Badrum
Andreas Lundgren: På bilden (som jag tror är från ett hotell!) finns ju ingen vägg eller draperi alls, man får sikta väl med duschen. Det är ju ingen bra lösning, bara en idé som kanske hade varit bättre än inget för vissa. Och en skjutdörr skulle kanske kunnat rädda golvet i rummet utanför om man siktar fel. Men du verkar vilja ha lite med stil, så då är det kanske inget alternativ. ;-) Jag vet
HansGreger: Har du förresten nåt tips på hur man fäster skenan i betongen? Plugg och skruv som gäller eller går det med nån spik eller på annat sätt? Du får också gärna tipsa hur du gör hålen i kaklet. Görs dessa innan plattorna är uppsatta eller efteråt?
Andreas Lundgren: Kanske lite oklart ämne på den andra tråden, lägger in den i fall någon letar. http://www.byggahus.se/forum/badrum/231632-nya-regler-igen-vilken-tur-att-jag-anvande-kiilto.html Som sagt, bättre att det nämns en gång för mycket så tack för infon! :-)
fender888: Har gjor samma lösning här. http://www.byggahus.se/forum/badrum/230953-hanga-duschdorr-i-glasbetongvagg-haller-det.html#post1964992 Väldigt stabil.
hempularen: Du bör också tänka på att en handdukstork kommer att avge mindre värme än din nuvarande radiator. Såvida du inte köper en som är väldigt stor.
Gabbe1: Jag har svårt att tro att skruvar skulle börja "krypa" upp ur väggar och golv. Om det är ett verkligt problem så skulle ju varenda spånskivegolv som är skruvat ha dessa problem, även om de inte är tätskiktade så skulle det ju synas på golvmattor och liknande. Om man använder helgängade skruv som nivåpinnar så blir de mycket starkt förankrade i flytspacklet och jag kan inte se
Andreas Lundgren: Precis! Skulle du sälja eller få huset uppvärderat så har du ju igen de hundralapparna på att du kan visa att du gjort det enligt gällande regler. Jag tror inte att säkertvatten bara valde 15mm och så blev det den tjockleken. Det finns ju specifikationer på vilken hållfasthet olika skivor har och man kan räkna på vilken kraft en halkande 140-kilos pensionär kan åstadkomma på ett
Anna_H: Man kan ju ha folien bara de nedersta 50 cm eller så. Sedan är det ju så lätt att fräscha upp badrummet bara genom att byta till dekorationer, handdukar, matta etc i nån kul färg. Vårt gamla var rosa, där handlade allt om att dämpa den smutsrosa färgen...
Krilleman: Då tar du självklart dit elektrikern på en gång, så han kan förbereda innan du sätter upp skivor på vägg/tak. Mycket lättare för honom samt att det blir billigare för dig då det blir rätt från början! Tänk även på att om du ska ha några vattenrör dolda så är det läge för det nu.
Ivenblixt: Tack för svar, snedtaket är kaklat. Tror tyvärr inte det går att få till speciellt snyggt med någon kloss. Det skulle möjligen vara något metallbeslag, men det känns lite svårt att få till rätt vinkel.
tank77: [citat] Eller hur, skrev ju klart och tydligt att endast skruv skulle användas, plugg ska verkligen inte användas i trä:x
TeroM: Stryka på primer på skivorna för att flytspacklet skall fästa kallas "Prima". Läser du i denna tråd för instruktioner, välj då en senare tråd istället för en fem år gammal tråd, regler har ändrats under tiden.
kurre_kul: Aha :( verkar ju logiskt. Får kolla på andra alternativ istället, som avlånga väggnära brunnar istället, har för mig att jag sett det för matta. Eller är det samma sak där?
tank77: Dom flesta fabrikaten brukar ha ett mått på 90 cm och då i ytterkant på profilen som dörren sätts i.
babianarmar: Precis!!! För att garantin ska gälla ska det mätas och dokumenteras! Själv fotar jag alltid!!!! Fråga elektrikern efter ritningen eller fotot på den lagda slingan!
Dontino: Tänkte på rubriken..."...Vilken tur att jag använde Kiilto" Har för mig att Kiilto´s Keraseal lim är en-komponentslim så är den godkänd då?
dreamie: Nu är det isolerat och klart, ingen skall höra när jag skiter! :D
xarg: Ok. Tack Andreas! Åter till huvudfrågan då... Enligt granab ska det inte behövas kortling och om jag var nojjig kunde jag kortla med deras stålregel. Är den nog stabil då? Hur har ni andra gjort som har ventilerade golv?
nino: Det är alltså inte en källare det handlar om? Jag skulle göra en riktig fuktmätning av plattan för att se om det är fuktigt, är det under RF 85% så skulle jag nog köra på
Arne999: Jag spacklade över skarvar utan att prima, sedan prima jag där spacklet satt bara och satte våtrumsduk. Därefter rev jag ner en våd efter en halvdag som va fel. Den satt fast stenhårt i skivan men hade knappt bitit alls i det primade våtrumsspacklet så ja tror ju att det biter bra i skivan
Stefan_i_Sthlm: Hej, vi håller på med ett nytt badrum i källaren i ett befintligt pannrum som tidigare varit pannrum+förråd och nu ska bli pannrum och badrum. Har gjort mitt bästa med att få in toa, handfat, dusch och bastu på den lilla ytan, och hittat en planlösning som kan fungera. Har provat alla varianter och denna är den enda som tycks fungera. Har provat med duschen i bastu-hörnet och duschen
GoForIt: Jag har tyvärr ingen erfarenhet gällande Kiiltos produkter, men det låter rimligt. (Jag litar dock aldrig på något som finns på K-rautas hemsida, eller information från säljare i butiken. Deras kunskap är generellt ofta för låg för dessa moment. Trots att det säljer produkterna.) På BKR:s webbsida finns information om vilka tätskikt som är godkända. Men sedan kan det ändå
Cff: så slipper man att de istället för att använda papper skakar av sig lite på golvet... :) Har iaf just fixat en sensorspolknapp så att jag slipper kladdiga fingrar på spolknappen...
nattugglan11: Jag duschade en gång i en dusch som hade en jättestor tjock rund platta till duschmunstycke, en klassisk gammaldags modell som man kan se i handeln, men oftast ser man den av mindre modell typ 15cm i diameter eller kan också vara en kvadratisk modell. Den dusch jag provade var grymt skön. Jag köpte efter detta själv ett duschset med lite större munstycke, typ 15cm i diameter, den var skön
Globetrot: Alt släng ut en bild på forumet på golvbrunnen så kommer du få veta om den ser rätt ut, eller om ni behöver besiktiga för att reklamera.
Paul-Staffanstorp: Ok... då förstår jag lättare ditt tänk med att man hellre tar skärningarna runt brunnen. :)
Alfredo: Jag är inte alls säker på att du behöver byta fogen. Spruta på lite Klorin, låt det verka några minuter och gnugga lite med någon mjuk borste eller skursvamp. Går på mindre än en halvtimma och kan bli tillräckligt bra. Blir du inte nöjd kan du naturligtvis byta fogen men jag skulle börja med lite grövre badrumsstädning. Välkommen till forumet för övrigt!