Medlem
· Västernorrland
· 11 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nere till vänster i bild är mitt wc-avlopp, det är ett 110mm rör med slätände. Jag håller som bäst på att tätskikta nu och får inte riktigt ihop hur jag ska göra med röret som sticker upp. som jag ser det så har jag ett par olika alternativ
1. Tätskikta med manchett runt röret som sticker upp och kapa det därefter strax över manchettens övre kant, då sitter tätskiktet mot ett ingjutet stumt rör och kan knappast röra på sig eller spricka. sedan köpa lämplig wc-stos och klämma dit när klinkret är på plats. Det här känns mest pålitligt!
2. Kapa röret jäms med golvet och sticka ner en wc-stos innan tätskiktningen, sedan tätskikta in wc-stosen och kakla. Det känns som en dålig lösning för att det ända som håller fast wc-stosen är just manchetten och drar man upp toalettstolen om några år så kanske man drar sönder tätskiktet!?
Vad jag kan läsa i säker vatten så verkar det som att metod 2 är "den rätta" och kanske jag inte ser nackdelen med metod 1 eller missförstår något viktigt
Medlem
· Västernorrland
· 11 inlägg
Jag hade exakt samma tanke tills jag insåg att en normal toalettstol inte passar direkt i ett 110 mm rör utan måste ha en wc-stos som gör en något större diameter än 110mm röret.injonil skrev:
Hade jag varit smart så hade jag gjutit in en färdig wc-stos med rätt diameter och gjort skarven i bjälklaget istället.
Medlem
· Västernorrland
· 11 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 11 inlägg
Hmmm, det hade ju varit fantastiskt bra om det hade funkat men på alla toalettstolar jag tittat på så är yttre måttet på anslutningen 102 mm. Mitt 110 mm rör som kommer upp genom golvet är ju bara 103-104 mm invändigt så enkel mattematik säger att jag har 1-2 mm marginal o det finns inte en chans att en sån vanlig gummitätning får plats emellan.injonil skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 inlägg
Jag har inte sett dom i verkligheten utan endast vad tex ifö och gustavsberg visar i pdf:er, tex som det länkades till i inlägg #3 i den här tråden. Men ska ut i byggvaruhuset och mäta lite och är det som du säger med yttermått 90 mm på toaletterna är det ju kanon!injonil skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 inlägg
Nu har jag varit på bauhaus o k-rauta och måttat varenda toalettstolsmodell och de är inte alls 90mm. Alla är 102 mm vilket absolut inte passar i ett 110 mm standardrör. Antagligen har du haft wc-stos utan att du visste om det och antagit att det är ett 110 mm rör.injonil skrev:
Kan någon vvs-are bringa lite klarhet i det här och vad en vanlig toalettstol passar i för rör!?
Får ursäkta om jag vilselett dig! Jag gjorde ett badrum i höstas och lät ett 110-rör sticka upp, satte dit den typ av gummimuff som jag länkade till tidigare och tryckte sedan dit en standard-toalett från Gustavsberg.