O
Odjuret: Stammen borde vara 110. Dock är frågan var stammen går någonstans. Jag har svårt att tolka ritningen. Men det verkar som den går direkt i väggen efter vasken. Men att montera en toalett där verkar vara väldigt bökigt. Då måste du fram till stammen. Och kapa in dig på stammen. Vilket inte alltid är de lättaste. Detta måste du ha styrelsens tillstånd för. Men jag tror att det är
6 svar · 11,5k läst
·
O
olofh: Velar fram och tillbaka om massa val till nya badrummet. Tusenlapparna rinner snabbt iväg på alla småkliv uppåt i materialval etc. Är det någon kvalitetsskillnad på ifös billiga väggtoa 6875 och tex deras sign art 6775? http://www.bauhaus.se/ifo-6875-wc-skal.html mot
0 svar · 2,1k läst
T
tank77: Man kan inte tvätta bort kulören på en fog utan problemet är att det tillförs för mycket vatten som gör att kalk fälls ut från fogen. Även om man har lyckats få ett rätt så bra resultat så kan det efter ett tag fällas ut kalk, sedan om man har kalkrikt vatten så kommer det att lägga sig kalkbeläggningar på fogen, fult som stryk, så undvik mörka kulörer på fog. Flera
13 svar · 8,2k läst
J
Julefrid: [citat] De lim som blir förbjudna är de som är vattenlösliga, sådana som från början är utblandade med vatten. Lim utav den typen måste torka med hjälp utav luft som kan transportera bort själva fukten ur limmet. Alltså ett lim som härdar genom uttorkning. Racofix däremot är utav den typ som reagerar med den fukt som finns i luften runt omkring oss och härdar därmed kemiskt. Den
8 svar · 2,7k läst
J
jossan1986: [citat] Jo så sant! ;) Kollar upp det.
15 svar · 1,9k läst
·
K
kronholmen: Fundera på att byta dören in till toaleten till en frostad glasdörr, någon som har erfarenhet av detta. tacksam för lite synpunkter. Någon som har detta idag som kan lägga upp några bilder. passar en glasdörr i en standard karm...
0 svar · 742 läst
I
injonil: LIP's speciella remsor är tunnare och mycket mer lättarbetade. Jag hade inte tillräckligt för ett fönster, det var inte kul att försöka vika den vanliga vägg/golv-folien.
27 svar · 8,2k läst
·
H
haggan: Men fogen går ju sönder precis där och blir liksom som fint dammpulver när man drar med nageln. På andra ställen så är fogen stenhård och det är nageln som blir slipad iställlet. Kan detta symptom även uppstå om det är svikt i golvet? Det är inte mycket rörisarna och plattsättarna har lyckats med så jag är inte så förvånad om de har blandat slarvigt...
10 svar · 7,5k läst
·
R
Roundup: Nåt att ha i åtanke kan vara att ju längre från avloppsstammen du kommer, desto högre ska golvbrunnen ligga (tror 5 mm per meter), vilket kan påverka golvhöjden i slutändan om man flyttar brunnen längre från stammen. Det är ju självklart men lite tråkigt att inse i efterhand, vid monteringen.
3 svar · 2,1k läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Kan ni inte lacka den? Det blir ju en genomföring i tätskikt på golv i våtzon 1, så den kommer ju aldrig bli godkänd från ett försäkringsbolag om ni skulle få fuktskador orsakade av att ni har en pelare där. Så taktiken får nog bli att undvika fuktskador helt enkelt.
4 svar · 1,2k läst
C
corre: Det fungerar bra med andra. Man fogar ramen på plats så den hamnar i samma höjd som golvklinkersen. Bygger upp med fix mao.
1 svar · 1,2k läst
M
Macarus: I Tänkt vidare lite. Vill ogärna bygga en hel vägg som stänger av bakom toastolen. Gör utrymmet bakom toastolen rätt svåråtkomligt. Även om jag inte bygger väggen för hela rummets bredd blir gluggen som blir kvar väl smal (bredden på toaletten är bara 90-100 cm) Tror ni på att köra vägghängt med utanpåliggande cistern men att man bygger en låda/vägg som bara motsvarar nedre
7 svar · 11,5k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: [citat] Vad är det för märke på toalettpapperhållaren, skulle passa vårt badrum
122 svar · 32,1k läst
·
T
Teija: Ok, tack! Då kör jag på den lösningen.
4 svar · 4,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Allt var bättre och enklare förr: Stampat jordgolv. Korna stod och pissade. Hönsen sket. Champinjonerna växte som svampar i hörnen. Det var livet det :)
21 svar · 34,8k läst
·
O
olofh: [citat] Tack för mätningen.ringde också till ikea.de fick ut i varuhuset och mäta och fick det till 8.8cm
5 svar · 3,2k läst
T
tank77: Ja, bara att använda en större tandkam till klinkern som är 8 mm tjock!
1 svar · 992 läst
R
Researchern: Stockholmsventilationen bygger på självdrag och det vanliga är då att man har en tilluftslucka (oftast placerad i brösthöjd på väggen, vilket ställer till det för våtrumsspärren) och en frånluftsventil vid taket. Dörren är tät. Badrummet har alltså ett eget självdragssystem och såhär byggde man på 20- och 30-talet, kanske senare också, det vet jag inte. Nu förtiden
7 svar · 3,7k läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Skicka upp en bild när du är klar! :)
14 svar · 12,6k läst
·
D
Dontino: Aha, smart. Om jag förstår det rätt så kan jag endast göra nya fönstersmygare som sticker ut längre på nedra, vänstra och högra sidan. Den övre fönstersmygen kommer att krocka med fönstrets övre ventilation. Går det att lösa detta på något sätt?
2 svar · 3,3k läst
·
O
Odjuret: Har du duschkabin i ena badrummet så kan du säkerligen använda det längre tid, renovera det lite senare. Men som sagt tidigare. Båda badrummen måste renoveras. Men jag håller med ett tidigare inlägg... Det finns en fördel med att badrummen måste renoveras. Då får du det som du själv vill, samt att du slipper fundera på om badrummen är korrekta
9 svar · 4,0k läst
Rodin69
Rodin69: [citat] Tack, men tanken är nog att handfatet bara ska vila lätt mot kommoden och att man ska kunna demontera den enkelt utan att behöva montera bort handfatet. När handfatet väl är fastskruvat i M10-skruven så kommer det sitta rejält. [citat] Nej, det måste vara dessa skruvar, eller åtminstone skruvar som har en M10 i andra änden. Det måste ju hålla handfatet på plats utan att
6 svar · 6,1k läst
·
T
tank77: Blir inga bubblor om du gör allt korrekt, använd till exempel en bredspackel med plastbrätte och var noga med att riktigt tryck ut all luft på hela våden.
3 svar · 2,5k läst
·
ByggaNytt
ByggaNytt: Verkar vara en helt OK produkt! Gammal standard: [bild] Nytt med Jafo förhöjningssats: [bild]
4 svar · 13,5k läst
·
C
cecar33: Eller kanske smuts i silarna mellan blandaren och väggfästet.
9 svar · 20,4k läst
nino
nino: Om man ska börja palla under ett bjälklag som har sjunkit i ena änden så blir det ju kilformade bitar som ska in, har man då inte maskiner och / eller kunskap så kan det bli lite hur som, man pallar lite här och lite där med bitar. Även om man kilsågar bitar så kan dom lätt spricka om dom blir för tunna. Drar man golvspånet direkt mot reglar med lim både på regeln och på båda
18 svar · 6,1k läst
·
S
swedeastral: Vill bara passa på att tacka er för råden. Nu är en FMM bricka på plats och min oro borta.
8 svar · 6,4k läst
·
H
hempularen: När vi tittade på hus så var där ett hus med en sådan lösning. De kunde odla bananer i sin vinterträdgård, vilket indikerar fuktnivån tycker jag. Jag blev misstänksam för huset var ganska nytt, typ 3 eller 4 år. Ändå var samtliga ytor inomhus nymålade inför försäljningen. Jag riktigt såg framför mig hur fukten dryper från väggarna inne i huset av fuktig luft från poolen.
3 svar · 2,4k läst
E
eppeee: Ok tack. Lösa och lösa. De går att rucka lite på. Rörisen har satt dit plåtbanden. Räcker det?
6 svar · 1,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: Brunnen och plattan är inte satta än, (livet kom emellan). Golvspånet ligger inte heller på plats, men då kan jag alltså montera plattan utan distanser utan att göra fel!
2 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.