Hej!

Jag har är ny här och har precis börjat renovera badrummet i en kåk byggd 1967. Bjälklaget är betong.
Under helgen bilades golvbrunnen - original från 1967 bort.
Nu en liten fråga - hur ansluter man bäst plaströr 75mm till det gamla gjutjärnsröret, som är i fint skick.
K-rauta rekommenderade denna:

http://www.sp.se/sv/index/services/...lopp/roravlopp/Sidor/default.aspx?cert=A90421

Är den lämplig eller bör man ha en utvändig muff med slangklämma?

Samt, hur vet man att röret är ett 3" N-rör?

MVH/Gustaf

S
ingen utvändig muff med slangkämma,
inte sett dom där innan men det funkar säkert

Tack för svar. Finns det några andra alternativ som är godkända och bra för ingjutning?

S
3 tum n-rör? sa den på k-rauta något om det?
skall du gjuta skulle jag ta den där kopplingen.
har rörmontage med bara en gummimanschett

Det står på 3" normalrör på påsen.

Har gjort precis detsamma, 75 rör ansluten till ett grövre cementrör / gjutjärnsrör, i med muffen som har samma innermått som det stora / gamla röret och sen in med 75 plaströret i muffen! sen gjut i skiten, godkänt och funkar kanon! Se bilder, på muffen samt från vår renovering!
IMAG0762.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
images.jpg

S
Morello skrev:
Det står på 3" normalrör på påsen.
jag tycker du ska satsa på det där, bara att den nyper om röret

förmodlingen står det för 3 tum normarrör. trodde vi hade gått ifrån tum

Då känns ju K rautas alternativ lite säkrare då den expanderar.

SBH skrev:
jag tycker du ska satsa på det där, bara att den nyper om röret

förmodlingen står det för 3 tum normarrör. trodde vi hade gått ifrån tum

Vad menar du? Produkten från K rauta nyper inte om röret; den expanderar invändigt.

Javisst har vi från gått tu,, men röret är alltså från 1967 och satsen avsedd för äldre rör, därav 3".

S
Morello skrev:
Vad menar du? Produkten från K rauta nyper inte om röret; den expanderar invändigt.

Javisst har vi från gått tu,, men röret är alltså från 1967 och satsen avsedd för äldre rör, därav 3".
ursäkta jag skriver fel ibland. har dyxlexi.

Muffen monterad och allt ser fint ut. Det var en helsike att få bort den gamla rörstumpen, men det gick till slut. Nu återstår att fylla hålet med betong.

Hur stort avstånd mellan betongen och brunnens fläns (purus oden) tycker ni är lämpligt givet att det skall läggas 8 mm golvvärmerör och sedan flytspacklas? Jag har två st 45-gradersböjar mellan muffen och brunnen så jag kan trixa med höjden en del.

MVH/G

Lite mer funderingar:

Golvbrunnen är bytt och den nya monteras/gjuts så att det flänsen på brunnen hamnar runt 15 mm över nuvarande betonggolv.
Vattenburen ( 8 mm rör) värme skall in och sedan på med flytspackel.
Tror ni det är en god idé att första flytspackla plant upp till brunnens fläns och sedan i steg två flytspackla fallet från väggar mot brunn? Eventuellt fixar jag fallet runt brunnen "manuellt" genom att avgränsa cirkus 1 kvm.
Golvet är runt 5 kvm.

Eller kör man hela flytspacklingen i "ett svep"?
För mig utan erfarenhet av flytspackling kanske det är lite väl vågat?

Tacksam för input!

S
förstår inte varför alla ska börja med flytspackel. kör med vanligt golv spackel.

Någon som vet var man köper LK's (eller annat fabrikat) golvvärmerör diameter 8 mm i stockholm?
Brunnen är gjuten - 50 kg betong och allt ser fint ut.

BRUNN.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går framåt. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.