Hej!

Jag tänkte att jag skulle rensa min golvbrunn (tror det är en Purus) men vet inte riktigt hur jag ska få upp insatsen. Någon som har något tips? Bilder nedan:

IMG_0391.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0392.jpg
Skapa konto

OT: Satan va risigt skuren brunnsmanchett. :confused:
Det går väl att dra upp den som vanligt? Ta tag under kanten och känn lite.

Ja, men manschettens flikar (röda) som går över insatsen behöver nog skäras bort först. Sedan ta tag i insatsen och dra rakt upp.

• Gilla
JanneES
  • Laddar…
Tack för tipsen. Reagerade också på att den såg konstig ut, något man bör oroa sig för? Var någonstans ska jag skära av flikarna? De sitter inte fast i insatsen.

Kan man ana att manschetten är flikad även ovanför klämringen? När är det renoverat detta? Brunnen borde vart bytt.

S
Stefan N skrev:
Kan man ana att manschetten är flikad även ovanför klämringen? När är det renoverat detta? Brunnen borde vart bytt.
varför skulle inte varit bytt när det renoverades?

Stefan N skrev:
Jag är inte helt säker men tror att det gjordes någon gång mellan 2008-2010.

S
il_capitano skrev:
Tack för tipsen. Reagerade också på att den såg konstig ut, något man bör oroa sig för? Var någonstans ska jag skära av flikarna? De sitter inte fast i insatsen.
någon mm från kanten så att dom inte är där insatsen skall vara

Y
Ta på gummihandske, kör ner handen och vik fingrarna under lockets kant i botten och ryck upp.
Det kan vara värre att få ner locket igen. Vill minnas det är en tjock cylinderformad packning och att locket vill hoppa upp igen. Kan underlätta med lite flytande tvål på packningen och tryck ner tills den är jämns med. Ibland får man trycka med foten eller med skaftet på hammaren. Eller byta packning. Finns några modeller som ser nästan likadana ut så minns inte vilken som var den krångliga. Din kanske är lätt.

Eller så kan man ta sugpropp/smocken över brunnen och riva lite, kan även sticka man ner en slang och spolar en stund tills det sväljer bra... brukar räcka om det inte är supermycket hår eller fett i rören till brunnen.

Redigerat:
Yrrol skrev:
Ta på gummihandske, kör ner handen och vik fingrarna under lockets kant i botten och ryck upp.
Det kan vara värre att få ner locket igen. Vill minnas det är en tjock cylinderformad packning och att locket vill hoppa upp igen. Kan underlätta med lite flytande tvål på packningen och tryck ner tills den är jämns med. Ibland får man trycka med foten eller med skaftet på hammaren. Eller byta packning. Finns några modeller som ser nästan likadana ut så minns inte vilken som var den krångliga. Din kanske är lätt.

Eller så kan man ta sugpropp/smocken över brunnen och riva lite, kan även sticka man ner en slang och spolar en stund tills det sväljer bra... brukar räcka om det inte är supermycket hår eller fett i rören till brunnen.
Tack! Gjorde som du sa och fungerade utmärkt. Såg till och med inte så jävligt där nere ut som jag hade väntat mig ;)

För övrigt förde jag ned den "överblivna" delen av manschetten bakom insatsen. Finns det någon nackdel med detta?

IMG_0393.jpg
Skapa konto

IMG_0394.jpg
Skapa konto

Det ska inte ner där, då tätar det sämre och lukt kan komma upp.
En korrekt skuren manschett ska man inte se alls under klämringen, så som du har det är så fel det kan bli.

Stefan N skrev:
Det ska inte ner där, då tätar det sämre och lukt kan komma upp.
En korrekt skuren manschett ska man inte se alls under klämringen, så som du har det är så fel det kan bli.
Underligt att det är renoverat såhär från början. Du rekommenderar som jag förstår att man kapar av manschetten under klämringen. Vågar nog inte göra det själv så i så fall antar jag att jag helt enkelt tar kontakt med en hantverkare som kan hjälpa till med detta?. Det andra alternativet antar jag är att man lägger manschetten ovanpå insatsen?

Man ser ju på den undre bildens högra sida att slitsarna går förbi klämringen så den manschetten har ingen som helst funktion längre.
Fundera på om det kan va läge att göra om detta jobbet, nu med bytt brunn och korrekt skuren manschett.....

Stefan N skrev:
Man ser ju på den undre bildens högra sida att slitsarna går förbi klämringen så den manschetten har ingen som helst funktion längre.
Fundera på om det kan va läge att göra om detta jobbet, nu med bytt brunn och korrekt skuren manschett.....
Om jag skulle göra om detta, vad behöver då göras (i stora drag) samt vad ungefär kan det kosta? Hur allvarligt är problemet?

Stefan N skrev:
Det beror väl lite på var brunnen är placerad. Trägolv?Betonggolv? Källare? Övervåning?

M.a.o i en källare med betonggolv är det väl lite överkurs att dra upp en fungerande brunn och då också lägga om klinkers om det inte finns några fuktproblem.
Att det inte är en godkänd installation med dagens bestämmelser är väl klart men att därför i panik byta utan annan anledning än manchettens skärning är, tycker jag, att ta i. :rolleyes:

Att hyfsa till flikarna med en hobby kniv så att dom inte sticker så långt från den blå ringen, kan väl vem som klara, utan att anlita en hantverkare. Den blir ändå inte mer godkänd oavsett.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.