56 027 läst ·
24 svar
56k läst
24 svar
Nisch i dusch för schampo etc - dålig idé?
Saxat från BKR:
Mjukfogar eller ej?
Mjukfogar bör endast utföras där de är
konstruktivt motiverade på grund av väntade
rörelser.
Mjukfogning bör bland annat normalt
utföras:
I hörn och vinklar där underlaget på båda
sidor är betong, gjuten mindre än ett år
före plattsättning.
I nyproduktion då risk för rörelser i
underlaget kan väntas. Till exempel vid
väggvinklar då skivkonstruktion möter
betongvägg, eller skivkonstruktion möter
skivkonstruktion.
Vid övergång till andra material i väggar
såsom dörrfoder, fönsterkarm,
dörrkarm och tröskel.
I tak/väggvinklar
Mjukfogning ska inte utföras:
I underkant keramisk väggbeklädnad som
överlappar uppvik av plastmatta på golv.
Vid fog mellan keramiska golvplattor och
klinkerram, slukrist, intill golvbrunn.
I normalfallet, golv/väggvinkel.
Det är en fördel om entreprenör och
beställare går igenom och kommer överens
om var mjukfogar ska förekomma
innan arbetet påbörjas.
Mjukfogar eller ej?
Mjukfogar bör endast utföras där de är
konstruktivt motiverade på grund av väntade
rörelser.
Mjukfogning bör bland annat normalt
utföras:
I hörn och vinklar där underlaget på båda
sidor är betong, gjuten mindre än ett år
före plattsättning.
I nyproduktion då risk för rörelser i
underlaget kan väntas. Till exempel vid
väggvinklar då skivkonstruktion möter
betongvägg, eller skivkonstruktion möter
skivkonstruktion.
Vid övergång till andra material i väggar
såsom dörrfoder, fönsterkarm,
dörrkarm och tröskel.
I tak/väggvinklar
Mjukfogning ska inte utföras:
I underkant keramisk väggbeklädnad som
överlappar uppvik av plastmatta på golv.
Vid fog mellan keramiska golvplattor och
klinkerram, slukrist, intill golvbrunn.
I normalfallet, golv/väggvinkel.
Det är en fördel om entreprenör och
beställare går igenom och kommer överens
om var mjukfogar ska förekomma
innan arbetet påbörjas.
Medlem
· uppsala
· 98 inlägg
Keh?raveper skrev:
Det finns åsikter om att brukfog även ska användas i väggvinklar. Dock är hela sanningen att detta endast gäller när väggarna är av betong eller liknande.
I början användes brukfog även i badrum med träkonstruktioner men trä lever och det blev väldigt mycket problem med spruckna fogar. Därför används silikon i väggvinklar numer, när väggkonstruktionen är av trä
Vad händer med tätskiktet som sitter bakom kaklet om väggarna rör på sig. Eftersom fogarna släpper igenom vatten och vatten därmed kan rinna bakom plattorna så spelar det väl mindre roll om det är silikonat eller ej?
Ska man göra en nisch tror jag i och för sig inte att den rör på sig någe vidare likt en väggvinkel.
Ska man göra en nisch tror jag i och för sig inte att den rör på sig någe vidare likt en väggvinkel.
Medlem
· uppsala
· 98 inlägg
Baksidan vetter in mot en garderob med öppna väggar. Nu har jag ju inte varit där och kollat men eftersom jag inte har hört något från dom (angående nischens vattentäthet) så förutsätter jag att det fungerar...
Hej!
Jag är också påväg att bygga en nisch i duschen, och en ovanför badkaret.
Jag bygger med våtrummsvägg 2012 från säkertvatten, så det skulle troligen gå bra att bara fästa den i plywooden som är bakom våtrumsskivorna, eller?
Jag har också funderat mycket på hur träet rör sig. Här sätter man ju gipsskivor ovanpå ply-wooden, så jag ser inte hur plywooden skulle kunna röra sig. Jag vet också att det är enorma krafter när trä sväller och krymper av ökad luftfuktighet.
Är det foliena i tätskicktsystemet som tar upp rörelser i hörn och mellan vägg och golv, eller tänker man att våtrumssivorna ska ta upp all rörelse i plywooden och reglarna bakom?
Ska man försöka bygga nischen i duschutrymmet i enbart våtrumssivor och något sättlim, eller ska man köra plywwod bakom här också? (Typ en låda av våtrumsgips i en låda av plywood.)
Mvh,
Andreas
Jag är också påväg att bygga en nisch i duschen, och en ovanför badkaret.
Jag bygger med våtrummsvägg 2012 från säkertvatten, så det skulle troligen gå bra att bara fästa den i plywooden som är bakom våtrumsskivorna, eller?
Jag har också funderat mycket på hur träet rör sig. Här sätter man ju gipsskivor ovanpå ply-wooden, så jag ser inte hur plywooden skulle kunna röra sig. Jag vet också att det är enorma krafter när trä sväller och krymper av ökad luftfuktighet.
Är det foliena i tätskicktsystemet som tar upp rörelser i hörn och mellan vägg och golv, eller tänker man att våtrumssivorna ska ta upp all rörelse i plywooden och reglarna bakom?
Ska man försöka bygga nischen i duschutrymmet i enbart våtrumssivor och något sättlim, eller ska man köra plywwod bakom här också? (Typ en låda av våtrumsgips i en låda av plywood.)
Mvh,
Andreas
Började bygga min nisch i duschrummet igår och jag sätter den en bit ifrån duschen så att den inte utsätts för direkt vattensprut. Inte så jobbigt att sträcka sig 70 cm för att ta schampo/tvål....
Sen kommer jag belysa nischen med två stycken 1w LEDs
Sen kommer jag belysa nischen med två stycken 1w LEDs
Jo jag har bilder men det är bara en trävägg med ett hål i än så länge så det är inte mycket att se
Gör nischen liggande och inte stående som de flesta andra. Måtten blir ca 50x30x10 cm
Klicka här för att svara