Hej!
Vi har hittat ett hus vi är intresserade av men det fick lite nedslag på besiktningen. Husen är från -75. Det som oroar oss mest är badrummet och tvättstugan. Badrummet är renoverat 2012 av fackman men inga dokument finns. Tvättstugan från 03 inga dokument där heller. Badrummet ligger på övre plan och har bubbelbadkar, handdukstork, golvvärme, massagedusch, vägghängd toalettstol och sedvanlig kommod och handfat.
Tvättstuga:
"- Våtrumsdokument för våtrummet saknas. Se även riskanalys
punkt 3:3.
- Golvbrunnen är inte utbytt i samband med renoveringen.
Se även riskanalys punkt 3:3.
- Klinker ligger direkt på ett äldre tätskikt av våtrumsmatta.
- Rörgenomföringar i våtzon 1. Se även riskanalys punkt 3:3.
- Frånluftsventilationen är tilltäppt. Se även riskanalys punkt 3:3.
- Tätskikt bakom kakel och under klinker är inte besiktningsbart."
Badrum:
- Våtrumsdokument för våtrummet kunde inte uppvisas.
Se även riskanalys punkt 3:4.
- Rörgenomföring i våtzon 1. Se även riskanalys punkt 3:4.
- Brunnsmanschetter är igenspacklade och därmed inte
besiktningsbara. Se även riskanalys punkt 3:4.
- Tätskikt bakom kakel och under klinker är inte besiktningsbart.
Bör vi tänka om?
Det finns även andra nedslag men det har inte med badrummet att göra..
Tacksam för hjälp!
Vi har hittat ett hus vi är intresserade av men det fick lite nedslag på besiktningen. Husen är från -75. Det som oroar oss mest är badrummet och tvättstugan. Badrummet är renoverat 2012 av fackman men inga dokument finns. Tvättstugan från 03 inga dokument där heller. Badrummet ligger på övre plan och har bubbelbadkar, handdukstork, golvvärme, massagedusch, vägghängd toalettstol och sedvanlig kommod och handfat.
Tvättstuga:
"- Våtrumsdokument för våtrummet saknas. Se även riskanalys
punkt 3:3.
- Golvbrunnen är inte utbytt i samband med renoveringen.
- Klinker ligger direkt på ett äldre tätskikt av våtrumsmatta.
- Rörgenomföringar i våtzon 1. Se även riskanalys punkt 3:3.
- Frånluftsventilationen är tilltäppt. Se även riskanalys punkt 3:3.
- Tätskikt bakom kakel och under klinker är inte besiktningsbart."
Badrum:
- Våtrumsdokument för våtrummet kunde inte uppvisas.
Se även riskanalys punkt 3:4.
- Rörgenomföring i våtzon 1. Se även riskanalys punkt 3:4.
- Brunnsmanschetter är igenspacklade och därmed inte
besiktningsbara. Se även riskanalys punkt 3:4.
- Tätskikt bakom kakel och under klinker är inte besiktningsbart.
Bör vi tänka om?
Det finns även andra nedslag men det har inte med badrummet att göra..
Tacksam för hjälp!
Räkna med att behöva göra om tvättstuga och badrum inom en snar framtid....
Att golvbrunnen inte är utbytt i tvättstugan är ett konstfel, allt före 1990 ska bytas ut. Att man lagt klinker direkt på gammal våtrumsmatta är inte så listigt heller. Igensatt frånluftsventilation gör det hela värre då rummet inte kan torka ut ordentligt. Kan också vara ett tecken på att det inte är en seriös hantverkare....
Igenspacklade brunnsmanschetter kan vara klantfel, det kan också vara för att dölja något.
Inget av det uppräknade är egentligen skäl att avstå, men du bör som sagt räkna med att du kommer behöva göra om bägge rummen inom en snar framtid. Jag själv skulle också fundera kring bjälklag och liknande och hur känsligt det är för ev fuktskada....
Att golvbrunnen inte är utbytt i tvättstugan är ett konstfel, allt före 1990 ska bytas ut. Att man lagt klinker direkt på gammal våtrumsmatta är inte så listigt heller. Igensatt frånluftsventilation gör det hela värre då rummet inte kan torka ut ordentligt. Kan också vara ett tecken på att det inte är en seriös hantverkare....
Igenspacklade brunnsmanschetter kan vara klantfel, det kan också vara för att dölja något.
Inget av det uppräknade är egentligen skäl att avstå, men du bör som sagt räkna med att du kommer behöva göra om bägge rummen inom en snar framtid. Jag själv skulle också fundera kring bjälklag och liknande och hur känsligt det är för ev fuktskada....
Just det, är det din besiktningsman eller säljarens? Om det är säljarens är det inte värt något alls, juridiskt.
Kom på en sak till. Orsaken till att den gamla våtrumsmattan är kvar kan vara att det är asbest i limmet. Så är det i vårt hus (fast med linoleummattor som ligger i två lager under parketten på hela övervåningen).
Kom på en sak till. Orsaken till att den gamla våtrumsmattan är kvar kan vara att det är asbest i limmet. Så är det i vårt hus (fast med linoleummattor som ligger i två lager under parketten på hela övervåningen).
Hej igen!
Jag kan väl dela med mig av dokumenten och huset här? Eller är det fräckt?
Tänker att badrummet ser jäkligt schyst ut och det står att det är gjort av fackman 2012. Dock är tvättstugan behov av fix direkt. Är det säkert att vi måste byta ut badrummet pga genomträning i våtzon 1? Tänker att eftersom det är bubbelbadkar kanske det är pga elen?
Jag kan väl dela med mig av dokumenten och huset här? Eller är det fräckt?
Tänker att badrummet ser jäkligt schyst ut och det står att det är gjort av fackman 2012. Dock är tvättstugan behov av fix direkt. Är det säkert att vi måste byta ut badrummet pga genomträning i våtzon 1? Tänker att eftersom det är bubbelbadkar kanske det är pga elen?
Tvättstugan hade jag inte oroat mig för. Jag spiller nog mer vatten i köket och där finns varken golvbrunn eller tätskikt.
Badrumets rörgenomföring i våtzon 1 är väl inte så bra men det kan lika gärna vara 100% tätt.
Hur ser det ut på våningen under? Går det se nått där rören kommer upp? Eller ta upp nått hål för inspektion?
Gillar den här punkten också...
"- Tätskikt bakom kakel och under klinker är inte besiktningsbart"
Badrumets rörgenomföring i våtzon 1 är väl inte så bra men det kan lika gärna vara 100% tätt.
Hur ser det ut på våningen under? Går det se nått där rören kommer upp? Eller ta upp nått hål för inspektion?
Gillar den här punkten också...
"- Tätskikt bakom kakel och under klinker är inte besiktningsbart"
Nu får jag se som det fungerar med bilder som jag tänkt.
Då kanske det blir lättare att tolka 😊
Då kanske det blir lättare att tolka 😊
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Begär att få reda på vem som har gjort arbetet, de kanske kan intyga i efterhand (våtrumsdokument). Säljaren borde ha kvar faktura eller liknande. Om det inte finns så kanske det är hempul, då kanske man ska se upp.
Har läst att det finns risk att fogen i klinkers kan spricka och röra sig om man har mattan kvar, samt att vatten kan fastna mellan klinker och mattan och i värsta fall orsaka fuktproblem. Är det ett trähus?
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
När det gäller tvättstugan så har de gjort en rent kosmetisk renovering. De har inte bytt tätskikt. I en tvättsuga finns ju tätskiktet där mest för olyckor som översvämmningar. Det blir inte alls lika stor belastning med fukt.
Att sätta klinkers på plastmatta är lite av en vetenskap i sig. Numera (sedan typ 10 år), finns det plasmattor som tillverkaren deklarerar att de är OK för klinker/kakel.
Det problem man är orolig för med plastmatta är att klinkerfixet är starkt basiskt, och det kan bryta ner plastmaterialet i plastmattor. Den diskussionen var mer aktuell för 15 - 20 år sedan. Numera tål mattorna fixet bättre (inte alla fabrikat), och fixtillverkarna har ändrat sammansättningen för att minska problemet.
Men i princip så får du inte ett godkänt tätskikt med klinker på plastmatta såvida inte både plastmattan och fixet är deklarerat som lämpliga för detta av sina resp. tillverkare. En plastmatta från 1975, är med stor sannolikhet inte godkänd för detta ändamål. Problemet med basiskhet framhärdas av industrin (som vill sälja nya tätskikt), hur stort problemet är i realiteten kan diskuteras.
Om man inte byter tätskiktet, så är det heller inte fel att låta bli att byta golvbrunnen. Man har helt enkelt en tvättstuga med teknisk standard från 1975. Och det blir troligen även inställningen från förs. bolaget ifall du får en skada.
Att sätta klinkers på plastmatta är lite av en vetenskap i sig. Numera (sedan typ 10 år), finns det plasmattor som tillverkaren deklarerar att de är OK för klinker/kakel.
Det problem man är orolig för med plastmatta är att klinkerfixet är starkt basiskt, och det kan bryta ner plastmaterialet i plastmattor. Den diskussionen var mer aktuell för 15 - 20 år sedan. Numera tål mattorna fixet bättre (inte alla fabrikat), och fixtillverkarna har ändrat sammansättningen för att minska problemet.
Men i princip så får du inte ett godkänt tätskikt med klinker på plastmatta såvida inte både plastmattan och fixet är deklarerat som lämpliga för detta av sina resp. tillverkare. En plastmatta från 1975, är med stor sannolikhet inte godkänd för detta ändamål. Problemet med basiskhet framhärdas av industrin (som vill sälja nya tätskikt), hur stort problemet är i realiteten kan diskuteras.
Om man inte byter tätskiktet, så är det heller inte fel att låta bli att byta golvbrunnen. Man har helt enkelt en tvättstuga med teknisk standard från 1975. Och det blir troligen även inställningen från förs. bolaget ifall du får en skada.
Jag hade blivit en smula osäker när det står att badrummet renoverades för bara 3 år sedan av fackman, men inga dokument kan visas upp. Låter snarare som att de inte vill visa upp dokumenten, av något skäl.
Golvgenomförningen i zon 1 skulle jag tolka som att varningstecken på hur fackmannamässigt det är gjort. Däremot det mycket väl vara helt tätt, så det behöver inte vara något direkt problem.
Golvgenomförningen i zon 1 skulle jag tolka som att varningstecken på hur fackmannamässigt det är gjort. Däremot det mycket väl vara helt tätt, så det behöver inte vara något direkt problem.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Det står talat om rörgenomföringar i våtzon 1. I tvättstugan är det inget fel, borde inte tas upp på det viset han gjort. Den regeln gällde inte 2003, överhuvudtaget, och framförallt inte i en tvättstuga.
Vad är det för genomföring i våtzonen i badrummet? Jag ser ingen sådan på bilderna. Skulel möjligen vara el till elradiatorn?
Vad är det för genomföring i våtzonen i badrummet? Jag ser ingen sådan på bilderna. Skulel möjligen vara el till elradiatorn?
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Av det som står i protokollet så skulle jag vara mer orolig för grundkonstruktionen. Det finns massor med hus av denna typ med fukt/mögelproblem. Läs på! OCH se till att få en egen besiktning med fuktmätning i syllar osv, om du köper huset. Det jag (vid en snabb genomläsning) kan se i protokollet är att man näst intill ignorerat risken med grunden.
Taket är också väldigt summariskt beskrivet. Av det jag tolkar så förefaller taket vara original från 1975, och är i så fall vid slutet av sin tekniska livslängd. Räkna med ett byte inom 1 - 5 år. Kan bli akut inom en månad också.
Att det inte finns frånluft (?) från badrummet bör åtgärdas snarast. Det innebär dels att du får en kraftig fuktbelastning på alla tätskikt, ev fel i tätskiktet ger då en fuktskada snabbt.
Men det är också en komfortfråga, ett badrum utan ventillation brukar ha drypande väggar, helt igenimmad spegel osv. efter en dusch, väldigt irriterande.
Oftast är det en enkel åtgärd att fixa fläkt.
Taket är också väldigt summariskt beskrivet. Av det jag tolkar så förefaller taket vara original från 1975, och är i så fall vid slutet av sin tekniska livslängd. Räkna med ett byte inom 1 - 5 år. Kan bli akut inom en månad också.
Att det inte finns frånluft (?) från badrummet bör åtgärdas snarast. Det innebär dels att du får en kraftig fuktbelastning på alla tätskikt, ev fel i tätskiktet ger då en fuktskada snabbt.
Men det är också en komfortfråga, ett badrum utan ventillation brukar ha drypande väggar, helt igenimmad spegel osv. efter en dusch, väldigt irriterande.
Oftast är det en enkel åtgärd att fixa fläkt.