Är i startgroparna nu och har börjat riva badrummet. Hur har ni ritat upp ert badrum? Är det program via leverantören eller Sketchup?

Ett badrum består av fyra väggar, ett handfat, en dusch eller ett badkar och en toalettstol.
Allt samlat på en liten, ofta rektangulär yta.

Så varför krångla till det? Det räcker väl med ett rutat papper?

Jag gjorde en enkel skiss i Graphite, ett mycket simpelt 2d program.
Layout2014.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värre än så behöver det inte vara.
Imo...

Fördelen med ett program där du kan cadda längs alla tre axlar är att du upptäcker mer tanekfel när du ritar in det i 3D-rymden. Mycket användbart tex för kakelpositionering. Jag använder gratisversionen av Sketchup

Visa bilaga 109564

Fördelen med 3D är just som AndersMalmgren skriver att man upptäcker saker som man kanske missat på det rutade papperet. (jag har redan en skiss på papper)
Gjorde på samma sätt när jag ritade upp köket och man får en helt annan vy när man får det i 3D.

Buuzzz skrev:
Fördelen med 3D är just som AndersMalmgren skriver att man upptäcker saker som man kanske missat på det rutade papperet. (jag har redan en skiss på papper)
Gjorde på samma sätt när jag ritade upp köket och man får en helt annan vy när man får det i 3D.
Det låter bra! I teorin alltså.
Men i verkligheten (IRL för er ungdomar) ser man ju ändå aldrig rummet i det fågelperspektivet.

Du kan välja exakt den vy du vill, sjukt va!?

AndersMalmgren skrev:
Du kan välja exakt den vy du vill, sjukt va!?
Sjukt?

Men till saken, badrummets lay-out:

Så skulle jag inte vilja ha det, med toastolen direkt vid dörren.
Och det hade du nog sett på en skiss på det rutade pappret också.

Cust3000:s skiss är bättre, 3-D eller inte.

Just toaletten är en sådan grej som funkar perfekt i 3D, vad jag gjorde var att rita in toaletten i 3d rymden och sedan kolla ur det upplevs om man står utanför dörren, och då kunde jag se att det ser hur bra ut som helst. Lycka till med det på papper, gubbstrutt ;)

• Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Gubbstrutt för dig, din juvenila knäppgök :p

Om jag hade ett litet "badrum" på knappa 4 kvm skulle jag satt upp en taklampa, och kanske en lampa vid spegeln.

Vad skall du med "ljusbildsprojektionen till? Se hur skuggorna faller under toastolen?

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Snarare hur långt upp på väggar etc man får ljus (Ett vanligt fel med downlights är att man inte planerar för detta, speciellt när man som jag har tre meter takhöjd). Klart går de ju inte att se fullt ut då måste man ju rendera med exakt rätt reflektion på alla material etc. Men det ger ett hum om hur det kommer se ut

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.