krilleman_215

Du sitter på information som är mycket nyttig för mig då jag ska dra igång ett liknande projekt :) Har några frågor som jag tror du kan besvara.

Hört att man ska gjuta lite fall från väggen bakom ställningen så att ett läckage rinner ut och inte ansamlas. Hur (om du gjorde) gjorde du detta? Lämnade du även 3mm glipa över hela sträckan? Vad är i så fall ditt lilla hål som sitter precis under toaletten till för?

Sen är jag väldigt nyfiken på din konstruktion. Ser att du använt gipsskivor, men är det OK att göra det mot yttervägg i källare? Vad har du för stomme som drar skruvarna till gipsskivorna i? man ska väl undvika vanliga träreglar vid ett sådant utrymme, eller det kanske är OK eftersom du har det så välventilerat?

Många frågor här... men är mycket tacksam för svar!

• Gilla
drik
  • Laddar…
Krilleman
Min "läckut" byggde jag upp med betong som formades runt fötterna på modulen med fall så det rinner ut under porslinet vid ev läckage. Fuktspärrade hela botten på lådan inklusive OSB-skivans insida. Min installation sitter mitt i huset bredvid murstocken. = Snustorrt. "Puckarna" på varje sida är bara där för att släppa in luft.

Jag reglade med plåtreglar och skruvade dit OSB + gips. För man ju vet aldrig om kvinntimmret får för sig att hänga något på "väggen"... Mängden organiskt material i denna installationen ser jag som riskfritt då min murstock alltid är varm pga vedeldning.

3mm glipa tänker jag lämna i ovankant så jag får utrymmet ventilerat. Skivan kommer att vila på modulens konstruktion kontra skivorna som avslutas straxt under. Jag har även en plan på att fräsa ur skivan i helt i bakkant, där den vilar på modulen, så glipan inte syns om man kollar på den direkt framifrån.

Ev läckage kommer rinna ut i röret mitt under den blivande porslinsguden.

Tack för din input. Får man fråga vad du tätade OSB-skivan med? Är lite osäker på vad jag ska välja för skivor... Vill bygga en budgetlösning som ändå pallar miljön med fuktiga källarväggar. Humidboard på t.ex. beijer är inte alltför dyra, men går man på en sådan lösning bör man kanske ha dubbla skivor? En enkel gipsskiva känns ganska klent i sammanhanget då det ska kaklas på den och regelkonstruktionen bakom kanske inte är att jämföra med en vanlig vägg.

Krilleman
OSB-skivan strök jag två gånger med samma gummi som betongen. Denna ska ju inte stå emot väta som i en duschhörna utan bara hantera ev läckage som ska mynna ut på synligt ställe. Märke på denna kommer jag inte ihåg, fick en hink av plattsättarna på jobbet.

Jag hade en kort skiva uppskruvad under tiden jag formade botten i inbyggnaden för att sedan såga en ny som jag fuktspärrade på. Innan montering applicerade jag silikon runt kanterna i framkant på betong/stålregrana så det blir tätt och ev vatten rinner rätt.

Ok. Tänkte istället för att gjuta betong ha stålskenan direkt mot betonggolvet och klinkra runt denna, framför, bakom och mellan benen och med fall ut i mitten... Hoppas det funkar också

Har du förresten nåt tips på hur man fäster skenan i betongen? Plugg och skruv som gäller eller går det med nån spik eller på annat sätt? Du får också gärna tipsa hur du gör hålen i kaklet. Görs dessa innan plattorna är uppsatta eller efteråt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.