SSSS
Vi håller på att renovera badrummet och jag börjar bli lite orolig om allt går till på rätt sätt.
Vi har gått till ett företag som är GVK-auktoriserat dessa har i sin tur tagit in snickare samt rörmokare (Säker vatten auktoriserat företag) .

Det som är gjort hittills är att snickarna har varit där och rivit, sen har elektrikern och rörmokaren varit där och gjort sitt. Och nästa som är på tur är att snickarna ska tillbaka och fixa väggar och golv samt ett fönsterbyte.

Det som oroar mig är att väggarna är uppreglade med 45x45 reglar på 40cc. Jag har pratat med snickarfirman och dom säger att dom ska förstärka upp väggarna samt isolera dessa (mot ljud).

Jag tycker dock att det känns konstigt att rörmokaren har skruvat fast sina prylar i de gamla reglarna. Tyvärr bor vi inte i huset ännu och jag jobbar sent på dagarna så jag träffar aldrig hantverkarna så det är lite svårt att föra en dialog om de olika momenten. Därför stämmer jag av här innan allt byggs igen.

Såhär ser det iaf. ut just nu.

Film på hur en regel sviktar när jag trycker på den med ett finger.
https://www.dropbox.com/s/lfii853yvr6l3o5/2014-02-12 11.26.24.mp4

Vatten & avlopp till tvättställ
2014-02-12 12.17.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatten till Badkarsblandare. regeln är kapad på mitten ??
2014-02-12 12.17.45.jpg
Skapa konto

Avlopp wc & vättställ
2014-02-11 16.52.08.jpg
Skapa konto

Golvbrunn
2014-02-11 16.51.43.jpg
Skapa konto

Golvbrunn
2014-02-11 16.50.07.jpg
Skapa konto

Avlopp WC
2014-02-11 16.49.27.jpg
Skapa konto

Reglarna är fastsatta med en spik mot taket, detta är alltså från när huset byggdes
2014-02-12 12.26.36.jpg
Skapa konto

2014-02-11 16.49.51.jpg
Skapa konto

men bör inte golvbrunnen också ha stöd under alla sidor?

Golvbrunnen ska ha reglar under alla kanter på monteringsplattan i alla fall.

SSSS
olofh skrev:
men bör inte golvbrunnen också ha stöd under alla sidor?
Stefan N skrev:
Golvbrunnen ska ha reglar under alla kanter på monteringsplattan i alla fall.
Ja det förutsätter jag att snickarna fixar nästa gång dom kommer. Det var rörmokaren som satte dit den så han kunde dra avloppsrören.

Redigerat:
Sitter inte golvbrunnsplattan upp och ner? Sen kan man ju ha åsikter på hur avloppet är draget/ditsatt.

SSSS
Vanten06 skrev:
Sitter inte golvbrunnsplattan upp och ner? Sen kan man ju ha åsikter på hur avloppet är draget/ditsatt.
VA! Upp och ner?? Varför tror du det? Är det p.g.a. räfflorna? Se Monteringsanvisning från JAFO.
jafo.jpg
Skapa konto

Varför är regeln kapad där den röda brädan sitter? i övrigt ser knappt reglarna ut att sitta fast i taket. Men om snickarna har sagt att dom ska förstärka reglarna, så borde det inte vara något problem. Kan tänka mig att dom monterar kortlingar mellan främre och bakre regelrad för att styva upp väggen. Skivmaterialet på väggarna styvar upp väggen ytterligare.

Rörläggeri är inte min starka sida, men jag antar att "frigolithatten" är någon form av avluftning för avloppet. Men får dessa verkligen byggas in i en vägg?

Redigerat:
SSSS
Bloink skrev:
Varför är regeln kapad där den röda brädan sitter? i övrigt ser knappt reglarna ut att sitta fast i taket. Men om snickarna har sagt att dom ska förstärka reglarna, så borde det inte vara något problem. Kan tänka mig att dom monterar kortlingar mellan främre och bakre regelrad.
Jadu, det har sett ut så sen huset byggdes -78, var väl för att få dit blandarfästet (det sitter kvar på en av bilderna) antar att den röda brädan är en spillbit från fasaden.

SSSS skrev:
VA! Upp och ner?? Varför tror du det? Är det p.g.a. räfflorna? Se Monteringsanvisning från JAFO.
[bild]
Matta eller klinker? Räfflad sida upp vid klinker, slät sida upp vid matta (vill jag minnas)

SSSS
TeroM skrev:
Matta eller klinker? Räfflad sida upp vid klinker, slät sida upp vid matta (vill jag minnas)
Det blir klinker på golvet och kakel på väggarna.

De grova reglarna ser ju ut att ha spår av gammal vattenskada och ha något vitt pulver/ludd som kan vara påväxt. De borde då bytas.
Fastsättningen av avloppsrör känns ju inte 100-%ig heller...

Luftaren skall upp igenom yttertaket hoppas jag, om det går bör den vara 110 rör. Wc avloppet den stående 110 röret borde fixeras rakt och fästas.

mvh

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Ska du ha någon form av inspektionslucka vid vacumventilen för dom tänkte väl inte bara låta den sitta inne i väggen ?

SSSS
Bloink skrev:
Rörläggeri är inte min starka sida, men jag antar att "frigolithatten" är någon form av avluftning för avloppet. Men får dessa verkligen byggas in i en vägg?
Någon som kan svara på detta och gärna länka till ett dokument om vad som gäller?

SSSS
spekerök skrev:
Luftaren skall upp igenom yttertaket hoppas jag, om det går bör den vara 110 rör. Wc avloppet den stående 110 röret borde fixeras rakt och fästas.

mvh
oceanis skrev:
Ska du ha någon form av inspektionslucka vid vacumventilen för dom tänkte väl inte bara låta den sitta inne i väggen ?
Vafan, detta är alltså felgjort? Ingen lucka är planerad, det kommer att bli en inbyggd WC-cistern framför

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.