Hej
Lägenhet stamrenoverad nån gång runt -97
Badrum renoverat senare av tidigare ägare med "kakel på kakel".
I duschhörnet har de byggt en nisch för att dölja rören till blandare och takdusch.
Där slangen till takduschen från blandaren går in i väggen sitter en lös manschett på slangen som enda tätning. (se bild 1)
Tar man bort den så ser man att hålet är ca 10mm grövre än slangen och vatten kan garanterat leta sig in där.
Är detta korrekt utfört, vad tycker ni att jag som köpare och nybliven ägare bör göra?
Lägenhet stamrenoverad nån gång runt -97
Badrum renoverat senare av tidigare ägare med "kakel på kakel".
I duschhörnet har de byggt en nisch för att dölja rören till blandare och takdusch.
Där slangen till takduschen från blandaren går in i väggen sitter en lös manschett på slangen som enda tätning. (se bild 1)
Tar man bort den så ser man att hålet är ca 10mm grövre än slangen och vatten kan garanterat leta sig in där.
Är detta korrekt utfört, vad tycker ni att jag som köpare och nybliven ägare bör göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Borde vara rejält fel, men kan det vara så att fuktskyddet är intakt bakom nischen? Dvs att man behållt det gamla kaklet+fuktspärr i baksidan av nischen och litat på att det håller tätt?
Det gör inte att det blir rätt, men dock inte lika akut att åtgärda kanske?
Obs, jag är lekman...
Det gör inte att det blir rätt, men dock inte lika akut att åtgärda kanske?
Obs, jag är lekman...
Undersökningsplikten ligger ju på mig som köpare så jag har ju egentligen inget att komma med.
Säljaren har i frågelistan har skrivit:
"Badrumsrenovering utfört av våtrumscertifierad hantverkare"
Den hantverkaren måste vart kraftigt bakfull den dagen han utförde det här...
Säljaren har i frågelistan har skrivit:
"Badrumsrenovering utfört av våtrumscertifierad hantverkare"
Den hantverkaren måste vart kraftigt bakfull den dagen han utförde det här...
Precis så är det. fuktspärren är intakt bakom nicschen. Men det kommer ju ändå ställa till problem nån gång i framtiden är jag rädd för.Maveric77 skrev:
Medlem
· Västra Götalands län
· 78 inlägg
Det första jag tänkte var också nej, jag menar dra en vanlig Duschslang i väggen. Det är kanske inte så fackmannamässigt men om man börjar vrida lite på detta så ja. Du har alltså en blindvägg med tätskikt bakom. Bara där är du ok. Men sen är det inga kopplingar med konstant tryck utan det är efter blandaren. Sen är det även en inspektionslucka ovanför kopplingen till takduschen. Så nja jag kanske var lite snabb och dömma.
Men bara för att det kanske är korrekt betyder inte det att jag skulle rekommenderat just denna lösning. Sjukt ful och snål lösning 2014, men 1997 så fanns det nog inte så mycket allternativ.
Men bara för att det kanske är korrekt betyder inte det att jag skulle rekommenderat just denna lösning. Sjukt ful och snål lösning 2014, men 1997 så fanns det nog inte så mycket allternativ.
Klicka här för att svara