Badrum
Paul-Staffanstorp: [citat] Det lär det ju då vara för bara detta med att brunnarna verkar sakna monteringsplattor i ett träbjälklag är ju tokigt. Sen ser det ut att vara vanlig kartonggips men det är svårt att avgöra på dessa bilderna...
AndersMalmgren: Jag kan även inflika att vi lade inte ut skydd på golvet direkt utan först efter någon dag gjorde vi det. Precis innanför dörren (Vi kliver över tröskeln eftersom den är än så länge obehandlad) han folien ludda sig lite pga slitage så det går fort om man inte har skydd. Värt att tänka på
Andreas Lundgren: Du ska definitivt lägga den en bit under! I vårt gamla badrum hade de snålat och det var det kallt om tåspetsarna när man borstade tänderna! (Det kändes verkligen skillnad!) Samma med toan. Sätt inte under toan, men ha inte 2 dm marginal heller. Sen kan du ju limma toan i golvet istället för att skruva-
Andreas Lundgren: Jag tror att vi måste förtydliga en sak. Tätskiktet sitter bakom plattorna. Plattorna är inte en del i tätskiktet, inte heller fogen mellan plattorna eller silikonen mellan vägg och golv. Även om du skulle kunna ta bort alla plattorna så ska badrummet fortfarande vara tätt. Det låter kanske lite som om det kommer in vatten bakom plattorna (vilket är fullt normalt och ok), men att din
Andreas Lundgren: Det finns både VA-färg och VT-"färg". VA är vattenavvisande och är ofta bara en färg. VT är Vatten-Tätt och är ofta en kombination av grundfärg, väv och färg. VA räcker mer än väl i ditt badrum, så du behöver ingen väv mer än för det estetiska. Du behöver inte heller våtrumsspackel eftersom det inte blir mer luftfuktighet i detta badrum än i vanliga rum. Däremot behöver
nino: jag satt upp en 50mm Lux skiva som duschvägg, från golv till tak, den limmades uppe, nere och i bakkant. Blev bra och det sitter i ett hotellrum så jag antar att den är kvar annars hade man nog fått åkt dit och laga :) ska se om jag hittar nån bild.... men den håller nog inte för att montera dörr i
Hemmakatten: En lösning kan vara att ha en liten bit rak monterad glasvägg, ca 10-20 cm bred och därefter ha den välvda glasdörren som då blir 69-79 cm. Borde vara lättare och billigare att hitta. Förresten, varför skulle inte 900mm-dörren från Ifö inte passa? Dörren monteras ju på insidan i duschutrymmet.
crazy83: Uppdatering, nu är det fixat.. röret har fått ny genomföring uppe I taket från grannens toa..golvbrunnen bytt samt all inredning såsom rör och toalett samt handfatt bortplockat.. 5 timmars arbete och en räkning runt 2.500:- med ROT...ibland blir man förvånad och som tidigare sagt...betalar hellre än att diskutera vidare.
Gabbe1: Även jag sätter alltid 50x50mm stålprofiler mellan gips och träskiva överallt där jag inte har perfekt stöd av reglar i hela hörnet. Ett tips är att åka till din lokala plåtslagare och be dem bocka till vinklar från skrotad/repig/andrasortering plåt, jag brukar kunna få ett helt knippe för lite kaffepengar.
tank77: [citat] Dåså, bara att riva skiten då. Lättast är att försöka krossa hela plattan först och sedan pilla bort kakelbitarna, antingen går det lätt eller så går gipsskivan isönder om man ha otur eller att putsen släpper om man har betongbjälklag. Eller så går det riktigt bra och att man inte skadar folien alls, annars är det bara att lappa ihopa den med ny folie eftersom det ändå
banjoatte: Jovisst det dönar och brötar både i Varberg och Falkenberg.
roland53: [citat] Det gjorde du rätt i :thumbup:. Det magonda hade nog gått över till akut magknip om du använt vanlig gips och upptäckt en fuktskada efter några år.
Morello: Å pratar man med "proffsen" så hårdlöder dom dolda skarvar till tappvatten också - i nödfall.
Hebbe40: Jag har hittat ett företag i Tyskland som säljer reservdelar till den aktuella duschhörnan: Wilhelm Schellin - Duschsystem-Manufactur. Deras hemsida är: www.duschsystem-manufactur.eu.
indianna: Hej, Jag har läst en del på nätet, dels här på Byggahus men även på andra sidor, och var ganska säker på att måla badrummet inför sommaren. Har varit i några färgbutiker, och man får olika svar i alla! Men som du sa tror jag nog att våtrumsgrund är onödig, det verkar ju mer vara ett lim för att fästa membranet/väven och har inget färgpigment. Och väv tänkte jag nog skippa i
Odjuret: [citat] Det är väl bara en tidsfråga innan det blir krav på tätskikt även i kök... Vattenskador kan bli även om man har tätskikt på golvet. Om slangen går av så gör inte tätskiktet någon större nytta...
hempularen: Fast en tork som verkligen klarar att överföra 600w till luften, är ganska stor.
Pompadom: Låter fint det här. Hur tunt kan man lägga spackel utan att det spricker? Tänker på hur det blir längst in precis vid brunnskanten. Kan man spackla ner till noll? Tror att brunnskanten bygger ett par mm även när man tagit bort förhöjningsringen. Får kolla det imorn för nu är det fotbolls-VM. :D
sunqan: Kakel/klinker och fog/fixsom ofta vattenbegjuts är alltid fuktiga... dvs hopplöst att mäta. Det enda intressanta är att tätskiktet är helt. Är det 20 år gammalt kan det vara svårt att byta ut enstaka plattor utan att skada skiktet...
Paul-Staffanstorp: Beror ju på vad du väljer för våtrumsskiva... de av gips kan väl bli förstörda och suga upp fukt kan jag tycka... Latex kostar inte många kronor idag och jag hade hellre fyllt med detta.
Gabbe1: Plåtvinklar mellan träskiva och gips beror på hur hörnet är reglat. Finns stående reglar i hörnet, ihopskruvade som ett L så tillför inte plåtvinklarna något. Har du däremot liggande reglar (vanligt på ytterväggar när man har s.k. installationsskikt in mot rummet) så är plåtvinklar ett krav om du vill få stadiga ytterhörn.
nino: ev har minerit vt plockats bort som skiva att använda på golv så kolla det innan!
AndersMalmgren: I mitt fall är det många gerade ytterhörn, egensågad mosaik på väggen för att få rätt fogbredd på ytterhörnsfogen, Unidrain med rundat duschhörn och stora plattor kräver vattenskurna plattor för fallet. Listan kan göras lång :D Jag har räknat ut att i nuvarande takt kommer det totalt ta 54,3 dagar att sätta väggarna, så det borde testa tätskiktets öppentid ordentligt :D
lordi: Skulle tippa på att ventilen som sitter i taket är en frånluftsventil. Du måste ha tilluft till badrummet också. Numera är det vanligt att man lämnar en glipa i underkant på badrumsdörren.