AnneFi
Hejsan!

jag och sambon har som framtida planer att fixa våran gästtolett.
den gjordes för bara 6 år sedan när vi flyttade hit men vi var lite dumma då.
stängde kanalen till skorstenen och jag antar att det är en av anledningarna till att spår efter nummer två tar flera timmar att bli av med. har bara en ventil ut genom väggen.
planen är att någon gång slå upp hålet till skorstenen igen och spåra el för en pax ut genom ytterväggen för att få in ventilation i rummet och då ryker ju ytskikten.

rummet är 1,5 djupt och meter brett.
toastolen står rakt in och är 70 cm ut från väggen. det är nästan max för att ha plats till vask och sånt.

Jag hatar att städa en toalettstol. jag tycker inte att jag kommer åt överallt det är snirkligt och många ställen att samla skit på.

i och med att rummet år så litet blir det trång när det ska stå soptunna och annat på golvet.

så min tanke är om man kanske hade kunnat bygga en vägg längst in i rummet och ha en vägghängd toalettstol istället.
kanske ha ett lock på toppen där man har en inbyggd soptunna.

hur mycket plats tar en vägghängd toalett egentligen och vad finns det för nackdelar med att ha en?

Vi har inte upptäckt nåra nackdelar med vår vägghängda som vi har haft i snart 10 år nu.
Om du ska bygga en ny vägg för att hänga den på så bygger den lika mkt som avloppsröret för det ska ju få plats i väggen + väggens skiva/skivor typ, 100-150 skulle jag tippa utan att veta.
Jag bilade ur väggen och drog röret där men det kräver ju att väggen är tillräckligt tjock och att den fortfarande håller för att hänga stolen i.

Krilleman
Menar du vägghängd eller inbyggnads-cistern?

AnneFi
Inbyggd cistern menar jag nog.

Avloppsröret sitter nog väldigt nära väggen eftersom toaletten står nästan kloss intill.

Ett annat alternativ kan vara att ta reda på vad magbesvären beror på ;)

Testa laktosfritt tex, så kanske lukterna försvinner.

AnneFi
Eh va? Ska vi lösa ett ventilationsproblem med att utreda våra gästers matvanor?

AnneFi skrev:
Inbyggd cistern menar jag nog.

Avloppsröret sitter nog väldigt nära väggen eftersom toaletten står nästan kloss intill.
Ja då gäller ju inget av det jag skrev för vi har en vägghängd toastol, sån som du fråga om i rubriken ;)

Akahigi
Anna_H skrev:
Ett annat alternativ kan vara att ta reda på vad magbesvären beror på ;)

Testa laktosfritt tex, så kanske lukterna försvinner.
Man lär ju inte helt komma bort från behovet att defekera...

AnneFi
Jan-Å skrev:
Ja då gäller ju inget av det jag skrev för vi har en vägghängd toastol, sån som du fråga om i rubriken ;)
Jag visste inte att det fanns med cistern på utsidan av väggen men fick lära mig det nu :)

För att återgå till frågan :)

Jag jämförde Ido:s inbyggnadscistern med "vanliga" toastolar, och kom fram till att det blev samma. Vet inte om det gäller för alla märken dock. Valde inbyggnads eftersom jag kunde gömma avloppsstam osv.

Dock måste jag säga att jag aldrig kommer välja inbyggnads igen; dels verkar spolmekanismen vara mer komplicerad (=mer känslig), och om det blir problem är det oerhört mycket jobbigare att åtgärda. En toastol är ju i princip bara att lyfta bort och sätta dit en ny.

Rörande spolmekanismen fick jag problem med att den inte stängde helt, dvs den spolade lite vatten hela tiden. Jag öppnade lådan, och... plopp... så trillade en del ned i cisternen. 15 minuter senare med en arm, och senare även en ståltrådsögla, trevandes där det är trångt och man inte ser ett smack hade jag fått upp delen.

Redigerat:
AnneFi
Hela poängen är att jag vill ha bort stolen från golvet och det går inte med en vägghängd eftersom avloppet är i golvet. Men jag vill hellre att det ska fungera än att ha det lättstädat :)

Krilleman
Följande gäller IFÖ:s varianter:

Om du väljer en vägghängd toalettstol med cisternen utanpåliggande så blir måttet 660mm plus påbyggnad av väggen för att få upp avloppet.

ifo-sign-wc-stol-6893-23977.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du däremot väljer en inbyggnads-cistern så kommer du lite närmare ditt mål. Med fixturen (som byggs in i väggen) kan du då välja två alternativ av porslinsgud. Sign eller vanlig variant. 500mm bygger den vanliga, utanför väggen som du tvingas bygga. Men då tjänar du 15cm!

ifo-sign-wc-stol-vagghangd-6875-32915.jpg

Sign-varianten bygger ca 53mm med mjuksitsen.

Men för inbyggnadsvarianterna måste du inhandla ett WC-element, typ 1100. Och glöm inte att detta WC-element ska ha tät botten med läck-ut så ev läckage syns omgående. Men även ska denna installation vara ventilerad!

Så här ser det ut hos mig. "Plast-puckarna" som släpper in luft underifrån är köpta för under hundringen på K-rauta. I denna installationen är det även monterat "puckar" i ovankant för ventilationens skull. Denna WC sitter vid ett snedtak och då hade jag inget alternativ.

P3220080.JPG
Skapa konto

Och i källaren med den blivande skivan som "lock":

P3220081.JPG
Skapa konto

Fördelen med att ha en skiva som "lock" är ju att servicen blir betydligt lättare. På min första bild har jag inte den möjligheten då denna sitter vid ett snedtak. ("Puckarna" sitter både upptill och undertill för korrekt ventilation) och den enda möjliga servicen är via tryck-knappen. Men i källaren sätter jag puckarna i nederkant och lämnar 3mm glipa under skivan för korrekt montage.

:thumbup:

Hoppas infon hjälpte dig på vägen!

• Gilla
spekerök
  • Laddar…
För kännedom kallas puckarna för möbelventiler och kostar ca hälften på Bauhaus :)

Krilleman
Problemet är ju att jag inte har Bauhaus i närheten... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.