Jag håller på att renovera ett badrum här hemma, eftersom jag aldrig gjort något liknande så dyker det upp många frågor och funderingar efter vägen.

Rörmokaren var här i veckan, han vill att vi ska ta upp golvet för att stänga av vattenledningarna som gått till bidén och badkaret, vi ska ta bort det ur badrummet. Det är ju väldigt vettigt.

Det jag blev fundersam över var när han började prata om avloppet till handfatet. Just nu går det ut i väggen, och om jag förstod rörmokaren rätt så är det det som rekommenderas? Men han tycker inte om det, utan vill dra avloppet rakt ner i golvet i stället.

Vad är fördelarna med att dra om avloppet så det går rakt ner? Jag ser bara en enorm nackdel, det kommer bli fult. :confused:

Det finns inga fördelar, och reglerna förespråkar ur väggen, sedan måste ha en hög kommod om ni inte ska se röret

Nja jag vet inte om jag kan hålla med om att reglerna förespråkar att det ska komma ut ur vägg...

Men det är ju såklart bättre om det gör det men det är inget fel att dra det upp ur golvet

Men ni anser att det är onödigt att dra om avloppet från vägg till golv bara för att rörmockaren inte tycker om att ha det i vägg? Då ska jag säga till honom att jag vill behålla det så som det är nu

Har du det i vägg nu så skulle jag behålla det så

nino skrev:
Nja jag vet inte om jag kan hålla med om att reglerna förespråkar att det ska komma ut ur vägg...

Men det är ju såklart bättre om det gör det men det är inget fel att dra det upp ur golvet
Det är ganska givet att reglerna förespråkar genomföringar genom vägg kontra golv om du läser BBR 6:5331

"Genomföringar och infästningar i vattentäta skikt bör undvikas på ställen
som kan bli utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Fogar bör placeras
på de ställen som är minst utsatta för vattenbegjutning. Vid genomföringar
för rör i golvs vattentäta skikt bör tätning ske mot rörgenomföring och mot
det vattentäta skiktet."

Hade jag varit dig Li så hade jag starkt ifrågasatt det rörmockaren säger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.