Hej

Lägenhet stamrenoverad nån gång runt -97
Badrum renoverat senare av tidigare ägare med "kakel på kakel".

I duschhörnet har de byggt en nisch för att dölja rören till blandare och takdusch.
Där slangen till takduschen från blandaren går in i väggen sitter en lös manschett på slangen som enda tätning. (se bild 1)
Tar man bort den så ser man att hålet är ca 10mm grövre än slangen och vatten kan garanterat leta sig in där.

Är detta korrekt utfört, vad tycker ni att jag som köpare och nybliven ägare bör göra?

20141015_172652.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20141015_172658.jpg
Skapa konto
Duschblandare.JPG
Skapa konto

O
Lägg benen på ryggen och spring därifrån....
Skämt å sido, men det är inte mycket som är rätt så räkna med att behöva göra om badrummet inom en snar framtid...

Skräckexempel

Borde vara rejält fel, men kan det vara så att fuktskyddet är intakt bakom nischen? Dvs att man behållt det gamla kaklet+fuktspärr i baksidan av nischen och litat på att det håller tätt?

Det gör inte att det blir rätt, men dock inte lika akut att åtgärda kanske?

Obs, jag är lekman...

Undersökningsplikten ligger ju på mig som köpare så jag har ju egentligen inget att komma med.

Säljaren har i frågelistan har skrivit:
"Badrumsrenovering utfört av våtrumscertifierad hantverkare"

Den hantverkaren måste vart kraftigt bakfull den dagen han utförde det här...

Maveric77 skrev:
Borde vara rejält fel, men kan det vara så att fuktskyddet är intakt bakom nischen? Dvs att man behållt det gamla kaklet+fuktspärr i baksidan av nischen och litat på att det håller tätt?

Det gör inte att det blir rätt, men dock inte lika akut att åtgärda kanske?

Obs, jag är lekman...
Precis så är det. fuktspärren är intakt bakom nicschen. Men det kommer ju ändå ställa till problem nån gång i framtiden är jag rädd för.

Hur vet du att slangen inte läcker påväg upp till takduschen och fyller utrymmet bakom med vatten? Finns det något dränhål i nederkant mot golvet?

Om det är ett tätskikt bakom nischen och man kan komma åt rörskarvar genom inspektionsluckan samt ett dräneringshål vid golv så borde det vara en ok lösning.

Det första jag tänkte var också nej, jag menar dra en vanlig Duschslang i väggen. Det är kanske inte så fackmannamässigt men om man börjar vrida lite på detta så ja. Du har alltså en blindvägg med tätskikt bakom. Bara där är du ok. Men sen är det inga kopplingar med konstant tryck utan det är efter blandaren. Sen är det även en inspektionslucka ovanför kopplingen till takduschen. Så nja jag kanske var lite snabb och dömma.

Men bara för att det kanske är korrekt betyder inte det att jag skulle rekommenderat just denna lösning. Sjukt ful och snål lösning 2014, men 1997 så fanns det nog inte så mycket allternativ.

• Gilla
maah
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.