R
Har idag hus från 90-talet.
- Finns det numera regler för regelavstånd? Har 60cc idag.
- Som jag förstått det måste man ha antingen plyfa eller OSB bakom gipset. Vad är minsta tillåtna tjocklek på denna?
- Våtrumsgips gäller i våtzoon 1, vanligt gips i våtzoon 2?

T
Ja, du kan följa "Våtrumsvägg 2012" som består av regelverk på 45cc, plyfa 15mm och sedan våtrumsgips på det.

Eller......

Så kan du ha kvar 60cc, sätta OSB på det och vanlig pappgips som åter igen är tillåtet att ha i Zon 1.

Båda dessa tillvägagångssätt är godkända!

R
tank77 skrev:
Ja, du kan följa "Våtrumsvägg 2012" som består av regelverk på 45cc, plyfa 15mm och sedan våtrumsgips på det.

Eller......

Så kan du ha kvar 60cc, sätta OSB på det och vanlig pappgips som åter igen är tillåtet att ha i Zon 1.

Båda dessa tillvägagångssätt är godkända!
Va, vad säger du, har de ändrat reglerna igen?! Var får man tag i de senaste reglerna?? Jag var inne på GVK hemsida men där framgår inget om hur man bygger upp väggen...

I det senaste förslaget, måste de återigen vara 15mm OSB skiva? Och 15mm vanlig gipsskiva?

R
tank77 skrev:
Det är BKR som gäller om du ska ha kakel på väggarna:

[länk]

Nej, vanlig 12mm OSB/pappgips är tillåtet!
shit, var ju inne på helt andra lösningar...jäkla tur, tack

Jag har läst pdf-filen som länkas till, sidan 9 är väldigt bra. Men ingenstans kan jag läsa mig till att det ok att ha cc 60, osb och kartonggips.

Tar mer än tacksamt emot en länk som beskriver att det är ok att bygga så. Skulle bespara mig en del pengar.

Annars verkar det vara cc 45 regelavstånd,15 mm konstruktions-plywood P30, kartonggips OM du använder ett foliebaserat tätskikt som man ska bygga. Används ett rollat tätskikt så behövs en bättre skiva.

Eller har jag förstått fel?

R
manjana skrev:
Jag har läst pdf-filen som länkas till, sidan 9 är väldigt bra. Men ingenstans kan jag läsa mig till att det ok att ha cc 60, osb och kartonggips.

Tar mer än tacksamt emot en länk som beskriver att det är ok att bygga så. Skulle bespara mig en del pengar.

Annars verkar det vara cc 45 regelavstånd,15 mm konstruktions-plywood P30, kartonggips OM du använder ett foliebaserat tätskikt som man ska bygga. Används ett rollat tätskikt så behövs en bättre skiva.

Eller har jag förstått fel?
Som jag förstått det så kan du ha både 45cm eller 30cm cc mått mellan reglarna. 30cm lämpar sig bra vid renovering då man har 60cm sedan tidigare. Men har du 30cc mellan reglarna så behövs ingen plyfa eller OSB enligt bkr när jag ringde dem. Då får du istället sätta ut kortlingar där du tror att du eller senare ägare kan komma att vilja fästa något.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.