6 192 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Ger upp... vilka regler gäller för vägg/golvskivor i våtrum?
Själv har jag reglat 30 cc, 18 mm plyfa, våtrumsskivor samt dukar i hela badrummet, golv o vägg. En helgardering. Badrummet ligger på övervåningen. 22mm spångolv, golvspackeltjocklek 25-45mm. Höganäs tätskiktssystem. Kan rekomendera Höganäs. Smidigt
Ehm, jag skrev fel. Det är inte spånskivor på väggarna utan 12mm OSB eller plywood.oceanis skrev:
Man kan också limma det mesta idag. Då behövs inga kortlingar.
Har pratat med ett par hantverkare och de säger att på alla företag och byggen de varit på har de använt 12mm plyfa. 15mm är "helt onödigt". Vill man följa våtrumsvägg 2012, måste man ha 15mm. Men det blir bra mycket dyrare. Vill man "slarva" och strunta i regelboken duger 12mm (enligt dem jag pratat med).
Limmar man grejorna kan man använda 12mm med gott samvete för våtrumsvägg 2012 gäller bara om man skruvar igenom tätskiktet.
Har pratat med ett par hantverkare och de säger att på alla företag och byggen de varit på har de använt 12mm plyfa. 15mm är "helt onödigt". Vill man följa våtrumsvägg 2012, måste man ha 15mm. Men det blir bra mycket dyrare. Vill man "slarva" och strunta i regelboken duger 12mm (enligt dem jag pratat med).
Limmar man grejorna kan man använda 12mm med gott samvete för våtrumsvägg 2012 gäller bara om man skruvar igenom tätskiktet.
Ja men nu är det ju proffs du pratat med, här på BH är de flesta "hemmafixare" och det är det är ju ingen hemlighet att pålästa hemmafixare i regel är mer noggrann och får bättre resultat jämfört med proffskurre_kul skrev:Har pratat med ett par hantverkare och de säger att på alla företag och byggen de varit på har de använt 12mm plyfa. 15mm är "helt onödigt". Vill man följa våtrumsvägg 2012, måste man ha 15mm. Men det blir bra mycket dyrare. Vill man "slarva" och strunta i regelboken duger 12mm (enligt dem jag pratat med).
Visst är det så, håller absolut med.
Men det jag menar är att om nu "alla" proffs bygger med 12mm, bör det nog räcka, med tanke på att det inte är direkt ofta man hört att något ramlat ner eller att väggen har rasat för att byggarna använt för klen plyfa. Sen är det ju 3mm skillnad vi pratar om, tror ärligt talat inte det gör så stor skillnad..
-Hade SP testat våtrumsvägg 2012 med 12mm, hade nog den varit godkänd också.
Men det jag menar är att om nu "alla" proffs bygger med 12mm, bör det nog räcka, med tanke på att det inte är direkt ofta man hört att något ramlat ner eller att väggen har rasat för att byggarna använt för klen plyfa. Sen är det ju 3mm skillnad vi pratar om, tror ärligt talat inte det gör så stor skillnad..
-Hade SP testat våtrumsvägg 2012 med 12mm, hade nog den varit godkänd också.
jo det handlar även om hållfasthet om det är våtrumsväggen vi pratar om, där är det ju godkänt att montera upp vad man vill var man vill, men så klart också att det blir tätt vid skruvar.
en OSB kostar väl ca 100:- och en 15mm plyfa kostar 300-400:- så det blir ju lite skillnad i ett badrum, men den dagen då tex ett stödhandtag behövs i duschen / badkaret så är det värt varenda krona
en OSB kostar väl ca 100:- och en 15mm plyfa kostar 300-400:- så det blir ju lite skillnad i ett badrum, men den dagen då tex ett stödhandtag behövs i duschen / badkaret så är det värt varenda krona
Allvarligt talat, jag skulle vilja se den gamling som orkar dra loss ett stödhandtag som sitter fastskruvad i en OSB-skiva:xnino skrev:jo det handlar även om hållfasthet om det är våtrumsväggen vi pratar om, där är det ju godkänt att montera upp vad man vill var man vill, men så klart också att det blir tätt vid skruvar.
Mina 18 mm kostade ca 400 st. 7 skivor som jag vet håller. Folk lägger ut 100.000 på ett badrum och då är det ju bara dumt att småsnåla m såna här saker. Mitt hus är värderat till 5.5 milj. Byggt för 2.8 milj. Gör allt rejält o sov gott på nätterna. Mitt tips
Precis! Skulle du sälja eller få huset uppvärderat så har du ju igen de hundralapparna på att du kan visa att du gjort det enligt gällande regler.
Jag tror inte att säkertvatten bara valde 15mm och så blev det den tjockleken. Det finns ju specifikationer på vilken hållfasthet olika skivor har och man kan räkna på vilken kraft en halkande 140-kilos pensionär kan åstadkomma på ett handtag. Men troligen inträffar aldrig extremfallen som man tagit höjd för...
Jag tror inte att säkertvatten bara valde 15mm och så blev det den tjockleken. Det finns ju specifikationer på vilken hållfasthet olika skivor har och man kan räkna på vilken kraft en halkande 140-kilos pensionär kan åstadkomma på ett handtag. Men troligen inträffar aldrig extremfallen som man tagit höjd för...
Klicka här för att svara