O
Tja... det är klart att det inte blir någon garanti på prylarna från rörisen... det säger sig själv...
Däremot själva arbetet kan de lämna garanti på....

Sen är det nog inte sitsen som gör att det skiljer så mycket i pris mellan grossen och butiken... en sits kostar kanske ett par hundra.... grossen tar mycket mer än så...
Sen är det en myt att det ofta fattas delar när man köper något på Bauhaus... Köper du en blandare så är det likadant som du köper hos grossen... Det skiljer ingenting i paketet... Men det finns många myter som säger att när man köper det billigare i butiken så är det nån konstig billighetssortering men det står inte....

Att det fattas delar är bara till WC-stolarna. har nämligen satt ett antal från bauhaus och fått komplettera

O
Tja... med tanke på att locket inte kostar många kronor så tar jag risken och köper ifrån Bauhaus...
Vilka delar skulle mer fattas?
IFÖ Sign anslutning är så finurlig och den borde vara omöjlig att ta bort...

Krilleman
Odjuret skrev:
Tja... det är klart att det inte blir någon garanti på prylarna från rörisen... det säger sig själv...
Däremot själva arbetet kan de lämna garanti på....

Sen är det nog inte sitsen som gör att det skiljer så mycket i pris mellan grossen och butiken... en sits kostar kanske ett par hundra.... grossen tar mycket mer än så...
Sen är det en myt att det ofta fattas delar när man köper något på Bauhaus... Köper du en blandare så är det likadant som du köper hos grossen... Det skiljer ingenting i paketet... Men det finns många myter som säger att när man köper det billigare i butiken så är det nån konstig billighetssortering men det står inte....
Jo tyvärr finns det med i någon vilsen lagstiftning, att den som installerar materialet (oavsett vem som handlar detta) håller med garantin!

På jobbet tackar vi nej till alla dessa kunder.

Och nu skulle det ju sitta fint med en hänvisning till detta men det har jag inte.

Och beträffande VVS-materialet hos dom olika byggladorna är det bara WC stolarna som skiljer, som redan nämnts. Ibland är det med sits + ventil, ibland utan, detta har jag sett lite olika varianter på från alla tillverkare. "Noname", GBG, IFÖ, och köper du dig en IFÖ cera för ca 1400 eller en sign för ca 1900 så får du sekunda, som ofta har någon liten nagg/defekt i porslinets yta.

O
krilleman_215 skrev:
Jo tyvärr finns det med i någon vilsen lagstiftning, att den som installerar materialet (oavsett vem som handlar detta) håller med garantin!

Och nu skulle det ju sitta fint med en hänvisning till detta men det har jag inte.

Och beträffande VVS-materialet hos dom olika byggladorna är det bara WC stolarna som skiljer, som redan nämnts. Ibland är det med sits + ventil, ibland utan, detta har jag sett lite olika varianter på från alla tillverkare. "Noname", GBG, IFÖ, och köper du dig en IFÖ cera för ca 1400 eller en sign för ca 1900 så får du sekunda, som ofta har någon liten nagg/defekt i porslinets yta.
hmmm.... Du har säkert rätt med garantin... eller så har du det inte... Vi kör på att du har rätt! Jag vet inte bättre själv... och känner att jag litar på det du säger! Jag tycker dock att det låter som en ganska skum lag... Å de är vi nog eniga om...
Jag ger mig när det gäller wc´n... Om det är andrahands sortering av wc som ibland säljs i bygghandeln, så står det..
(såg att Bauhaus hade en drive just nu där de hade IFÖ Sign för 2200:- den som skall skruvas... Det stod inte att den var andra hands sortering.... )
Grossen är många gånger dyrare än bygghandeln... Men så handlar det om marginaler.... bygghandeln har väldigt låg marginal på vissa saker, medans grossen har sina prislistor... rabatter till kunderna...

krilleman_215 skrev:
Även om kunden köpt exakt samma produkt som ni har i ert utbud, eller en annan produkt men med lika hög kvalité? Tråkig inställning, isåfall.

Att hitta en rörmokare som vill installera på löpande räkning, med bra timpris, utan att få sälja materialet är inte lätt. Jag har säkert varit i kontakt med ett tio-tal i min jakt på en vettig rörmokare. Ingen vill installera utan att sälja materialet. Frågan man vad materialet kostar får man ett hummande om rabatt på listpriset. En icke påläst kund köper ju det såklart i tron att rörmokaren där till och med ska vara billigare än konsument-priset.

Till slut hittade jag en nystartad firma som kan tänka sig att jobba på löpande räkning och sälja materialet till hans inköpspris + 15% påslag. Original-faktura från grossisten bifogas. Jag hoppas inte det förekommer falska faktura-underlag också.

De offerter till fastpris jag fick in var så saltade att det inte kommer på fråga.

Mainstream skrev:
Att hitta en rörmokare som vill installera på löpande räkning, med bra timpris, utan att få sälja materialet är inte lätt. Jag har säkert varit i kontakt med ett tio-tal i min jakt på en vettig rörmokare. Ingen vill installera utan att sälja materialet. Frågan man vad materialet kostar får man ett hummande om rabatt på listpriset. En icke påläst kund köper ju det såklart i tron att rörmokaren där till och med ska vara billigare än konsument-priset.

Till slut hittade jag en nystartad firma som kan tänka sig att jobba på löpande räkning och sälja materialet till hans inköpspris + 15% påslag. Original-faktura från grossisten bifogas. Jag hoppas inte det förekommer falska faktura-underlag också.

De offerter till fastpris jag fick in var så saltade att det inte kommer på fråga.
Nej det är inte så vanligt eller troligt med falska fakturaunderlag. Däremot förekommer det vid sådana lösningar att hantverkaren istället har en kvartalsvis "payback" ungefär som konsumenter kan få på Ica.

Sen är frågan förstås vad han lyckats förhandla fram hos grossist.

En nystartad småfirmas inköpspris hos grossisf kan mycket väl vara motsvarande eller högre än via Rinkaby rör tex.

Enda sättet att få inblick är att jämföra pris på produkter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.