Jag skulle behöva råd kring renovering av ett gammalt badrum.

Det är ett badrum i ett gammalt hus (tidigt 1900-tal skulle jag tro), en Skånelänga med korsvirkesväggar och tegel. Huset är långt ifrån topskick och badrummet är ännu sämre. Personen som bor där vill inte flytta (vilket vore det bästa) men håller med om att badrummet behöver ses över. Rummet är ca 2.30x2.30. Personen duschar kanske två gånger i veckan så det är en förhållandevis låg belastning på badrummet.

Just nu finns ett badkar som vi ska riva ut och ersätta med en duschkabin. När vi ändå håller på tänkte vi se över golv och väggar.

Väggarna verkar vara av trä med masonit ovanpå, och utanpå det en våtrumstapet. Golvet är klinkers som ligger på ett betoggolv.

Vi har inga krav på att följa några regelverk för vad man får göra i ett våtrum och inte. Huset är i så dåligt skick att vi inte vill kosta på något extra. Kan vi hitta en lösning som fungerar i fem år räcker det.

Vad ska man göra åt väggararna? Masoniten bort, förstås, men sedan? Min första tanke var att sätta sådana där färdiga våtrumsskivor som ser ut som kakel på väggarna, men dom kostar för mycket (600:-/m2 minst). Då skulle badrummet bli mer värt än hela huset. Sedan blir det ju overkill eftersom vi ska ha en duschkabin nu och inte behöver "spolsäkra" väggar.

Jag har funderat på liggande vit panel, spikad direkt på väggen. Ett annat alternativ är renoveringsgips + glasfiberväv + färg. Panel känns spontant enklare, ett moment, medan gips blir fler moment. Finns det några andra alternativ?

Och golvet? Min tanke är att knacka ut klinern och sedan flytspackla för att få en slät yta. Ovanpå det lägger man en vanlig plastmatta. Eller är det helt galet?

Tack på förhand!

Om golvet ändå är i sådant skick, kan du inte bara lägga en ny klinkers på den gamla?

Jag vet inte om gips är så mycket jobbigare än panel, du slipper ju såga och fixa hörnen i badrummet och så. Måla måste du väl göra ändå. Glasfiberväv behöver du egentligen bara ha i våtzon 1. Ska du även köra med vanligt pappersgips (90 kr/ skiva istället för 350:-) så kan du lika bra hoppa över alla regler vad gäller färg också. De till att ha andingsmask mot pappersmögel när du river ut det om 5 år bara. :-) Kanske sätta in en fukt-styrd fläkt i alla fall?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.