Hej!
Jag har gjort en annan tråd om hur bygget av mitt badrum men innan byggstart är det bra att ha en planering
.
Eftersom badrummet är så litet och taket lågt samt lutar så kommer vi att satsa på en spegel med inbyggda lampor som ljuskälla samt lampor i 3 nischer (inbygggda hål) till vänster om duschen.
Känns inte helt givet hur det ska planeras så jag har gjort 3 förslag.
Förslag 1:
Förslag 2:
Förslag 3:
Vad tycker ni om dessa planlösningar? Finns säkert något bättre förslag som jag missat så kom gärna med idéer!
Edit: Finns lite konstiga mått och möbler utanför rummet, strunta i dessa
//Gimmok
Jag har gjort en annan tråd om hur bygget av mitt badrum men innan byggstart är det bra att ha en planering
Eftersom badrummet är så litet och taket lågt samt lutar så kommer vi att satsa på en spegel med inbyggda lampor som ljuskälla samt lampor i 3 nischer (inbygggda hål) till vänster om duschen.
Känns inte helt givet hur det ska planeras så jag har gjort 3 förslag.
Förslag 1:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Förslag 2:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Förslag 3:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad tycker ni om dessa planlösningar? Finns säkert något bättre förslag som jag missat så kom gärna med idéer!
Edit: Finns lite konstiga mått och möbler utanför rummet, strunta i dessa
//Gimmok
Redigerat:
Förslag 1, men byt till skjutvägg, det blir nog irriterande att slingra sig runt den där väggen, bara 40 cm öppning om jag förstår dina mått rätt.
Förslag 2 går ju bort helt, pga "slingrandet", trean är inte heller bra av samma skäl.
Förslag 2 går ju bort helt, pga "slingrandet", trean är inte heller bra av samma skäl.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Förslag 1 är bäst, men inte godkänt om det är en lgh i flerfamiljshus. I villa är det ok.
Tack för era kommentarer!
Jag lyckas inte hitta skjutdörrar som passar till lutande tak. Om någon har ett förslag på var detta går att hitta så kollar jag gärna in det! (Om det ens går?)
Varför är det inte okej i flerfamiljshus? Bor i radhus så då är det okej
Jag lyckas inte hitta skjutdörrar som passar till lutande tak. Om någon har ett förslag på var detta går att hitta så kollar jag gärna in det! (Om det ens går?)
Varför är det inte okej i flerfamiljshus? Bor i radhus så då är det okej
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
I flerfamiljshus är det högre tillgänglighetskrav, för att det skall gå att bo kvar även om man blir lätt handikappad. Det finns färdiga "godkända" badrumslösningar i BBR. Det innebär inte att man måste kunna komma in med rullstol i alla lägen, men te x skall en vuxen person kunna stå på var sida om toaletten, och man skall kunna sitta på WC och nå duschen för att kunna tvätta sig sittandes på WC.
I villor, radhus och hus med max två lägenheter, är det i princip inga tillgänglighetskrav alls.
I villor, radhus och hus med max två lägenheter, är det i princip inga tillgänglighetskrav alls.
Ännu större orsak att hitta en annan lösning, ser nu att ytterväggen bara är knappt 180 cm. En vuxen man måsta alltså inte bara hålla in magen utan huka sig också för att ta sig in om du väljer vikväggen.
Det finns inga färdiga väggar för sådana tak, du får måttbeställa och öppningen ska då vara vid dörren, inte vid ytterväggen. Då kan du välja vilken möblering du vill av övrig inredning, bara du tänker på "armbågsrummet" om du sätter toan mot duschväggen.
Det finns inga färdiga väggar för sådana tak, du får måttbeställa och öppningen ska då vara vid dörren, inte vid ytterväggen. Då kan du välja vilken möblering du vill av övrig inredning, bara du tänker på "armbågsrummet" om du sätter toan mot duschväggen.
Vägen mellan duschen och handdukstorken kommer att bli väldigt blöt... Minimera den. 
Klicka här för att svara