vardera sida om väggarna vilket borde hjälpa till att hålla väggarna på plats.

Men de väggar som reglas och förankras direkt mot puts kommer ju inte kunna svikta?
Där handlar det väl mer om att skivorna inte ska kunna svikta mellan reglarna?

Om du förankrar på mitten borde 45x70 räcka och om du förankrar på två ställen 45x45. Det gäller alltså för cc300. Med två förankringar och cc450 så kan nog 45x70 bli ok. Du kan alltid göra ett test.

Där du inte har putsad vägg kanske du kan ställa regeln rättvänd.?

Ot; "På plasken"? Förstår vad ni menar men har aldrig hört uttrycket förr. Dialektalt?

Jag börjar fundera på om jag ska knacka ner putsen trots allt.
Tjäna in mina cm och kunna ha fler "rätta mått" för WC, etc.

Skapade en ny tråd för diskussion runt detta:
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsfysik/229038-vagg-badrum-med-kakel.html

Kolla gärna in där!
Om jag kan hoppa reglarna på de väggarna kan jag nog ta 25mm till att lägga reglarna i innerväggarna åt rätt håll :)

Dalbotös.. hehe vet inte. Men det är rätt fult. Skulle gärna ha ett bättre ord

Krilleman
Patrik Kullman skrev:
Ska försöka illustrera hur det känns som jag måste göra för att köra 45° om det ser ut ungefär så här nu:
[bild]

behöver jag dra om till:

[bild]

eller?
Mycket bättre!

• Gilla
Patrik Kullman
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
Ot; "På plasken"? Förstår vad ni menar men har aldrig hört uttrycket förr. Dialektalt?
På flatan är det uttryck jag har hört och använder själv. Men det är kanske inte politisk korrekt nuförtiden. :cool:

-RB- skrev:
På flatan är det uttryck jag har hört och använder själv. Men det är kanske inte politisk korrekt nuförtiden. :cool:
Då har jag kört med en blandning av de båda uttrycken för jag har alltid sagt (och hört) "på flasken"

• Gilla
Chralg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.