Hej alla,
har inga egna erfarenheter av golvvärme och tar gärna era synpunkter på nedan;

Problem:
Termostaten till golvet i badrummet har man satt i ett angränsande rum istället för bredvid övriga knappar.

Jag ställer mig tveksam till detta men funderar på om det har en poäng när de säger att man ändå inte kommer bry sig om den knappen då man sällan justerar något.

Frågeställning:
- Kvittar det enligt "din" åsikt att "reglaget" sitter i annat rum?
- Rör man ändå inte den knappen särskilt ofta? Hur ofta är ni på den?
... Eller kommer jag i vinter/ sommar - när som - att beklaga mig över att jag inte sa till om det!
Osv.

Vet inte vad det skulle innebära i arbete för dem. Kaklet är satt, men ej fogat.

D
Vad är det för golvvärme och termostat? Låter lite på din beskrivning som om det är elektrisk golvvärme med en golvgivare. Då har det ju ingen betydelse för funktionen om termostaten sitter i ett annat rum. Om det däremot är en rumsgivare så får du ju inte speciellt bra rumsreglering om termostaten sitter någon annanstans.

Jag hade väl tyckt att det kännts bättre att ha termostaten i badrummet, så vet man vad som går till vad osv. Känns ologiskt att gå till ett annat rum för att ändra termostaten till badrummet. Själv har jag en sådan termostat alldeles utanför badrumsdörren och har inte stört mig på det.

• Gilla
Torbjörn Andersson
  • Laddar…
Torbjörn Andersson skrev:
Frågeställning:

- Rör man ändå inte den knappen särskilt ofta? Hur ofta är ni på den?
... Eller kommer jag i vinter/ sommar - när som - att beklaga mig över att jag inte sa till om det!
Jag justerar elvärmen i badrummet enstaka gånger om året (sommar, vår, höst, riktigt kall vinter). Kolla bara, som tidigare nämnts, var givaren sitter.

Om du avser att ha värmen på året runt spelar det knappast någon roll. Sedan är det intressant hur avlägset det angränsande rummet är. Sitter termostaten intill badrumsdörren, men på utsidan är det förmodligen nära nog vid de flesta tillfällen. Om den skulle sitta längre ifrån än så skulle jag tycka att det var opraktiskt.

Jag har golvvärmen avstängd på sommaren. Höst och vår brukar jag bara slå på den innan jag skall duscha.

Vi har vattenburen golvvärme i tambur (17 kvm) och angränsande gäst-toa med dusch 3 kvm. Där valde jag att dra samma slinga till båda rummen, tempgivaren som styr slingan sitter i tamburen. Min bedömning är att eftersom fläkten i taket inne i duschrummet, suger in massor med luft från tamburen, så kommer det att i praktiken vara ungefär samma temperatur därinne som i tamburen. Och det fungerar bra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.