Badrum
Snooby: Mm, jag tycker de ser vettiga ut. Kan dock ej tyska så Google translate är min vän :-) Någon annan som har testat på detta? Jag är framför allt intressserad i att veta om det finns någon skillnad som kan ställa till det för rörmokaren. Jag siktar in mig på Geberit fixtur och en tryckknapp i metall (allergisk mot alla dessa plastknappar). Eventuellt även en Durovit WC stol. Inte
Carl_Elvis: Det behövs ett TV-program där de letar upp trådstartare som försvunnit och frågar hur fan det gick till slut! Tänk som det där hemska snyftprogrammet där de hittade bortsprungna pappor i Brasilien och sånt, det var säkert Agneta Sjödin som ledde det.
cpalm: Jag tänkte också så först, men när jag studerar "före"-bilden tycker jag mig kunna se en rak och fin kant. Men det kanske är en synvilla i och med att bilderna är tagna från olika vinklar(?)
Strip: Röven är klöven, så är det :thumbup: Min sida av nämnda röv är inte jätteförtjust i TS förslag i inlägg #44, då modulen med TT o TM tar upp jättemycket plats och skapar döda golvytor både till vänster och höger. Dessutom saknar jag en bra arbetsyta för tvättvikning (och eventuellt blöjbyten om man råkar vara i den fasen av livet). Bokstavligen hela mitt hus ser ut som TS
KTK: Är inga problem eftersom ett riktigt utfört tätskikt tar upp ev .rörelser.Det är ju små rörelser och inte sättningar vi snackar om och lite rörelse kommer det alltid att finnas i ert trähus. Sätt inte upp bara folie för allt i världen. Är du fortfarande tveksam så kör duschkabin i ett par år vilket är totalt onödigt.
ZekeVargen: [citat] Kanon! Det var bra att veta! Det satt nämligen plast mot "ytterväggen" (Vägg mot förråd och grannradhus) som jag tänkt återställa! Då skrotar vi plasten även där och spara den nyinköpta rullen till framtida projekt. :-) Tack för infon.
Jarlsgård: Jag var nog lite otydlig med min rubrik :) Vi tänker att man sätter ny matta på väggar och golv. Så det jag undrar är egentligen vad det skulle kosta på ett ungefär att klä rummet, eventuell elektriker samt rörmokare (tänker om vattenrören måste plockas bort. Alltså matta enbart, inte WCstol, kommod eller liknande.
HEM2121: [citat] Då lär denpipen passa till själva blandaren också och där har FM flera likande blandare som vi har. Tänk bara på att pipen är mattpolerad för att likna rostfritt.
Trollskidan: Någon som kikat på norska badrums handlare? Vare inne på megaflis.no sålde sitt tätskikt för ca250nok i höstas för eng in vekar billigt
HEM2121: [citat] Hur som helst vet jag att det måste vara fall i hela badrummen men att set finns en zon där toaletten skall stå plant.
Krillew: Jag är inne i kakelväljar svängen. Först hittade vi ett kakel från Höganäs men när vi skulle beställa så hade delar som vi ville ha utgått. Ca 2 veckor efter att vi fått alla beställningsnummer.. Pust stön så fick vi gå en ny runda för att välja igen. Nu hittade vi ett annat som var väldigt vackert.. Vi skall bara kakla dusch hörnan ca 7kvm vägg det gick på 8000:- men när
hempularen: Nu var det ett tag sedan jag tittade på elgolvvärme för egen del. Men så himla mycket finns det väl inte att välja på. Det finns två huvudtyper av värmekabel. Dels den s.k seriresistiva och parallelresistiv. Den senare är ofta också "självreglerande". Den första typen är uppbyggd med en motståndstråd som blir varm när det går ström i den, och den går då ända till kabelns
EyEr0n: Ja. Glöm ej bort att golvvärmeinstallation är behörighetskrävande arbete som du ej får göra själv. Du går även miste om 20 års garanti om du gör det själv.
HEM2121: Detta kanske kan vara något? http://www.flisbyab.se/fraga-flisby
Per_2014: Det bästa är att regla på med 70reglar. Det är vad som krävs för bockradien på pex RIR 15 eller 15. Då får du slangen garanterat på varma sidan.
AndersMalmgren: Vi ska heller inte glömma det kosmetiska problem med att möta det nya med det gamla
falkn: [citat] Du missar här ca halva Sveriges byggindustri där kunden enbart specar färg. D.v.s. de stora entreprenörerna såsom Skanska, NCC o.s.v. Jag har själv arbetat på NCC och vi har aldrig använt något billigt kakel utan enbart kakel ifrån typ Höganäs eller liknande ev. kakel tillverkat i Italien. Det finns säkerligen en anledning till detta.
Globetrot: Trist! Vi håller också på att renovera, med behörigt företag, vi betalade extra då det är en försäkringsskada för ny golvbrunn. Vår var enl försäkringsbolaget ok att låta vara kvar, också från ca 92-96 kanske.....men den visade sig bara "hänga" i golvspånet så det var ju tur att vi betalade flr detta. En fundering som slog mig var. Säg att man får en skada...hela barummet
KnockOnWood: Äras den som äras bör: Det var du som tog fram den utmärkta infon från AB Svensk Våtrumskontroll, GVK :thumbup:
Torgny Jonsson: Visst skulle man kunna småfixa och på så sätt spara slantarna lite till, men som du säger blir det ändå inte godkänt. Känner att det är bättre att göra det riktigt och bli av med HELA problemet en gång för alla. Visst, jag mister den läckra designen, men vill jag i framtiden - för jag har tänkt att leva länge i detta huset - så kan jag kakla om det och göra det snyggt. Nu
sune73: Du ska använda sanitetssilikon i hörn, inte fogmassa
KnockOnWood: Bild på handfatet uppskattas! Men höjden är inte huggen i sten. Normalhöjden brukar väl vara 850 mm, men en byggare satte handfaten med ök 920 mm här. (Han var rätt kortvuxen själv och ville kanske kompensera för detta) Att vända konsolerna upp och ner tror jag inte på. Men att sätta en skruv lite lägre är väl OK, så länge inte de ursprungliga hålen syns ovanför handfatet.
smiler: +1 på Byggis... Vi brukar placera fläkten strax utanför duschzonen.
hempularen: Det är nog väldigt lite du sparar på det, det som kostar pengar är det du kallar grundarbete.
Globetrot: Det va rhelt ok enligt besiktningsmannen, det är så man gör. Jaha. man lär sig något varje dag. Han sa att "eftersom planken" sitte rpå cc30 mpotsvarar det kraven. Ok.
vectrex: Lite kondens blir det i röret men det torkar upp så pass fort att det inte blir ett problem. Se till att dra det så nära insidan som möjligt. Isoleringen bör ju vara mellan röret och utomhus.