Real7 skrev:
Använd en borr som är lite grövre än skaftet på skruven och borra försiktigt i spåret på skruvskallen.
OK.

Drömhus2012 skrev:
Det går inte att komma åt att skruva ut den med en liten polygrip?
Nej, för tight tyvärr.

pelpet skrev:
Eller limma fast en bit med kemisk metall?
Detta lät intressant, utveckla gärna lite!

den gamla wc ska ju på soptippen så du kan slå sönder keramiken om du blir trött på att dalta med den :)
gaia

P
Har du verkligen använt rätt bits? Philips och pozi är snarlika. Skulle jag gissa så är det pozi skruv men du har använt Philips och då har det "hoppat" och då brukar det se ut så där. Använd rätt till dom andra skruvarna så du inte får problem igen

gaia skrev:
den gamla wc ska ju på soptippen så du kan slå sönder keramiken om du blir trött på att dalta med den :)
gaia

Ett problem har uppstått, när jag skruvade i skruvarna i den nya toalettstolen så var det svårt att komma i rätt vinkel med skruvdragaren...
Här gäller det att hänga med i svängarna ;)

• Gilla
bravia
  • Laddar…
oj då! Då har jag verkligen gjort bort mej. Förlåt nejo, det var inte menat som ett skämt.
Jag önskar dej lycka till!
Hoppas du löser ditt problem utan att stolen blir skadat.
gaia

• Gilla
bravia
  • Laddar…
TheStills skrev:
Har du verkligen använt rätt bits? Philips och pozi är snarlika. Skulle jag gissa så är det pozi skruv men du har använt Philips och då har det "hoppat" och då brukar det se ut så där. Använd rätt till dom andra skruvarna så du inte får problem igen
Den andra skruven (på andra sidan) gick i hur bra som helst, utan att bli skadad. Men det är inte omöjligt att det inte varit helt rätt bits, nej.

Om du tar ett bågfilsblad och sågar ett spår i skruven uppifrån så kanske du kan få ur skruven med en bred spårskruvmejsel, helst med en kort och bred s.k. stubbmejsel efterson det var svårt att komma i rätt vinkel.

Drömhus2012 skrev:
Om du tar ett bågfilsblad och sågar ett spår i skruven uppifrån så kanske du kan få ur skruven med en bred spårskruvmejsel, helst med en kort och bred s.k. stubbmejsel efterson det var svårt att komma i rätt vinkel.
Har just hällt i nått epoxylim och satt fast en bits i det, så ska låta det torka och sen.ska det förhoppningsvis gå att skruva ur den. Går det ej kan det bli aktuellt att testa din lösning.

Lät bitsen sitta fast i en och en halv timme. Kändes som att den satt fast, men när jag började skruva så gick den loss, allt för lätt. Gick dessutom att torka av allt epoxylim från bitsen, trodde att det skulle fastna lite i alla fall. Satte nytt lim, får sitta över natten och se om det fäster bättre.

Tejpa nedanför skruven för att förhindra repor på porslinet, sedan tar du en plattmejsel och bryter/bänder under den trasiga skruvskallen samtidigt som du försöker skruva ur den ovanifrån.
Ofta så behövs det bara lite tryck underifrån för att få upp en dålig skruv.

Om inget annat fungerar så kan du demolera skruvskallen helt och hållet, sedan lyfta av stolen för att därefter ta bort resten med en polygrip.

Gav upp mina försök att få ut skruven på "rätt sätt", sågade av den underifrån med en stålsåg. Får bli till att endast köra silikon som fästning.

Imorgon är det dags att silikona fast toalettstolen, är det något särskilt jag bör tänka på?

Vad jag läst mig till än så länge så ska jag jag sätta toalettstolen på tändstickor för att få in silikonet under stolen, och efter det dra silikon runt omkring förutom längst bak (minns inte anledningen till det). Något annat?

En annan fråga: ska det vara gängtejp på kopplingen mellan toaletten och inkommande vatten? Ser lite udda ut som det är nu (med tejp) och på den förra toalettstolens koppling hade det ej använts.

MVH

Ofta en gummipackning på inkommande och då är tejp överflödigt.

AndersMalmgren skrev:
Har du aldrig varit riktigt dålig i magen?
Eller kör lastbil och behöver något stadigt att hålla sig i.:thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.