13 141 läst ·
33 svar
13k läst
33 svar
Flytspackelteknik
Jag har använt skruvmetoden och tycker det funkade bra. Jag flöt dock precis i nivå med skruvskallarna och skruvade bort skruvarna efteråt. Detta var inte i ett våtrum.b8q skrev:
I ett våtrum skulle jag definitivt inte våga lämna skruvskallarna precis under det kommande tätskiktet. Jag skulle vara rädd att "tidens tand" skulle få dom att krypa upp och skada tätskiktet. Kanske ogrundad rädsla, vad vet jag...
Jag har tänkt samma sak om väggarna, är det ingen risk att skruvarna drar sig ut där? Det är ju inte alltid man får skruven i våtrumsskivornas fasningar, det går ju sällan jämnt upp med ett helt antal skivor på en vägg.
Vi byggde säkertvattens våtrumsvägg och det är säkert ett par skruv som bara sitter i plywooden också.
(Jag kan tänka mig att i de flesta fall så håller fixen emot, men ändå.)
Vi byggde säkertvattens våtrumsvägg och det är säkert ett par skruv som bara sitter i plywooden också.
(Jag kan tänka mig att i de flesta fall så håller fixen emot, men ändå.)
Jag har svårt att tro att skruvar skulle börja "krypa" upp ur väggar och golv. Om det är ett verkligt problem så skulle ju varenda spånskivegolv som är skruvat ha dessa problem, även om de inte är tätskiktade så skulle det ju synas på golvmattor och liknande.
Om man använder helgängade skruv som nivåpinnar så blir de mycket starkt förankrade i flytspacklet och jag kan inte se någon risk med att de skulle röra sig med åren.
I de badrum jag byggt på senare tid så har jag skruvat plywooden ganska tätt (c-c 10-15cm) med 55mm skruv och sen när jag skruvat gipsskivorna med 35mm skruv så har jag struntat i reglarnas placering och endast fäst dem i plywooden.
Om man använder helgängade skruv som nivåpinnar så blir de mycket starkt förankrade i flytspacklet och jag kan inte se någon risk med att de skulle röra sig med åren.
I de badrum jag byggt på senare tid så har jag skruvat plywooden ganska tätt (c-c 10-15cm) med 55mm skruv och sen när jag skruvat gipsskivorna med 35mm skruv så har jag struntat i reglarnas placering och endast fäst dem i plywooden.
Klicka här för att svara