Håller just nu på att riva upp golvet i mitt befintliga badrum, och är tvungen att byta ut en del av 22mm spånen som sitter i golvet men inte alla på grund av hur bjälklaget ser ut...
Då det suttit limmade 13 mm spån ovanpå 22mm så har det blivit lite mindre skador på spånen (några mm tjocka flagor). Dessa 13mmspån är nu borta men på några ställen där det varit som mest ölimmat är det några mindre skador.

Min fråga är om dessa måste lagas innan jag flytspacklar? Hur gör jag i så fall detta?
Eller är det "ok" att flytspacklet fyller i dessa ojämnheter i golvet?

Skall flytspackla 12mm som lägst och 26 mm som högst innan plattsättning och kommer att gjuta in armering.

Det behöver du inte åtgärda.

Och glöm inte att se till att alla springor är tätade 100% så att inte flytspacklet kan rinna ut fel väg..

• Gilla
Fernando Torres
  • Laddar…
Hehe nej det skulle bli dyra droppar som rinner ner under golvet :)

Relaterad fråga: Jag förstår inte riktigt det här med dörrsockel till badrummet. Hur man ska preparera detta inför flytspackling. "Ventilerad tröskel" har jag läst något om. Finns det någon guide hur man gör detta eller vanliga lösningar?

Det sitter i dörren du köper.

Hur du gör med flytspackel och tätskikt vid dörrtröskeln finns beskrivet i BBV och i instruktionerna från tätskiktstillverkaren.

Vid flytspackling stänger du av där, och vanligen också runt golvbrunnen med en avstängningslist.

Hmmm. Jag har tänkt att behålla samma dörr jag har. Kommer bygga en del på höjden med flytspackel + klinkers.

Skärmklipp2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ullet
Finns våtrumströsklar att köpa. Vi bytte tröskeln i befintlig dörrkarm när vi renoverade badrummet.

Nya tröskeln är ventilerad och har högre insida.

• Gilla
Fernando Torres
  • Laddar…
GoForIt: Menar du att man tar bort gamla tröskel, stänger av med avstängningslist så att flytspackelkanten "går i linje" med där tröskeln skall sitta och sen montera tröskeln efteråt?

Det viktiga är ju att tätskiktet blir rätt anslutet.
Normalt är väl tröskeln på plats, men det kan naturligtvis göras även utan.

• Gilla
Fernando Torres
  • Laddar…
Förstår inte riktigt i så fall varför man skall hålla på med avstängningslist mot dörren då tröskeln bör fungera utmärkt som avstängning?

För att inte skita ner tröskeln, och gardera sig för att spacklet inte rinner ut (av misstag)..

• Gilla
Fernando Torres
  • Laddar…
OK. men i så fall måste man ju flytspackla området där avstängningslisten satt i en andra omgång sedan?

Jag pratar om blåa avstängningsgummilister men det kanske inte du gör?

Redigerat:
Det kan ju ibland vara så att man vill spackla i två omgångar (ex. vid lokalfall vid dusch).
Men normalt så använder man ju avstängningslisten där man inte ska flytspackla (på tröskeln, över golvbrunnen etc.)

De avstängningslister jag brukar använda är av skumgummi med klisterremsa under.

• Gilla
Fernando Torres
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.