1 752 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Badrum i nydränerad och isolerad källare
Jag har renoverat hela källaren och bilat ur all btg och isolerat plattan med 200 pordrän och golvvärme samt dränerat och isolerat utvändigt med 200 porsrän, källaren är snustorr i dagsläget och håller värmen bra under mark (250 leca och 200 pordrän utvändigt).
Nu till problemet eller bästa lösningen lättre sagt!?
Hur gör jag för att bygga en tillräckligt stadig/fuktsäker källarvägg som går att kakla på?
El, vatten och avloppsventilation kommer i tak samt golv så en regelkonstruktion känns som bästa lösningen?
Alt 1. Plåtregelkonstruktion med våtrumsgips.
Alt 2. Plåt/träregelkonstruktion med osb, gips samt våtrumsgips i våtzoner. (Vågat i källare beroende på tillskjutande, kapilär och fukt i ångfas)
Alt 2. Spåra och putsbruk. (Försämrad konstruktion samt svårt och omfattande?)
Alt 3. Spåra och gipsbruk. (Försämrad konstruktion samt svårt och omfattande?)
Alt 4. Våtrumsgips direkt på lecaväggen med fix/bruk samt spikplugg. (Funkar detta?!)
Alt 5. Puts/gipsbruk och utanpåliggande vatten och el från tak (helst inte)
Funderar på 45 plåtregel cc45 och dubbel våtrumsgips samt vinkel mitt på plåtregeln som stadgar upp den mot lecaväggen sedan ev. tätskikt i hela och sedan kakel, alternativt endast runt brunnar och i våtzoner (bad och dusch).
Blir detta stadigt nog enligt gällande branchregler?
Jättetacksam för råd och tips och erfarenheter då jag tänkt sätta igång i helgen.
Nu till problemet eller bästa lösningen lättre sagt!?
Hur gör jag för att bygga en tillräckligt stadig/fuktsäker källarvägg som går att kakla på?
El, vatten och avloppsventilation kommer i tak samt golv så en regelkonstruktion känns som bästa lösningen?
Alt 1. Plåtregelkonstruktion med våtrumsgips.
Alt 2. Plåt/träregelkonstruktion med osb, gips samt våtrumsgips i våtzoner. (Vågat i källare beroende på tillskjutande, kapilär och fukt i ångfas)
Alt 2. Spåra och putsbruk. (Försämrad konstruktion samt svårt och omfattande?)
Alt 3. Spåra och gipsbruk. (Försämrad konstruktion samt svårt och omfattande?)
Alt 4. Våtrumsgips direkt på lecaväggen med fix/bruk samt spikplugg. (Funkar detta?!)
Alt 5. Puts/gipsbruk och utanpåliggande vatten och el från tak (helst inte)
Funderar på 45 plåtregel cc45 och dubbel våtrumsgips samt vinkel mitt på plåtregeln som stadgar upp den mot lecaväggen sedan ev. tätskikt i hela och sedan kakel, alternativt endast runt brunnar och i våtzoner (bad och dusch).
Blir detta stadigt nog enligt gällande branchregler?
Jättetacksam för råd och tips och erfarenheter då jag tänkt sätta igång i helgen.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Ingen som har någon erfarenhet av detta? Hur löste ni era badrumsväggar och hur blev det, vad fick er att välja just den konstruktionen?
Tätskikt är ju en annan femma men det är nu bra fall på dom nygjutna golven så min tanke än att täta golv och väggar i duschhörnan samt vägg och golv runt bad och lämna resten "öppet"
Tätskikt är ju en annan femma men det är nu bra fall på dom nygjutna golven så min tanke än att täta golv och väggar i duschhörnan samt vägg och golv runt bad och lämna resten "öppet"
Jag putsade väggarna och målade med silikat. Mest för att jag har målat alla andra rum med silikat och putsat dom.
Anledningen till att jag gjorde det är för att det känns bäst så.
Jag satte inget tätskikt i badrummet. Eftersom jag har oisolerad platta.
Är ett litet badrum med duschkabin, toalett och handfat.
Har med dränerat innan, men källare är källare och vill helst inte regla utan kör med klinkers och puts på väggarna. Bortsett från 2 rum där blir det puts och ventilerat platon matta med parkett. Har även spårat ur i väggarna för elen.
Men det är vad jag tycker, sen är det olika förutsättningar från källare till källare.
Anledningen till att jag gjorde det är för att det känns bäst så.
Jag satte inget tätskikt i badrummet. Eftersom jag har oisolerad platta.
Är ett litet badrum med duschkabin, toalett och handfat.
Har med dränerat innan, men källare är källare och vill helst inte regla utan kör med klinkers och puts på väggarna. Bortsett från 2 rum där blir det puts och ventilerat platon matta med parkett. Har även spårat ur i väggarna för elen.
Men det är vad jag tycker, sen är det olika förutsättningar från källare till källare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden