Renoverare
· Stockholm
· 20 667 inlägg
Hej,
Befintlig planlösning har ett utrymme för toa och ett för badrum. För att spara plats och slippa göra två våtutrymmen tänkte vi flytta in toan i badrummet.
Har ni några åsikter om denna layout? Det jag är mest orolig för är att det kommer kännas trångt mellan bänk/tvättmaskin och väggen till dushen, avståndet är 680mm
Vi tänkte köra utan dörrar till duschutrymmet, tror ni det funkar med vattenstänk etc? Väggen är 1500mm hög och 900mm bred. Dushutrymmet är 900x835mm vilket borde vara fullgott
Några andra synpunkter?
Befintlig planlösning har ett utrymme för toa och ett för badrum. För att spara plats och slippa göra två våtutrymmen tänkte vi flytta in toan i badrummet.
Har ni några åsikter om denna layout? Det jag är mest orolig för är att det kommer kännas trångt mellan bänk/tvättmaskin och väggen till dushen, avståndet är 680mm
Vi tänkte köra utan dörrar till duschutrymmet, tror ni det funkar med vattenstänk etc? Väggen är 1500mm hög och 900mm bred. Dushutrymmet är 900x835mm vilket borde vara fullgott
Några andra synpunkter?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag föreslår hel glasvägg/duschvägg (eventuellt frostad) mellan toa och dusch istället för halv "mur". Dels blir det ljusare i duschen, dels kommer det att stänka rejält över muren.
Vi hade planen att ha sådan mur mellan badkar och toa, men måtten stämde inte, så det blev en glasvägg istället och vi ser i efterhand att det var ett mycket bättre val.
Du klarar dig troligen utan vägg på den andra kanten, men visar det sig bli för blött går det alltid att sätta in en vikvägg av något slag i efterhand.
Tänk också på ordentligt med förvaring. Ett spegelskåp över tvättstället är en självklarhet enligt mig, men du kan sätta ett likadant över toaletten också.
Vi hade planen att ha sådan mur mellan badkar och toa, men måtten stämde inte, så det blev en glasvägg istället och vi ser i efterhand att det var ett mycket bättre val.
Du klarar dig troligen utan vägg på den andra kanten, men visar det sig bli för blött går det alltid att sätta in en vikvägg av något slag i efterhand.
Tänk också på ordentligt med förvaring. Ett spegelskåp över tvättstället är en självklarhet enligt mig, men du kan sätta ett likadant över toaletten också.
Renoverare
· Stockholm
· 20 667 inlägg
hmm, vi funderar på att ändra så att klinkersväggen slutar vid 1400mm och sedan mura upp en bit till med glasblock eller kanske en glasruta. dock inte hela vägen upp till taket
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Kanske kan ett alternativ vara att endast ha två vikväggar till duschen. De går att vika in och utrymmet vid tvättmasiken blir då större.
Renoverare
· Stockholm
· 20 667 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 667 inlägg
Hmmm. Då tror jag på två vikväggar, du kommer att bli galen på hur trångt det är i utrymmet där. Tänk på att en smal dörr är 70 cm, en normal är 80 och en handikappanpassad 90.
Väljer du ändå den här lösningen bör du nog ha ett duschdraperi att dra för tvättmaskin och tvättställ, det är ju el där, och trä som inte heller gillar att duschas.
Väljer du ändå den här lösningen bör du nog ha ett duschdraperi att dra för tvättmaskin och tvättställ, det är ju el där, och trä som inte heller gillar att duschas.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 667 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Mina synpunkter:
Utrymmet är i litet, så långt är vi väl överens
Då tycker jag att det är fel att fylla upp volymen med dessa stora lådor:
Lådan för den vägghängda toalettstolen.
Kommoden under handfatet.
Bänken över tvättmaskinen.
Jag skulle istället satt in en vanlig golvstående toa. Mycket nättare.
Vägghängt handfat med lite rundade former. Dito.
Ersatt den stora frontmatade tvättmaskinen med en toppmatad. Den är mindre till formatet, och enklare att hantera när det är trångt.
Att sätta ett väggskåp för toalettgrejor bredvid handfaten är bra. Då slipper storvuxna personer slå huvudet i skåpet när de böjer sig fram vid ansiktstvätt och tandborstning.
Och de infällbara duschdörrarna skapar också mer rymd. Bra!
Utrymmet är i litet, så långt är vi väl överens
Då tycker jag att det är fel att fylla upp volymen med dessa stora lådor:
Lådan för den vägghängda toalettstolen.
Kommoden under handfatet.
Bänken över tvättmaskinen.
Jag skulle istället satt in en vanlig golvstående toa. Mycket nättare.
Vägghängt handfat med lite rundade former. Dito.
Ersatt den stora frontmatade tvättmaskinen med en toppmatad. Den är mindre till formatet, och enklare att hantera när det är trångt.
Att sätta ett väggskåp för toalettgrejor bredvid handfaten är bra. Då slipper storvuxna personer slå huvudet i skåpet när de böjer sig fram vid ansiktstvätt och tandborstning.
Och de infällbara duschdörrarna skapar också mer rymd. Bra!
Renoverare
· Stockholm
· 20 667 inlägg
Vi tycker det är snyggt med vägghängd, egentligen skulle jag vilja ha en helt integrerad lösning i väggen, men tydligen måste man ha inspektionslucka ovanifrån. Får ha lite ljus eller så på hyllan
Det är en meter mellan toan och kanten på bänken, borde räcka?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tja, det är naturligtvis viktigt att det är snyggt. Står ni och beundrar toan ofta 
Hur det är i flerbostadshus vet jag inte (antar att det är en bostadsrätt).
I ett enfamiljshus så är det en fri cirkel om 1,3 meter framför toalettstolen som gäller om det skall uppfylla tillgänglighetskraven.AndersMalmgren skrev:
Hur det är i flerbostadshus vet jag inte (antar att det är en bostadsrätt).
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Tillgänglighet behövs ej uppfyllas då det ej är lovplikt att bygga om toan.
Har du en spolknapp modell stor går den också som inspektionslucka, då kan du ha en helt integrerad lösning som du nämner, men det stjäl som sagt en hel del utrymme i det redan lilla utrymmet. Det finns väghängda toaletter som inte är integrerade, dvs en "normal" toalett som är vägghängd.
Håller med om att lådor tar plats, men samtidigt är det ändå mer eller mindre dött utrymme där de sitter väl inpassade mellan väggarna. Det blir renare och snyggare med dem tycker jag. En bänkskiva över tvättmaskinen är väldigt bra att ha tycker jag, dubblar även som avställningsyta för handfatet för t.ex. gästers necessärer. En toppmatad må ta mindre plats, men stjäl också bänkytan och platsen finns där ändå, det är ändå ingen vistelseyta där.
Även om man sätter en vanlig toa istf den vägghängda så kommer framkanten på toan ändå att sticka fram så mycket som den gör, och vill man få utrymmet att kännas större skulle mitt prio 1 vara att få in den en bit, så den inte sticker ut i dörröppningen, men det blir nog svårt ser det ut som
Helt rätt med de välvda duschdörrarna som kan svängas in mot väggen när duschen inte används.
Håller med om att lådor tar plats, men samtidigt är det ändå mer eller mindre dött utrymme där de sitter väl inpassade mellan väggarna. Det blir renare och snyggare med dem tycker jag. En bänkskiva över tvättmaskinen är väldigt bra att ha tycker jag, dubblar även som avställningsyta för handfatet för t.ex. gästers necessärer. En toppmatad må ta mindre plats, men stjäl också bänkytan och platsen finns där ändå, det är ändå ingen vistelseyta där.
Även om man sätter en vanlig toa istf den vägghängda så kommer framkanten på toan ändå att sticka fram så mycket som den gör, och vill man få utrymmet att kännas större skulle mitt prio 1 vara att få in den en bit, så den inte sticker ut i dörröppningen, men det blir nog svårt ser det ut som
Helt rätt med de välvda duschdörrarna som kan svängas in mot väggen när duschen inte används.