Jo! Detta är egentligen länge sedan det hände, men jag lovade mig själv att jag skulle skriva en ris-recension så här kommer den!

Höganäs när det kommer till kristallmosaik är skit, säkerligen även kakel och klinker. Naiv som man var när jag trodde att det fortfarande var svenskt (är numer Italienskt) och även övertygad att ett pris på 1400:- m2 borde borga för kvalité, gjorde jag missen att köpa deras produkter.

Jag fick förpackningar från 3 olika bränningar (!) med tillhörande nyansskillnad och det saknades mosaiker och var allmänt kladdigt i lådorna med lim som jag fick skrapa bort från mosaiken. Missen jag gjorde, självsäker över den höga kvalité jag självfallet hade fått och betalt för, kontrollerade jag inte batchkoderna inom en vecka, vilket är den enormt generösa tid man tydligen har på sig att upptäcka fel som DE har gjort.

Jag ringde kundtjänst så fort jag upptäckte detta, men fick ingen kompensation eller förståelse.

Pratade även med en kakelfirma som bekräftade mina upplevelser, de tog högst motvilligt in Höganäs i sitt sortiment om någon kund propsade på det. Så håll er undan!

• Gilla
jaob
  • Laddar…
C
Trist :( De ha varit mycket generösa med returer m.m. när jag handlat där, men det var typ 10 år sedan.
Gör en formell reklamation och se vad som händer, tycker jag.

Jo verkligen trist! Detta var vid årsskiftet. Jag har gjort vad jag kunnat, utan resultat. Detta var mitt sista göromål i frågan, att belysa den dåliga kvaliteten framförallt, men även kundservice med förhoppning att de antingen skärper sig, eller att det går riktigt dåligt för dem.

Men, här kanske vore bra med lite fler detaljer.

Jag antar att du har handlat Höganäs produkter vi en återförsäljare? Vilken?

Felet med varierande batchkoder bör ju rimligen ha skett hos återförsäljaren, som plockat ihop lite restpartier.

Eller har du faktiskt köpt direkt från Höganäs, typ via nätet?

Håller med ovan om att det saknas info. Har du köpt via en återförsäljare är det de du ska reklamera mot. Har du köpt via Höganäs på nätet så gäller distansköplagen och du har rätt att returnera varorna inom 30 dagar även om du öppnat dem. Är det dessutom fel på varorna får du såklart reklamera dem. Dra det vidare till ARN först och främst om du inte får någon respons från Höganäs.

Köpte det via Beijer, de gjorde en beställning och sedan hämtade jag ut det när det kom från en halvpall. Beijer hade garanterat inte kontrollerat batcherna. Och det klandrar jag dem inte för. Det ska inte vara så svårt att plocka ihop 12 småkartonger av samma sort. Jag kommer inte driva detta vidare då jag har monterat mosaiken, och det handlade om 8000:-

Jag löste nyansskillnaderna genom att noggrant sortera arken efter nyans, sedan började jag med mörkast längst ned och ljusare successivt när jag kom längre upp, detta för att golvet var mörkt och väggarna och taket vita. Utöver detta så skar jag ut mosaiker från de ark som hade ett överflöd av ett mönster och satt på de ark som hade inga alls, detta utöver att rensa från massa limrester, samt att vissa ark satt ihop med varandra, var ett jättejobb jag inte önskar göra om. Men nu är det gjort och jag är nöjd med resultatet för att jag själv såg till att göra det bästa av det.

Oavsett om du inte klandrar Beijer för detta så är det de du ska reklamera emot och inte Höganäs direkt. Därmed är det ändå Beijer som har misskött sig i detta ärende. Det kan mycket väl vara så att Beijer visste om att de köpte ett parti med olika batchar, men inte berättade detta för dig.

Om du hade reklamerat mot Beijer så tror jag att de skulle ha haft lite mer krut mot Höganäs. Menade verkligen Beijer att du bara hade en vecka på dig att kontrollera? Det låter mer som en transportskadefrist. Transportbolagens försäkringsbolag ersätter bara transportskador som upptäcks inom en vecka. Vilket inte nödvändigtvis friskriver leverantören, beror på hur avtalet är skrivet.

Jag hade nog väntat mig att Beijer bara beställer nytt åt dig och sedan sköter reklamationen mot Höganäs, alternativt ställer ut det på fyndhörnan.

Ok, jag upplever att kontakten med Beijer har vart bra, men visst kan det ändå vara som ni säger. Tidsfristen på en vecka var det höganäs som nämnde vid nåt sammanhang när jag ringde upp dem när det stod klart att Beijer inte tog något ansvar. Ja, det finns alltid 2 sidor på myntet, men att det var dålig kvalitet samt att det är höganäs som skickat 3 olika batcher är i alla fall uppenbart, medvetet eller omedvetet kan jag inte svara på, men med facit i hand så skulle jag kanske ställt högre krav på Beijer..

och hur motiverade Beijer att inte ta något ansvar? De har ju levererat en felaktig vara till dig. Om det sedan skett genom att de plockat ihop några returpartier på sitt lager (känns nästan som en mer sannolik version) eller om Höganäs levererat skräp, är inte ditt problem.

Det är tänkbart att Höganäs förtjänar att bli varnade för, men primärt är det ju den Beijer butik du blivit lurad av som borde stå vid skampålen.

harry73
Du verkar ha mkt erfarenhet av Höganäs efter detta inlägg el är de bara denna incident?
"Höganäs när det kommer till kristallmosaik är skit, säkerligen även kakel och klinker."

Låter som du fått en massa returen hopskrapat om de nu fattas bitar i arken mm...

Har själv använt mestadels Höganäs produkter dom senaste 10 åren utan att haft några större problem.
Endast ett parti där plattorna 20x40 var böjda, sjukt irriterande men de kompenserades väl.

Sen hur många "svenska" företag har produktionen i Sverige?

Det är nog som ni säger, att det kan vara Beijer som är boven, vad vet jag, jag har haft en innestående irritation mot höganäs under denna tiden, kanske är det felaktigt. Iom att det var ett tag sedan kan jag mest utgå ifrån de känslor jag minns jag hade då samt den korrespondans jag hade med en annan firma där våra åsikter föll väl ihop angående Höganäs

Så rent objektivt så kan denna ristråd vara fel ute, jag inser att det inte är ställt bortom alla tvivel att det ska vara höganäs som gjort fel även om jag själv känner att de är orsaken till felet, en känsla är inget bevis.

smiler : Jag har inte så mycket erfarenhet av höganäs, men dock en viss erfarenhet innan detta. Däremot har jag ganska stor erfarenhet av andra tillverkare, och ingen har levererat så dålig kvalitet. Tar man dessutom in priset i beaktning så är det katastrof, och det är däri min poäng ligger. Jag hade aldrig klagat på mosaik från byggmax för 299:- kvadraten, iom det priset anger en lägre förväntning, men när byggmax kvalité är bättre än 1400:- kvadraten, då ska man ha ris, det var i alla fall så jag tänkte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.