6 107 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Rensning av golvbrunn
Det är i en bostadsrätt. Lite osäker på vad det är för golv under men i övriga lägenheten är det trägolv och sen är det klinkers i badrummet. Har inte märkt av några problem i övrigt, knappast någon expert på området dock. Kanske bäst att bara klippa/skära av flikarna helt enkelt.roland53 skrev:Det beror väl lite på var brunnen är placerad. Trägolv?Betonggolv? Källare? Övervåning?
M.a.o i en källare med Betonggolv är det väl lite överkurs att dra upp en fungerande brunn och då också lägga om klinkers om det inte finns några fuktproblem.
Att det inte är en godkänd installation med dagens bestämmelser är väl klart men att därför i panik byta utan annan anledning än manchettens skurning är, tycker jag, att ta i.
Att hyfsat till flikarna med en hobby kniv så att dom inte sticker så långt från den blå ringen, kan väl vem som klara, utan att anlita en hantverkare. Den blir ändå inte mer godkänd ändå.
Dock ska du inte bli förvånad den dagen du ska sälja bostadsrätten, om en kunnig köpare anmärker på utförandet och därmed försöker pruta.il_capitano skrev:
Men jag har sett värre brunnar som köpare inte ens har tittat i och med glädje ändå köpt objektet. :wow:
Nej jag förstår det. Jag borde väl själv ha gjort det men var helt enkelt för okunnigroland53 skrev:
För övrigt är det stamrenovering om 2-3 år så då lär det bli badrumsrenovering oavsett antar jag.
Redigerat:
Tja... Det är nog en smaksak vad man ska kalla det hela för. Ska man se det ordagrant så finns det inget som säger att det är mer som ska göras. Alltså anser jag att det är korrekt att kalla relining för stamrenovering. Men det är tydligt att det innebär andra saker för dig. Alltså finns det inget rätt eller fel i detta fall. Jag tycker att det är mer korrekt att kalla arbetet med att byta stammarna för stambyte, inte för stamrenovering. Eftersom man faktiskt byter ut alla stammarna. Men kan det vara så att man har börjat använda ordet stamrenovering för att det inte låter lika drastiskt?krilleman_215 skrev:
Men detta är väldigt väldigt OT...
Nej, inte alls OT. Tvärt om!
Om du renoverar ett badrum lägger du bara till ett ytskikt på det gamla då?
Samma sak!
VVS-forum gjorde ett test för några år sen. Flera företag fick komma in och relina en snutt rör i en test-rigg. Under hälften fick godkänt. Ska se om jag hittar den artikeln nu...
Om du renoverar ett badrum lägger du bara till ett ytskikt på det gamla då?
Samma sak!
VVS-forum gjorde ett test för några år sen. Flera företag fick komma in och relina en snutt rör i en test-rigg. Under hälften fick godkänt. Ska se om jag hittar den artikeln nu...
Letat lite men hittar inte just den artikeln jag tänker på.
Men för lite mer kött på benen om relining läs gärna:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/varnar-for-relining-kan-bli-ekonomisk-kalldusch
http://www.vvsforum.se/nyheter/2014/juni/forsakringsbolag-skeptiska-till-relining/
Relining är och kommer aldrig (tyvärr) aldrig att förbli en renovering. En helt felaktig benämning.
Ytterligare en följdfråga, som aldrig tas upp, är ju hur man återvinner dessa rör när dom ska rivas...?
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/varnar-for-relining-kan-bli-ekonomisk-kalldusch
http://www.vvsforum.se/nyheter/2014/juni/forsakringsbolag-skeptiska-till-relining/
Relining är och kommer aldrig (tyvärr) aldrig att förbli en renovering. En helt felaktig benämning.
Ytterligare en följdfråga, som aldrig tas upp, är ju hur man återvinner dessa rör när dom ska rivas...?
Om jag varit bostadsrättsinnehavare och höll på med att rensa en brunn, så hade jag inte brytt mig så mycket om hur stammarna, vid en renovering/byte, som inte ens har gjorts, skulle återvinnas.krilleman_215 skrev:
Kanske bättre att återgå till TS frågeställning ?
Tja.. Jag tänker inte gå in på nån diskussion om relining eller inte. Det om något är OT... Och har inget med diskussionen om hur man ska definiera olika saker. Jag tror att vi inte kommer vara överens om vilket som är korrekt. Vill du diskutera både uttryck och relining så får du gärna starta en egen tråd. Jag lovar å vara där!krilleman_215 skrev:Letat lite men hittar inte just den artikeln jag tänker på.
[länk]
[länk]
Till ts, förlåt för att vi kapade din tråd. Men det kan vara värt att kolla med styrelsen om planerna. För om det är stambyte som gäller så tycker jag inte du ska göra något alls åt
badrummet
Klicka här för att svara