4 317 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Hur laga småskadade spånskivor i badrumsgolv inför nytt badrum?
Håller just nu på att riva upp golvet i mitt befintliga badrum, och är tvungen att byta ut en del av 22mm spånen som sitter i golvet men inte alla på grund av hur bjälklaget ser ut...
Då det suttit limmade 13 mm spån ovanpå 22mm så har det blivit lite mindre skador på spånen (några mm tjocka flagor). Dessa 13mmspån är nu borta men på några ställen där det varit som mest ölimmat är det några mindre skador.
Min fråga är om dessa måste lagas innan jag flytspacklar? Hur gör jag i så fall detta?
Eller är det "ok" att flytspacklet fyller i dessa ojämnheter i golvet?
Skall flytspackla 12mm som lägst och 26 mm som högst innan plattsättning och kommer att gjuta in armering.
Då det suttit limmade 13 mm spån ovanpå 22mm så har det blivit lite mindre skador på spånen (några mm tjocka flagor). Dessa 13mmspån är nu borta men på några ställen där det varit som mest ölimmat är det några mindre skador.
Min fråga är om dessa måste lagas innan jag flytspacklar? Hur gör jag i så fall detta?
Eller är det "ok" att flytspacklet fyller i dessa ojämnheter i golvet?
Skall flytspackla 12mm som lägst och 26 mm som högst innan plattsättning och kommer att gjuta in armering.
Hehe nej det skulle bli dyra droppar som rinner ner under golvet 
Relaterad fråga: Jag förstår inte riktigt det här med dörrsockel till badrummet. Hur man ska preparera detta inför flytspackling. "Ventilerad tröskel" har jag läst något om. Finns det någon guide hur man gör detta eller vanliga lösningar?
Hur du gör med flytspackel och tätskikt vid dörrtröskeln finns beskrivet i BBV och i instruktionerna från tätskiktstillverkaren.
Vid flytspackling stänger du av där, och vanligen också runt golvbrunnen med en avstängningslist.
Vid flytspackling stänger du av där, och vanligen också runt golvbrunnen med en avstängningslist.
Hmmm. Jag har tänkt att behålla samma dörr jag har. Kommer bygga en del på höjden med flytspackel + klinkers.
GoForIt: Menar du att man tar bort gamla tröskel, stänger av med avstängningslist så att flytspackelkanten "går i linje" med där tröskeln skall sitta och sen montera tröskeln efteråt?
Förstår inte riktigt i så fall varför man skall hålla på med avstängningslist mot dörren då tröskeln bör fungera utmärkt som avstängning?
OK. men i så fall måste man ju flytspackla området där avstängningslisten satt i en andra omgång sedan?
Jag pratar om blåa avstängningsgummilister men det kanske inte du gör?
Jag pratar om blåa avstängningsgummilister men det kanske inte du gör?
Redigerat:
Det kan ju ibland vara så att man vill spackla i två omgångar (ex. vid lokalfall vid dusch).
Men normalt så använder man ju avstängningslisten där man inte ska flytspackla (på tröskeln, över golvbrunnen etc.)
De avstängningslister jag brukar använda är av skumgummi med klisterremsa under.
Men normalt så använder man ju avstängningslisten där man inte ska flytspackla (på tröskeln, över golvbrunnen etc.)
De avstängningslister jag brukar använda är av skumgummi med klisterremsa under.