L
lordi: Skulle tippa på att ventilen som sitter i taket är en frånluftsventil. Du måste ha tilluft till badrummet också. Numera är det vanligt att man lämnar en glipa i underkant på badrumsdörren.
5 svar · 3,4k läst
·
C
corre: Det finns U-Profiler i alu som kanske går att nyttja. http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Aluminium/Sortiment/Aluminiumprofiler/ALuminium_U-Profiler/ Sen kanske profilerna från andra tillverkare passar. http://www.bygghemma.se/inomhus/badrum/duschar/tillbehor/byggprofil-till-duschhorn-svedbergs-entre/p-179192
3 svar · 1,6k läst
K
kpettert: Vad skönt! Då håller vi tummarna att det inte dyker upp "fler" otrevliga överraskningar! Fridens liljor Badrums!
116 svar · 22,0k läst
H
hempularen: Ja som nino säger ring tillverkaren. De är oftast väldigt tillmötesgående även mot privatpersoner som ringer och frågar. Jag har själv frågat med gott resultat hos både Ardex, Mapei och Weber i samband med olika projekt här hemma.
8 svar · 1,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] dvs ca 14 mm med fix+tätskikt.
6 svar · 14,7k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Ganska likt min lösning men jag har fall i en riktning även i duschen då jag har unidrain.
4 svar · 2,7k läst
·
M
Måke: Hehe, nu har jag bytt till 15 mms, men det blev endast minimal skillnad (om det ens blev någon skillnad). Kollade silarna först, då det strömmade ut kopparspån, men de va ok. Har kommunalt vatten så det ska ju vara bra drag. Har själv dragit fram ledningarna från undervåningen, och i köket är det bra drag. Börjar misstänka att det är blandarens termostat som stryper för mycket
6 svar · 4,3k läst
H
hempularen: Jag hänger tydligen inte riktigt med. Nu 4 år sedan jag gjorde vårt senaste badrum.
5 svar · 4,6k läst
A
alekks: Stort tack för alla svar, det hjälper mig mycket! Badrummet har de fixat till någon gång de senaste 5 - 10 åren. Även om de kanske inte dragit nya rör och så, men våtrumstapeten och så är relativt nytt. Även om det inte är riktigt "värt" att små fixa utöver kabinen så är det nog mest estetiskt så att man inte t.ex. råkar dra upp det ännu mer. Tack ännu en gång för era svar
7 svar · 1,7k läst
F
Fred vom Jupiter: [citat] Visserligen finns det även halvbitar av betongglas, alltså 10x20 cm, men jag tror att man oftast väljer att anpassa fönsteröppningen efter glasbetongen, alltså minska eller öka storleken på öppningen till närmaste jämna 20 cm-intervall. Karm till betongglas blir nog inte bra. En stor vinst med betongglas jämfört med fönster är att man slipper underhålla karmen.
3 svar · 1,6k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Jag betalade 5000 plus en extra omgång lim men då har jag inte släta skivor utan gipsputs så gick åt mer lim än de specat (13 m2 / hink)
4 svar · 1,0k läst
F
fundersam63: Enligt golvläggaren är plastmatta till vägg flera gånger tätare än fuktspärren så det skall inte vara problem att sätta plast bakom den så jag ändrar mig än en gång och sätter plast i hela huset. Enligt golvläggaren säter de i princip alltid plast i väggarna...
3 svar · 4,9k läst
J
Jonstorp: Tack för tips och åsikter! [citat] Tanken är att undvika tillföra vatten i hålen. Dock är det nog inte så stort problem då vi troligen kommer plocka bort den tillbyggnad som badrum ligger i.
4 svar · 1,5k läst
·
S
Skogsbullen: Jag köpte precis 4 st kullagrade hjul till Showerama. 120 kr kostade de.
6 svar · 10,3k läst
D
Direktörpelle: Om du köper en kakelborr av kvalité, eller en proppborr och kör utan slag så ska det fungera, dock så MÅSTE du kyla med vatten hela tiden, annars smälter borren! Jag skulle ha borrat alla hål med en 5mm borr, sedan slagit i rödplugg och silicon. Samt att du gör rent och sätter silicon bakom gångjärnet mot väggen. Kommer sitta väldigt hårt! Alt 8mm plugg med passande VVS-skruv i
1 svar · 2,8k läst
N
NyByggareSthlm: Hej! Vi lät den förmonterade spånskivan vara kvar på en vägg och monterade 15mm plywood på de övriga. Detta gjorde vi eftersom inget skulle monteras på denna vägg. Om det är en vägg där du ska skruva upp något så skulle jag montera ner den spånskiva som sitter där idag och montera plywood. Alternativet är att montera ner spånskivan och sätta reglar bakom och sedan sätta
12 svar · 3,5k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Jag köpte verktyget. Tänkte att jag säljer det efter att jag gjort klart badrummen. Borde kunna få lite pengar tillbaka. Kanske nån här som vill hyra det:)
7 svar · 15,2k läst
·
V
ViG: får inte in bilden, radera inlägg tack:(
0 svar · 1,7k läst
F
Fredrik_1976: Hej! Ska bila nya hål till genomföringen till en vägghängd WC. Köpte ett vanligt plaströr dim 110 mm med muff och slätände. Visst ska jag ha muffändan uppåt, sedan drar jag upp den en bit och sedan får rörmokaren kapa den på rätt höjd och trycka i en passande stos. Eller hur är det bästa att göra?
0 svar · 1,1k läst
F
Fredrik_1976: [bild]
1 svar · 3,5k läst
·
T
terencegbg: @ dthompa, vet inte var du fick det ifrån, vi la bud FÖRE vi fick reda på att det ev. finns brister i badrummen. @ hempularen, korrekt detta skall vi ha i åtanke men oavsett är det ju upp till oss att ge förslag och det är upp till säljaren att acceptera eller ej :) OK är kanske 100k styck mer rimligt? självklart vet jag att det är en svår fråga att svara på. tack för supporten.
18 svar · 5,2k läst
Nimajneb
Nimajneb: Är det en fuktskada så ska säljarens försäkring täcka detta.
1 svar · 3,2k läst
M
mange 82: Hej, Tack väggbricka blev det!
4 svar · 1,6k läst
Krilleman
Krilleman: En ränna torkar betydligt fortare än ett helt nylagt golv! Betongen i ett nylagt golv agerar som ett "lock" därför fukten endast kan ta en väg i slutändan. Uppåt. I ett förfarande med ränna (låt oss säga 20cm bred) skulle jag enligt min egna erfarenhet (ej fuktmätt, bara uppskattat) säga att grovbetongen är flyspacklingsbar efter en vecka, eller två. Inga som helst problem då
10 svar · 5,6k läst
L
larsrydell: Hur ser isoleringen ut under? Vatten eller el i golvvärmen?
4 svar · 10,1k läst
mattetvilling
mattetvilling: Ska det inte vara en specialfog till cementplattor? Har för mig att det även ska vara ett annat fix till dessa.
2 svar · 2,8k läst
L
Lambis: En av mina duschhandtag gick sonder och jag behöver bytta. cc är 100mm. Nån som vet var man kan hitta / köpa handtag med den cc måt? Sen vill jag också bytta silikonlist som sitter på dörr då dem har blivit gulla och gammla. Tack för allt hälp och tips
0 svar · 2,1k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Jag har aldrig provat då jag kör med att aldrig spara gammalt skit under nytt oavsett hur hårt jobb det är att ta bort för gammalt skit kan ställa till det och då ångrar man sig bittert... Har dock för mig på senaste träffen med ansvarig från PCI att de hade en speciell primer för just detta men det har ju troligen de flesta leverantörer... kanske dock inte Bitema och Bauhaus ;) :D
23 svar · 19,9k läst
·
Globetrot
Globetrot: Moderna försäkringar använder inte bkr behöriga företag själva, men kräver att konsumenten kontrollerar att dessa regler följs - sjukt!
11 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.