Hej.

Försöker reda ut vad som gäller idag (inte imorgon eller igår :D) för väggskivor i badrum.

Vår entreprenör har nu monterat spånskivor på vägg och golv. Vi skall ha helkaklat badrum med golvvärme. I garaget ligger en fet trave, som i mina lekmannaögon ser ut som vanligt gips, som är på väg upp på väggarna. Behövs det inte våtrumsskivor längre? Skall man inte ha speciell typ av tätskikt som skall matcha våtrumsskivorna och är det till och med så att man behöver en speciell skarvmassa (2-komponent).

Vad är det som gäller för golvet? Skall det inte vara speciella skivor mellan spånskivorna och tätskikt där också?

Ledsen om frågan besvarats 1000ggr men det ändras ju varje månad känns det som. :mad:

/ Peter

Vad blir det för tätskikt? Gärna märke om du kan.

Spån är ok under.
Våtrumsskivor behövs i zon 1 om man följer BKR men inte om man följer GVK.
Idag behövs inte en 2 komp massa till skarvar, men efter 1/2 års skiftet så ska man ha det enl BKR, vad GVK säger vet jag inte.

Vanlig 22mm spånskiva är ok, fukttrög rekommenderas, armering och flytspackel på det

Redigerat:
Branschreglerna ändras inte så ofta, däremot så ändras monteringsanvisningarna till tätskikten då och då, ibland pga krav från BKR

Hej och tack för svaren.

huggan skrev:
Vad blir det för tätskikt? Gärna märke om du kan.
Jag har ingen aning om vilket tätskikt de tänker använda, får kolla upp det.

Så enligt GVK kan man ha vanligt gips i hela badrummet?

Bara om man har plastmatta som tätskikt eller foliessystem där tillverkaren tillåter vanlig gips.

Det var därför jag frågade vilket tätskikt dom skulle använda.

Japp OM tätskiktstillverkaren tycker att det är ok

Jag gissar på att det är Weber Tec Folie som kommer att användas då entreprenören har utbildningsbevis i detta.

"Kartongbeklädd gips och zonindelning
Weber förordar inte användandet av våtrumsskivor jämfört med kartong
beklädda gipsskivor i våtrum utan lämnar detta till beställaren att avgöra då det finns argument för båda alternativen. Detta gäller både vid arbete mot proffs som konsument"

Så använder dom webers tätskikt är alltså kartonggips godkänt.

Men då så, då skall jag inte skälla ut dem i onödan :wow:

Stort tack till alla som hjälpt till och svarat!
:thumbup:

Men observera att eftersom man använt spånplatta så måste man kortla bakom skivorna för allt som skall sättas upp. Typ duschstång, duschvägg, handfat etc etc. Man får inte bara skruva i spånplattan.
Om man inte kortlar så skall det vara 15 mm playwood.

nino skrev:
Japp OM tätskiktstillverkaren tycker att det är ok
Är det många (någon?) tätskiktstillverkare som inte tillåter att deras produkter monteras på kartonggips? Eftersom det är ok enligt både GVK och BKR att använda kartonggips i hela badrummet (utom zon 1 enligt BKR) så borde väl alla tätskiktsleverantörer ha produkter som får monteras på kartonggips?

Det vet jag inte, det står så i reglerna men du har säkert rätt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.