J
Jored: Gick in underifrån idag och förstärkte med några reglar där konstruktionen var lite klen. Det var ett jäkla bök, så inget jag rekommenderar! Jag hoppas att allt håller ihop nu, för just nu känner jag mig rätt less på hela projektet. Om jag nån gång ska renovera badrum igen kommer jag nog försöka se till att ha gott om tid och pengar så att jag kan göra det ordentligt, lager
11 svar · 2,8k läst
I
injonil: Tråden är från 2009. I Uppsala kan man lämna asbest som privatperson, Hovgården heter stationen.
27 svar · 34,2k läst
V
vectrex: [citat] Nej!
3 svar · 1,4k läst
P
petrowi: Puffar igen! Behöver tips! Har ni renoverat badrum i Luleå eller Kalix området och har någon ni kan rekommendera? :)
9 svar · 4,5k läst
Krilleman
Krilleman: vvs.just.nu Ring och kolla, han ska även ha nya sitsar till din modell. Kika på hans PDF under "Renoverat & erbjudanden"
5 svar · 9,1k läst
nino
nino: Du får ju dubbla tätskikt om du gör så, kan du vänta 8 - 12 månader utan att använda badrummet så bör det ju vara torrt så då det kanske ingen fara Vet iof inte hur pass skadligt det är om du stänger in fukt, risken är väl att färgen eller spacklet släpper Hur pass bra reglar är det bakom väggplattorna? Kanske ett nytt lager kakel vore ett alt, men det gäller ju att kolla så
2 svar · 12,5k läst
pjapen
pjapen: ofta gällande försäkringsbolag så får man inte för det som orsakat skadan, dvs är det tätskiktet som är fel får man inte ett nytt utan måste betala detta själv, man får däremot skadan lagad, underliggande konstruktion torkas och skivor sätts tillbaka. Om ytskiktet inte har åldersavdrag brukar man få ett likvärdigt återmonterat, fast på den sista punkten skiljer det sig mycket
4 svar · 10,0k läst
·
H
hempularen: en bräda därkan säkert funka. Men om det sitter väldigt hårt, och om rören är dåligt förankrade så finns risken att man får loss rören inne i väggen. Min tanke var att om man låter muttern via mellanlägg ta "spjärn" mot själva koppliingen, så belastar man inte rörens infästning.
18 svar · 11,7k läst
·
nino
nino: Krille: nej men det är väl enda gången man ska ta bort skruvarna man använt, när man limmat gips alltså... Har aldrig någonsin hört att man ska ta bort skruvarna från golvspånet.... då ligger det ju löst (förutom trälimmet)
7 svar · 4,5k läst
Janus82
Janus82: Är badrummet nygjort så klagar man hos hantverkaren eftersom de inte uppfyller reglerna. Enligt GVK åtminstone så får väggen han en bukighet på max 2mm över en sträcka om 25cm. http://www.gvk.se/branschregler/vagg Annars så finns det ju blandarfästen som inte har någon platta i botten, t.ex. dessa. Nu passar visserligen just det fästet enbart blandare med cc 150 men det bör ju
1 svar · 1,6k läst
·
S
shine76: Okay, tack! Då kan jag sova lugnt :)
3 svar · 3,3k läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Fråga ditt försäkringsbolag vad de säger, det är det enda som har någon betydelse egentligen. Är mattan fortfarande tät så ska det nog gå bra. Ni kan dock få problem med att tröskeln blir för låg, jag vet inte riktigt vad som gäller i rum utan golvbrunn
3 svar · 2,8k läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Vi har ett hörnbadkar (Orbita) från Poolspa, och vårt översvämningsskydd sitter ganska lågt, så man kan inte fylla det så djupt som man först skulle kunna tro... (Och din volym är ca 1 liter per kg, beroende på om du andas in eller ut. ;-) )
6 svar · 26,9k läst
P
peter_sweden: Hej Jag behöver en "sil" till min (gamla) golvbrunn. Finns det olika typer av silar med olika sorts fästen? Med vänlig hälsning Peter [bild]
0 svar · 2,3k läst
·
MathiasS
MathiasS: 8-10cm betong är bra att sikta på.
5 svar · 9,5k läst
·
nino
nino: Följ monteringsanvisningarna så blir det nog bäst
1 svar · 1,6k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Isolering har man i bjälklaget och inte ovanpå och våtrumsskivor hör hemma på väggar och inte golv. Golvet ska flytspacklas för att uppnå rätt böjstyvhet om man ska lägga klinker.
8 svar · 1,8k läst
K
KalleF: Den är helt borta men karet är precis färdigt och oanvänt så det känns som om tiden får utvisa......... :)
7 svar · 4,6k läst
sir_daniel
sir_daniel: Kolla på golvskydd för pianon, finns i plast, trä, mässing
2 svar · 3,4k läst
·
C
ConnyK: Jag har använt/monterat själv Fibo-Trespo när jag gjorde mitt badrum och är väldigt nöjd (2år gammalt). De ser fukttåliga ut även på baksidan men jag vet inte om de garanterar något. Billigaste skulle jag tro är Fibo-Trespo men sen om man skall anlita en firma är det nog inte så många att väja på. För och nackdelar Fibo-Trespo + Tätt ytskickt, blir det någon skada så ser man
1 svar · 8,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Fick du inte svaret på det här... ;) [citat]
7 svar · 8,8k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Man gör som man vill... :) Mina ungar är inte och har aldrig varit apor... hihi ;) ;)
8 svar · 3,0k läst
D
Drövel: Låter som jag får tänka om då. Tänkte att det inte blir mer nedsmutsning eller blötare på en toalett än i ett kök. Tack för svar.
4 svar · 7,7k läst
G
Gabbe1: Brunnen får inte fästas i enbart golvspånskivan utan ska fästas i en monteringsram som ligger på reglar. Jag tror det blir ganska svårt att montera dessa reglar ordentligt om golvspånet redan är lagt och takgipset är på plats på våningen under. Kolla även upp så det verkligen är godkänt med den där golvkonstruktionen du beskriver i ett våtrum. Normalt så flytspacklar man direkt
6 svar · 2,4k läst
Totte_S
Totte_S: Funkar alldeles utmärkt. Vi har badrumsskåpet på en vägg vid sidan om. Rakspegeln står i fönstret. Det är mer insynen man kanske vill tänka på. [bild]
4 svar · 6,7k läst
·
B
bozze4evigt: Var lika funderande jag när jag skulle renovera badrummet.. Köpte våtrumsgipsen på byggmax.. Pratar då med svågern som rekommenderar tarkodry från tarkett. Merkostnaden för att ta in en montör som satte tätskiktet (med kvitto) kvittades mot pengarna jag sparade på att använda kartonggips istället för våtrumsgips. Så min rekommendation blir TarkoDry från Tarkett
32 svar · 28,0k läst
nino
nino: Titta på en våtrumstapet från 80 - 90 talet där kan man snacka om att plattorna tandar, ett kaklat badrum som såg ut så vore en katastrof men med väggmatta så blir det sååååå snyggt ska ju inte se fabrikstillverkat ut... :)
59 svar · 11,6k läst
·
D
Denan353: Hej! Någon där ute som kan identifiera gångjärn på våra duschdörrar? Plasten sprack. Dyrt är det med nya duschdörrar, glaset är ju intakt, aluprofil likaså. Nog borde man kunna byta gångjärnen. [bild] [bild]
0 svar · 3,4k läst
·
H
heliac: Någon som känner till fabrikat eller har erfarenhet av den här modellen? [bild]
0 svar · 1,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.