1. Ja, om du köper samma fabrikat som du har. Iofs behöver du inte skruva den nya toastolen, utan sätt dit den nya och dra en silikonsträng runt basen på den och låt torka till nästa dag.
2. Skär bort den med en rakbladskniv.
2. Skär bort den med en rakbladskniv.
Ett problem har uppstått, när jag skruvade i skruvarna i den nya toalettstolen så var det svårt att komma i rätt vinkel med skruvdragaren så jag råkade köra sönder "gängorna" i skruvens huvud. Utöver det får jag inte ner skruven ända ner.
Finns det något sätt att fixa detta på? Hade förhoppningar om att använda denna toaletten efter jag renoverat badrummet med, så är inte så sugen på att behöva slå sönder porslinet
Uppifrån:
Från sidan:
Finns det något sätt att fixa detta på? Hade förhoppningar om att använda denna toaletten efter jag renoverat badrummet med, så är inte så sugen på att behöva slå sönder porslinet
Uppifrån:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från sidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Sätt skruvdragaren i backläge.
Skruva sedan ur de felvinklade skruvarna.
Sedan tar du ett långt borr med dimension något mindre än skruvens kärndiameter.
Borra i rätt vinkel (glöm inte att ställa om borr/skruvdragaren till att gå framåt).
Sedan skall du kunna skruva i några nya skruvar i de nya förborrade hålen.
Använd rätt bits, och håll skruvdragaren i rätt vinkel!
Klarar du inte detta själv så är det dags att kalla in en sån där förhatlig hantverkare
(eller en händig kompis).
PS
Det går utmärkt att silikona fast toan i plastmatta. Så är det gjort i mina badrum.
Lägg några tändstickor under toan, spruta in silikon, vänta en stund, tag bort tändstickorna och spruta in mer silikon som fyller hålen. Använd ofärgad, ej vit, silikon av badrumskvalitet (Vit gulnar fort).
Sedan tar du ett långt borr med dimension något mindre än skruvens kärndiameter.
Borra i rätt vinkel (glöm inte att ställa om borr/skruvdragaren till att gå framåt).
Klarar du inte detta själv så är det dags att kalla in en sån där förhatlig hantverkare
PS
Det går utmärkt att silikona fast toan i plastmatta. Så är det gjort i mina badrum.
Lägg några tändstickor under toan, spruta in silikon, vänta en stund, tag bort tändstickorna och spruta in mer silikon som fyller hålen. Använd ofärgad, ej vit, silikon av badrumskvalitet (Vit gulnar fort).
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Kanske finns det något enklare sätt, men om skallen är helt körd kan du kanske komma åt att borra bort skallen. Då är det bara att lyfta bort stolen och böja skruven så du kan "veva" ut den
Om du borrar så tejpa rikligt runt om för att inte skada porslinet mer än nödvändigt.
Ev kan du bara slå ner en större bits och sen använda lämpligt handverktyg i rätt vinkel.
Om du borrar så tejpa rikligt runt om för att inte skada porslinet mer än nödvändigt.
Ev kan du bara slå ner en större bits och sen använda lämpligt handverktyg i rätt vinkel.
Om skruven absolut inte går att få ut så prova att lyfta på stolen några millimeter och såga av skruven ovanför golvet med en tigersåg och flexibelt metallblad eller multicutter med metallblad.
Lägg en metallbit mellan sågblad och golv så att du inte skadar ytskiktet. Täta sedan med silikon.
Muggstolen silikonar du fast. Ju färre hål i tätskiktet, desto bättre.
Lägg en metallbit mellan sågblad och golv så att du inte skadar ytskiktet. Täta sedan med silikon.
Går ej att backa ur skruven p.g.a. de trasig "huvudgängorna". Har försökt på alla möjliga sätt, men det verkar vara mindre bra skruvar, metallen bara flisar sig.KnockOnWood skrev:Sätt skruvdragaren i backläge.
PS
Detta är alternativ två, dit jag nu kommit. Hur går jag tillväga för att bara borra bort själva huvudet?Real7 skrev:Kanske finns det något enklare sätt, men om skallen är helt körd kan du kanske komma åt att borra bort skallen. Då är det bara att lyfta bort stolen och böja skruven så du kan "veva" ut den
Detta får bli alternativ tre, hoppas jag inte kommer dit.pelpet skrev:Om skruven absolut inte går att få ut så prova att lyfta på stolen några millimeter och såga av skruven ovanför golvet med en tigersåg och flexibelt metallblad eller multicutter med metallblad.
Det går inte att komma åt att skruva ut den med en liten polygrip?
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer