Saxat från BKR:

Mjukfogar eller ej?
Mjukfogar bör endast utföras där de är
konstruktivt motiverade på grund av väntade
rörelser.
Mjukfogning bör bland annat normalt
utföras:
– I hörn och vinklar där underlaget på båda
sidor är betong, gjuten mindre än ett år
före plattsättning.
– I nyproduktion då risk för rörelser i
underlaget kan väntas. Till exempel vid
väggvinklar då skivkonstruktion möter
betongvägg, eller skivkonstruktion möter
skivkonstruktion.
– Vid övergång till andra material i väggar
såsom dörrfoder, fönsterkarm,
dörrkarm och tröskel.
– I tak/väggvinklar
Mjukfogning ska inte utföras:
– I underkant keramisk väggbeklädnad som
överlappar uppvik av plastmatta på golv.
– Vid fog mellan keramiska golvplattor och
klinkerram, ”slukrist”, intill golvbrunn.
– I normalfallet, golv/väggvinkel.
Det är en fördel om entreprenör och
beställare går igenom och kommer överens
om var mjukfogar ska förekomma
innan arbetet påbörjas.
 
raveper skrev:
Man ska väl inte använda silikon i badrummet?
Keh?
Det finns åsikter om att brukfog även ska användas i väggvinklar. Dock är hela sanningen att detta endast gäller när väggarna är av betong eller liknande.
I början användes brukfog även i badrum med träkonstruktioner men trä lever och det blev väldigt mycket problem med spruckna fogar. Därför används silikon i väggvinklar numer, när väggkonstruktionen är av trä
 
  • Gilla
Dennis Palmqvist
  • Laddar…
Vad händer med tätskiktet som sitter bakom kaklet om väggarna rör på sig. Eftersom fogarna släpper igenom vatten och vatten därmed kan rinna bakom plattorna så spelar det väl mindre roll om det är silikonat eller ej?
Ska man göra en nisch tror jag i och för sig inte att den rör på sig någe vidare likt en väggvinkel.
 
Jag byggde en sån nisch hos en bekant för snart 10åe sedan och det är fortfarande inte några problem där. Fuktspärra ordentligt så går det säkert bra.


/Vojma
 
vojma skrev:
Jag byggde en sån nisch hos en bekant för snart 10åe sedan och det är fortfarande inte några problem där. Fuktspärra ordentligt så går det säkert bra.


/Vojma
Jag ifrågasätter inte ditt arbete men, hur vet du det? Tagit bort plattorna och kollat?? :)
 
Baksidan vetter in mot en garderob med öppna väggar. Nu har jag ju inte varit där och kollat men eftersom jag inte har hört något från dom (angående nischens vattentäthet) så förutsätter jag att det fungerar...
 
Hej!

Jag är också påväg att bygga en nisch i duschen, och en ovanför badkaret.

Jag bygger med våtrummsvägg 2012 från säkertvatten, så det skulle troligen gå bra att bara fästa den i plywooden som är bakom våtrumsskivorna, eller?

Jag har också funderat mycket på hur träet rör sig. Här sätter man ju gipsskivor ovanpå ply-wooden, så jag ser inte hur plywooden skulle kunna röra sig. Jag vet också att det är enorma krafter när trä sväller och krymper av ökad luftfuktighet.

Är det foliena i tätskicktsystemet som tar upp rörelser i hörn och mellan vägg och golv, eller tänker man att våtrumssivorna ska ta upp all rörelse i plywooden och reglarna bakom?

Ska man försöka bygga nischen i duschutrymmet i enbart våtrumssivor och något sättlim, eller ska man köra plywwod bakom här också? (Typ en låda av våtrumsgips i en låda av plywood.)

Mvh,
Andreas
 
Började bygga min nisch i duschrummet igår och jag sätter den en bit ifrån duschen så att den inte utsätts för direkt vattensprut. Inte så jobbigt att sträcka sig 70 cm för att ta schampo/tvål....
Sen kommer jag belysa nischen med två stycken 1w LEDs
 
Bild? :)

Vi ska också bygga nisch med led, dock i vår källare så vi bygger den i stålreglar och mineritskivor.
 
Jo jag har bilder men det är bara en trävägg med ett hål i än så länge så det är inte mycket att se :) Gör nischen liggande och inte stående som de flesta andra. Måtten blir ca 50x30x10 cm
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.