Globetrot
Globetrot: Ja, eller hur? Entreprenören verkar vilja ha betalt mer än två ggr för badrummet. En gång från fb, och en gång från oss plus lite till. Vi pratade med fb idag och de trodde deras kalkyl innefattade tärskikt, och en massa saker som fanns i vår kalkyl vi skulle betala också. Men som sagt, ett 5 kvm badrum för nästan 50,000kr/kvm utan inredning eller kakel/klinkers.......dyrt!
7 svar · 4,0k läst
T
thomasx: [citat] Smärgelduk :) http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Slippapper/Smargelduk-19240/
13 svar · 6,9k läst
Ä
Ängla: Tack då ska jag kolla upp det med kabeln
24 svar · 4,7k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Som sagt.... satsar en hundring på det ;) ;)
13 svar · 1,4k läst
·
A
ankan_84: [citat] Tack, nu känns det genast bättre:)
2 svar · 898 läst
R
robban22: Hej Vi har köpt ett hus som har en toalett av märket Hafa. Jag tror att det heter Moon själva spolsystemet. Problemet är att det spolar jätte dåligt, inte alla gånger att pappret åker iväg när man använder den stora spolningen. Lite genant för gäster att komma ut och säga att pappret inte försvinner så man måste hämta en hink och hälla i för att det skall bli borta. Någon som
0 svar · 1,4k läst
B
b8q: Det finns ju lampor under vattnet i pooler, så helt omöjligt med en lampa i nischen kan det ju inte vara...
17 svar · 6,2k läst
·
T
tank77: Okej, här är förändringarna med BBV 14:1 1. WC: Tätskikt bakom inbyggnadswc även på toalett 2. Spalt mellan vägg och karm 3. Överkant tätskikt vid tröskel 4. Tätskikt från tak 5 cm 5. Mjukfog vid golvvärme 6. Wc, tvättstuga, pannrum om brunn är monterad kan lokalt fall göras. 7. Är golvet sammanhängande med golv i våtrum utan avbrott i tätskiktet ska dock VTgF-system
6 svar · 1,8k läst
T
tank77: Ser ingenstans att det skulle vara bakfall, endast "för lite fall" vad nu det betyder?
11 svar · 2,9k läst
M
mr_bygg: Tråkig situation och jag tycker att det är en återkommande problematik där det estetiska arbetet i ett badrum är undermåligt men eftersom åtgärden att fixa det blir så dyr (riva och göra om) så blir det sällan mer än en mindre kompensation eller i värsta fall ingenting eftersom hantverkaren vägrar. Vad sa er besiktningsman att en lämplig åtgärd eller kompensation skulle vara?
84 svar · 13,7k läst
·
I
Ingetora: Hur löste sig ert problem, vi sitter i ungefär samma situation? Dvs efter mycket dåligt arbete med plattsättning och fogning, det dåliga jobbet har vi fått bekräftat av en besiktningman och nu vill vi komma till en uppgörelse med hantverkarna. Vi vill inte betala för kakling och fogning medan hantverkaren hävdar att praxis är att dra av 10 % av arbetskostnaden för kakling och fogning.
8 svar · 6,5k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Då är det bara att tacka och bocka för brf :D Se till att få det dokumenterat av brf att du fått grönt ljus då det inte är fackmmässigt att foga dolt.
7 svar · 1,6k läst
·
F
fiskbuggaren: Jag är i samma situation (men med billig fullokommod). Jag tänkt sticksåga raksträckorna och köra större hålsåg i vändningen.
1 svar · 1,9k läst
A
AndersS: Det är som sagt från -65 och du tänker ändå renovera, så det är inte mycket som kan hända.
3 svar · 1,4k läst
·
Claesk
Claesk: Bra jobbat. Kan du sätta in några bilder?
31 svar · 11,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jag var ju tvungen att leda dig rätt när du var lite "vid sidan av vägen" :thumbup:
9 svar · 1,8k läst
·
Stefan N
Stefan N: Ta vanligt fogbruk för klinkers och fyll med.
3 svar · 1,5k läst
·
I
injonil: Du ska kunna göra klart golvet; trycka dit isolering etc, utan att något blir fel.
30 svar · 26,9k läst
·
S
SnickareHobb: Låter som en bra ide :D
6 svar · 4,5k läst
HandySmurf
HandySmurf: Weber har en puts för våtrum som läggs ovanpå fungerande tätskikt. Dock är det endast godkänt för zon 2.
1 svar · 1,3k läst
HandySmurf
HandySmurf: Ja, det där är skyddsfilmen som sitter på slukristen när den är ny. Skall tas bort före montering och fogning. Om hela slukristen är lös kan du skrapa bort gammal fog runt den och lyfta på slukristen. Sedan lägger du fix under runt kanterna på den så att den inte ligger o vickar. Foga sedan på nytt.
4 svar · 1,6k läst
·
T
t040288: Jag hade krävt att de får göra om allt, från grunden.
15 svar · 3,6k läst
K
kallun: Kolla då Tools annras borde de flesta byggvaruhus ha en del. Ahlsells har antagligen mest av alla men då behöver man ha konto (företag för att handla).
3 svar · 736 läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: vissa modeller kan man inspektera ovanifrån då kan man välja en pneumatisk knapp och sedan välja inspektion från lucka på andra sidan eller uppifrån
2 svar · 2,1k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Dumma branschreglerna :) . Du måste gjuta en klack som täcker skarven. Dock är jag osäker på om de 40mm räknas från klack eller golv Edit: du kaklar inte klacken, den ju dold i väggen
4 svar · 1,2k läst
·
S
Savanna: Har funderingar på lite andra lösningar i badrummet som nu äntligen är nästa på tur. Kan jag köra med enkelgips (kartonggips) och reglar med cc30? Har använt 45*70reglar. Kommer köra med plastmatta på golv och vägg. Eller är det alldeles för klent? Ska isf självklart kortla. Anledningen till enkelgips är att jag tycker det är tagit till lite snålt med avståndet mellan toans
30 svar · 19,6k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Funkar precis lika bra, vi körde också Finja http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/229497-totalrenovering-av-20-talslagenhet-3.html#post1966426
22 svar · 8,0k läst
F
Filthee: har provmonterat och det verka som det funkar riktigt bra med skruvning etc... Det är knappen som det är lite frågetecken kring.. Manualen hittar jag heller inget om hur tjock väggen kan vara max
4 svar · 1,2k läst
E
elisa_82: nu vill han inte fortsätta jobbet :D han som vi hade avtal med är bara kakelsättare och alla andra han betalar till, jag tror att rörmokare och Electric vill ta betalt mer än vad han hade tänkt. alltså vi skulle ha betalt 36 000 för allt arbete + VVs material inte allting utan bara underbrun avlopps rör och rör och sånt. inte dusch och blandare toalettstol.
28 svar · 7,0k läst
·
O
Odjuret: Stammen borde vara 110. Dock är frågan var stammen går någonstans. Jag har svårt att tolka ritningen. Men det verkar som den går direkt i väggen efter vasken. Men att montera en toalett där verkar vara väldigt bökigt. Då måste du fram till stammen. Och kapa in dig på stammen. Vilket inte alltid är de lättaste. Detta måste du ha styrelsens tillstånd för. Men jag tror att det är
6 svar · 11,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.