Skall man utnyttja systemets "hjälp" så skall skenan monteras precis innanför skivmaterialet, så att bockfixturens plasthyllsa går igenom skivan. låter man den lösa slangen gå igenom skivan utan stöd av plasthyllsan så är det risk att den kommer någon mm fel.

Jag reagerar nu på en sak till på de första bilderna. Du har en eldosa på en av bilderna. OM det är meningen att där skall sitta ett eluttag så verkar det komma för nära duschen eller badkaret. Det finns en golvbrunn på samma bild.

Avståndet mellan ett eluttag till dusch skall vara 120cm och minst 60cm från badkarskant.

SSSS
hempularen skrev:
Jag reagerar nu på en sak till på de första bilderna. Du har en eldosa på en av bilderna. OM det är meningen att där skall sitta ett eluttag så verkar det komma för nära duschen eller badkaret. Det finns en golvbrunn på samma bild.

Avståndet mellan ett eluttag till dusch skall vara 120cm och minst 60cm från badkarskant.
Eluttaget ska sitta inne i kommoden, cirka 80cm från dusch och 45cm från badkarskant.

Spegelskåpet har även det ett inbyggt eluttag i skåpet, är det också fel eller är det okej när uttagen sitter skyddade inne i en möbel?

Hur gör man förresten med tätskikt mot ett eluttag?

Jag tror inte att det ändrar tolkningen att de sitter inne i en möbel. Placeringen beror ju inte bara på risken att själva uttaget blir vattenbegjutet, utan även om hur sannolikt det är att någon skall koppla in ex. en hårfön och sitta i badkaret och torka håret.

En sådan idioti kan man visserligen inte skydda sig mot till 100%. Apparater kan ha lång kabel, och det finns skarvkablar.

Men jag är inte elektriker, jag kan ha fel.

SSSS skrev:
[bild]

Dock var det inte uppnors system utan LK de använder fick jag veta när jag pratade med rörmokarens chef.. Dom är där och åtgärda det nu, tror dom skulle sätta LK's plåtskena ist.

Det var dock inga problem att få dom att fixa det utan extra kostnad för mig vilket känns bra. Så ger dom en chans till men jag kommer vara där med kameran så ofta jag kan.
Ja vad bra att dom ville fixa till det då!
:thumbup:

Elektrikern som jag gör badrum ihop med han har börjat sätta ett uttag med lucka på komodens gavel i designat utförande.
Gott att de orndnade till det du påpekade om.
Mvh

Redigerat:
Viktigast av allt är att dom bilder du tar av arbetet, kommer ansvarig byggledare till kännedom. För om det blir tvist i tingsrätt och du har bilder på uppenbara felaktigheter, då kommer det att ifrågasättas varför du inte visat på felaktigheterna till den som ansvarar för bygget. Då väger det lätt i vågskålen, och det är ju synd när dom nu finns. Hela uppbyggnaden liknar hempul av någon som inte förstår riktigt hur man gör. Men å andra sidan vet jag inget om upphandlingen. När det gäller avloppsluftaren så skrev du att det ligger ett nybyggt WC/bad ovanför, men där är väl en luftare eller hänger inte avloppet ihop utan är två separata som möts någon annanstans.

SSSS
cecar33 skrev:
Viktigast av allt är att dom bilder du tar av arbetet, kommer ansvarig byggledare till kännedom. För om det blir tvist i tingsrätt och du har bilder på uppenbara felaktigheter, då kommer det att ifrågasättas varför du inte visat på felaktigheterna till den som ansvarar för bygget. Då väger det lätt i vågskålen, och det är ju synd när dom nu finns. Hela uppbyggnaden liknar hempul av någon som inte förstår riktigt hur man gör. Men å andra sidan vet jag inget om upphandlingen. När det gäller avloppsluftaren så skrev du att det ligger ett nybyggt WC/bad ovanför, men där är väl en luftare eller hänger inte avloppet ihop utan är två separata som möts någon annanstans.
Hej, har mailat bilder och filmer till ansvariga samt skrivit ner mina funderingar.

Sen det fetstilta vet jag inte riktigt vad du menar med, kan varit jag som har varit otydlig men detta är huset enda badrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.