12 398 läst ·
5 svar
12k läst
5 svar
Laga en kakelplatta i våtutrymme
Upptäckte att en kakelplatta är sprucken i vårt badrum. Längst upp mot taket i hörnet, samma hörn där också duschen är placerad. Orsaken till sprickan ser ut att vara två skruvar som håller fast en utsugsfläckt som installerades i samband med att badrummet byggdes (ca två år sedan). Sprickorna är rejäla och antyder att hela plattan är sprucken rakt igenom så det är inte bara ytskickt. De löper dessutom ca 2-3 cm vardera åt varsit håll.
Kakelplattan har alltså ett uppsågat hål för utsugsfläkten och tre skruvhål och alltså två sprickor. Frågan är då kan jag låta en certifierad kakelsättare byta ut plattan istället för att jaga hantverkarna som gjorde jobbet att göra om hela badrummet?
Jag har försökt hitta lite info här på forumet men trådarna ser ut att vara några år och framförallt verkar teknikerna för fuktspärr vara ännu äldre. Mitt badrum användar alltså senaste fuktspärrsteknik och är gjort för ca två år sedan.
Så vad ska jag satsa på?
- Få en certifierad kakelsättare att bytta plattan. tittar man på några äldre trådar verkar ju inte försäkringsbolag godkänna några lagningar över huvud taget, men läser man på byggkeramiska rådets hemsida står det ju bara att man inte ska laga en platta själv utan kontakta en erfaren plattsättare
- Försöka få hantverkana att göra hela badrummet från början
- Går det att täta sprickorna med något som färsäkringsbolag godkänner?
Kakelplattan har alltså ett uppsågat hål för utsugsfläkten och tre skruvhål och alltså två sprickor. Frågan är då kan jag låta en certifierad kakelsättare byta ut plattan istället för att jaga hantverkarna som gjorde jobbet att göra om hela badrummet?
Jag har försökt hitta lite info här på forumet men trådarna ser ut att vara några år och framförallt verkar teknikerna för fuktspärr vara ännu äldre. Mitt badrum användar alltså senaste fuktspärrsteknik och är gjort för ca två år sedan.
Så vad ska jag satsa på?
- Få en certifierad kakelsättare att bytta plattan. tittar man på några äldre trådar verkar ju inte försäkringsbolag godkänna några lagningar över huvud taget, men läser man på byggkeramiska rådets hemsida står det ju bara att man inte ska laga en platta själv utan kontakta en erfaren plattsättare
- Försöka få hantverkana att göra hela badrummet från början
- Går det att täta sprickorna med något som färsäkringsbolag godkänner?
Att få en hantverkare att göra om hela badrummet för en spräckt platta i övre hörnet tycker du verkar rimligt?
Be dom byta den trasiga, det gör man utan problem. Att det är en spricka i plattan har ju i princip ingen som helst betydelse, den är ju inte en del av tätskiktet så det är enbart visuellt problem.
Be dom byta den trasiga, det gör man utan problem. Att det är en spricka i plattan har ju i princip ingen som helst betydelse, den är ju inte en del av tätskiktet så det är enbart visuellt problem.
Nu handlar det detssvärre inte om vad jag tycker är rimligt.
Som jag skriver är handlar det om vad försäkringsbolag och tätskickt tycker är rimligt. Jag går givetvis tillbaka till hantverkarna och ber dem byta en platta mycket hellre än att ta krig med dem och få dem att byta hela rummet.
Men som jag också skriver så om man läser andra trådar på detta forum så är det ju ingen försäkringsmässig självklarhet att man kan byta bara en platta, inte för några år sedan i alla fall.
Men ingen blir ju gladare än jag (hantverkarna möjligtvis då) om du har rätt att de med lätthet och försäkringsmässig säkerhet bara behöver byta ut en platta.
Som jag skriver är handlar det om vad försäkringsbolag och tätskickt tycker är rimligt. Jag går givetvis tillbaka till hantverkarna och ber dem byta en platta mycket hellre än att ta krig med dem och få dem att byta hela rummet.
Men som jag också skriver så om man läser andra trådar på detta forum så är det ju ingen försäkringsmässig självklarhet att man kan byta bara en platta, inte för några år sedan i alla fall.
Men ingen blir ju gladare än jag (hantverkarna möjligtvis då) om du har rätt att de med lätthet och försäkringsmässig säkerhet bara behöver byta ut en platta.
När jag talade med bkr härom dagen poängterade den jag talade med att många tror att man inte kan byta en enstaka platta, men deras position i frågan är att man kan göra det "om tätskiktstillverkaren godkänner att man gör det".
Men jag blir fundersam när du skriver
Men jag blir fundersam när du skriver
Eftersom plattan som nämnts ovan inte är en del av tätskiktet, är det inte möjligt att på detta sätt avgöra huruvida det handlar om "inte bara ytskickt". Jag skulle, utan att veta hur det ser ut, säga att det verkar troligare att det snarare handlar om precis just bara ytskikt. Men posta en bild och överbevisa oss gärna!Gorson skrev:
Jag använde nog en olycklig benämnt jag menar att hela kakelplattan är sprucken inte tätskikt eller något under plattan. Ibland kan man se att det finns en sprika i färgen på en platta men att själva plattan är intakt men så är alltså inte fallet med min platta den är i tre delar helt enkelt.
Skikten under bör vara intakta (förutom skruvhål då men det får väl återanvändas)
Skikten under bör vara intakta (förutom skruvhål då men det får väl återanvändas)
Kan det vara en ide att kontakta försäkringsbolaget och göra en skadeanmälan. Säg då att du fick en spricka är sprucken och att du misstänker att tätskiktet kan vara skadat och att du kan ha en början till fuktskadan.
Sen tar du det hela utifrån deras svar.
Ett annat alternativ är att reklamera hos kakelsättaren och låta honom fixa problemet, så att han fortfarande garanterar tätskiktet
Sen tar du det hela utifrån deras svar.
Ett annat alternativ är att reklamera hos kakelsättaren och låta honom fixa problemet, så att han fortfarande garanterar tätskiktet
Klicka här för att svara