Badrum
ByggaNytt: Ardex har lite olika konstruktioner, se här: http://www.ardex.se/service/konstruktioner.htm
pelpet: För att det blir snyggare om du krånglar till det. Fram med bilmaskinen!
tank77: Som sagt ungefär rakt under fötterna om du står och tittar på termostaten. Ligger i ett flexrör som går ut 30-40 cm från vägg.
hempularen: När det gäller plåtramen skall man kanske passa på att påpeka att det är väldigt viktigt att den är satt i fix, så att den yttre delen, den mot klinkers är inbäddad i fix. Det fanns en medlem här för några år sedan som hade monterat den med för lite fix. Då kom plåtkanten i direkt kontakt med tätskiktet, och gnagde sig igenom det efter något år. Med vattenskada som följd.
injonil: Måste väl ändå bero på hur duschväggen är konstruerad med anläggningsytor etc.
Andreas Lundgren: Hej! "flytta golvbrunn" & "plocka in rören i väggen" kan ju bli väldigt olika dyrt beroende på vad du har för golv och väggar. Trä eller sten? Jag är tveksam på att du får material och arbete för 40'000 kr. Jag skulle gissa på det dubbla. Har du jordfelsbrytare och el färdigt för golvvärme och fläkt? Ingick fix, fog i det du har köpt? Du behöver också tätskikt. Ska ni byta ut
AndersMalmgren: Ja, jag satte avloppet så nära så att djupet blev 200 ink kakel. Följde geberits anvisningar utan att tänka på att de kan gå mot säker vatten. Å andra sidan en vägg som är djupare än 200 skulle se för bulkig
Anelfa: Wow, du har koll ;) Tack!! Jag skall skaffa en medarbetare och verktyg, läsa det långsamt en gång till och köra så som du skriver. Låter som att man behöver ett par starka extrahänder. Det finns ingenting att hålla i på den tunnare delen, svårt att hålla emot... Bågfil? Om jag får ner den eller menar du att man kan såga av hela kromvinkeln ovanför vid den tunnare anslutningen?
Pekinganka: Hej, Tack för svar. Jag tror inte att det ligger synligt hos grannen tyvärr...
Alkemist: Det gick bra med matt färg (Beckers Elegant matt[7]) men skulle jag ha målat med blank hade det varit annalunda. Ytan blev lite skrovliga men skillnaden syns inte....
Paul-Staffanstorp: Som jag skrev... ingen Silicon runt brunnen ;) Vad Unidrain skriver lyssnar inte jag på eftersom branschreglerna är det som gäller för ett fackmässigt utförande. Anledningen att man inte ska mjukfoga är för att fukt bakom plattor ska kunna söka sig till brunnen vilket inte fungerar med mjukfog där. Likaså är det för de som mjukfogar golv/väggvinkeln... då är det väldigt viktigt
Marko71: [citat] Ja det räcker tydligen inte att ha en dialog om att det ska vara rakt och snyggt, att man inte lär sig att specca upp hur man vill ha det på papper :( (känns omöjligt) . det känns som han gjorde kaklingen med vetskapen om dem 2 mm, för jag ifrågasatte några gånger, men han sa det syns inte efter fogningen.
Attackbävern: Det blev ett annat badrumsskåp som är 15 cm djupt istället. Får sätta upp ikeaskåpet på blåskontot.
tank77: [citat] Om du nu ska ha kakellister så behöver du inte slipa ner den kapade kanten. Om man kapar klinkers runt en slukrist så kan det med fördel vara bra att slipa till eventuella vassa kanter med en slipkloss: [bild]
Andreas Lundgren: Hej! Lite svårt att svara på eftersom vi inte vet vad det är för underlag eller hur de har tänkt sig. Finns det en golvbrunn uppe på platån och en nedanför? Är du osäker så hade jag tagit in en besiktningsman direkt, det är oftast en ganska liten kostnad i sammanhanget. Att ta in besiktningsman när jobbet är klart tjänar inte så mycket till.
MathiasS: [citat] Ja det är en relevant fråga. Det finns inte antydan till spricka mellan fog och platta trots att den skärva av plattan som lossnat rört sig en hel del ( se längst till vänster på den del som spruckit loss). Det betyder att det fogats efter att plattan spruckit? Och att plattan var trasig redan när röris började. Och att skadan uppstod vid håltagning, inte vid montering av
Krilleman: Glöm inte att fästa upp avloppet undertill med några reglar på tvären, så inte avloppet kan "hänga ner sig". Extra viktigt vid grenrören.
AndersMalmgren: [citat] Jag hoppas innerligen att någon form av skönhetsråd sätter stopp för sådana angrepp på trapphus från 1920. Trapphuset var en av skälen vi valde lägenheten då den var väldigt fin för att vara så pass ung som 1920
tank77: Tror inte ens att Höganäs produkter säljs på nätet, inte tätskikt i alla fall!
Marves: En liten uppdatering... Tog in en besiktningsman som dömde ut fallet, var 2,8 mm på 1m. Efter lite diskussioner valde husleverantören att blåsa hela badrummet och göra om, de tog sitt ansvar så det är skönt. Nu har en ny firma gjort om från grunden med flytspackling och hela paketet. Nu när jag mäter så får jag fallet till ca 6-7 mm/m, vilket är precis vid gränsen vilket stör mig
Solute1: Tack för era svar så här långt! Att ni alla tycker olika och dessutom har goda argument, är väntat och så klart lite jobbigt. Välkomnar fler erfarenheter och råd! Var förslår ni att jag vänder mig för en första rådgivning, till en hantverkare eller en badrumsplanerare knuten till någon butik?
D09: [citat] Börja med den vägg som syns minst så har du lite extra lärotid :)
Andreas Lundgren: Om golvet ändå är i sådant skick, kan du inte bara lägga en ny klinkers på den gamla? Jag vet inte om gips är så mycket jobbigare än panel, du slipper ju såga och fixa hörnen i badrummet och så. Måla måste du väl göra ändå. Glasfiberväv behöver du egentligen bara ha i våtzon 1. Ska du även köra med vanligt pappersgips (90 kr/ skiva istället för 350:-) så kan du lika bra
Andreas Lundgren: Vägen mellan duschen och handdukstorken kommer att bli väldigt blöt... Minimera den. :)
dreamie: Faran över, och det blev inte så allvarligt som jag först trodde. Det var faktiskt en helt annan skarv som läckte för tydligen skarvar Älvsbyhus sina värmerör i golvet :eek:. En sådan skarv hade gängat upp sig lite när den andra skarven monterades. Ibland är det skönt med krypgrund, grabbarna monterade ner botten nedifrån och kom åt rörskarven och kunde spänna den igen. Endast