5 510 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Ny toalettstol - ett par frågor
OK.Real7 skrev:
Nej, för tight tyvärr.Drömhus2012 skrev:
Detta lät intressant, utveckla gärna lite!pelpet skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 422 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 422 inlägg
Har du verkligen använt rätt bits? Philips och pozi är snarlika. Skulle jag gissa så är det pozi skruv men du har använt Philips och då har det "hoppat" och då brukar det se ut så där. Använd rätt till dom andra skruvarna så du inte får problem igen
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
gaia skrev:
Här gäller det att hänga med i svängarna
Den andra skruven (på andra sidan) gick i hur bra som helst, utan att bli skadad. Men det är inte omöjligt att det inte varit helt rätt bits, nej.TheStills skrev:
Om du tar ett bågfilsblad och sågar ett spår i skruven uppifrån så kanske du kan få ur skruven med en bred spårskruvmejsel, helst med en kort och bred s.k. stubbmejsel efterson det var svårt att komma i rätt vinkel.
Har just hällt i nått epoxylim och satt fast en bits i det, så ska låta det torka och sen.ska det förhoppningsvis gå att skruva ur den. Går det ej kan det bli aktuellt att testa din lösning.Drömhus2012 skrev:
Produkter som diskuteras: "epoxylim"
Epoxylim Gorilla
Härdar på 30 sekunder
116 kr inkl moms
Läs mer
Lät bitsen sitta fast i en och en halv timme. Kändes som att den satt fast, men när jag började skruva så gick den loss, allt för lätt. Gick dessutom att torka av allt epoxylim från bitsen, trodde att det skulle fastna lite i alla fall. Satte nytt lim, får sitta över natten och se om det fäster bättre.
Tejpa nedanför skruven för att förhindra repor på porslinet, sedan tar du en plattmejsel och bryter/bänder under den trasiga skruvskallen samtidigt som du försöker skruva ur den ovanifrån.
Ofta så behövs det bara lite tryck underifrån för att få upp en dålig skruv.
Om inget annat fungerar så kan du demolera skruvskallen helt och hållet, sedan lyfta av stolen för att därefter ta bort resten med en polygrip.
Ofta så behövs det bara lite tryck underifrån för att få upp en dålig skruv.
Om inget annat fungerar så kan du demolera skruvskallen helt och hållet, sedan lyfta av stolen för att därefter ta bort resten med en polygrip.
Imorgon är det dags att silikona fast toalettstolen, är det något särskilt jag bör tänka på?
Vad jag läst mig till än så länge så ska jag jag sätta toalettstolen på tändstickor för att få in silikonet under stolen, och efter det dra silikon runt omkring förutom längst bak (minns inte anledningen till det). Något annat?
En annan fråga: ska det vara gängtejp på kopplingen mellan toaletten och inkommande vatten? Ser lite udda ut som det är nu (med tejp) och på den förra toalettstolens koppling hade det ej använts.
MVH
Vad jag läst mig till än så länge så ska jag jag sätta toalettstolen på tändstickor för att få in silikonet under stolen, och efter det dra silikon runt omkring förutom längst bak (minns inte anledningen till det). Något annat?
En annan fråga: ska det vara gängtejp på kopplingen mellan toaletten och inkommande vatten? Ser lite udda ut som det är nu (med tejp) och på den förra toalettstolens koppling hade det ej använts.
MVH
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden