4 577 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Kakel på kakel - materialval?
Visst kan det va så! Vårt badrum är rätt litet/långsmalt och därför tar badkaret upp rätt mkt yta om man även vill ha tvättmaskin och kanske en badrumsmöbel/förvaringKristinaRT skrev:
Exakt så tänkte vi också när vi tog ut badkaret, då fick vi ju in en förvaringsmöbel och dessutom kunde man ju ta två steg åt sidan utan att slå i något
Men vi behöll badkarsblandaren, vilket köparen var väldigt glad för när de satte in badkaret eftersom de slapp ändra blandare eller något...
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Fast om man tänker sig att den här stylingen höjer värdet pga. utseende, men den som faktiskt köper väljer att sätta in badkar igen, då kan dety vara enm rejäl fördel om blandaren är limmad, under förutsättning att det är ett lim som går att få bort.
Jag har hört talas om blandarfästen och även rörklammers för limning. Vet dock inget om hur de ser ut eller fungerar. I värsta fall krävs en så stor "limmplatta" att det förtar effekten av stylingen.
Jag har hört talas om blandarfästen och även rörklammers för limning. Vet dock inget om hur de ser ut eller fungerar. I värsta fall krävs en så stor "limmplatta" att det förtar effekten av stylingen.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Sedan kan man ju fundera över effekten av att styla badrummet. Det är en sak att faktiskt göra om badrummet ordentligt, det ger ett "realvärde" för en spekulant. Men att piffa upp utseendet så här gränsar till att lura spekulanter, beroende på hur man presenterar det för en spekulant.
Men det kommer att finnas 3 huvudspår.
1 grupp som bergfast tror sig köpa ett nyrenoverat badrum, oavsett hur tydlig man är med fakta. Den här gruppen kommer att bjuda högre.
1 grupp som själva undersöker och upptäcker hur det ligger till, i fallet att prospektet inte är jättetydligt på den här punkten, av dessa kommer en del att bli sura och känna det som bedrägeriförsök. Den här gruppen kan dra sig ur helt, eller inse att någon som låtit sig luras kommer att bjuda högt, och därför avstå helt.
1 och en grupp som blir fullt medvetna om hur det är med "renoveringen", och antingen gillar den, tar den för vad den är, eller dissar den, och ser det bara som lite struligare att riva ut (2 lager kakel är avsevärt svårare att knacka ner, de låser varandra). De som gillar den kommer att bjuda lite högre, än med ett gammalt badrum. De andra bjuder lägre, det är tråkigt att köpa något "nyrenoverat" som man måste riva direkt.
Och det är klart att om den första gruppen som låter sig luras blir störst så kan stylingen ge fart på budgivningen, men med stor risk för strul, när köpare upptäcker att han är lurad.
Men med ärlig information till spekulanterna tror jag inte att stylingen ger bättre bud i slutänden.
Men det kommer att finnas 3 huvudspår.
1 grupp som bergfast tror sig köpa ett nyrenoverat badrum, oavsett hur tydlig man är med fakta. Den här gruppen kommer att bjuda högre.
1 grupp som själva undersöker och upptäcker hur det ligger till, i fallet att prospektet inte är jättetydligt på den här punkten, av dessa kommer en del att bli sura och känna det som bedrägeriförsök. Den här gruppen kan dra sig ur helt, eller inse att någon som låtit sig luras kommer att bjuda högt, och därför avstå helt.
1 och en grupp som blir fullt medvetna om hur det är med "renoveringen", och antingen gillar den, tar den för vad den är, eller dissar den, och ser det bara som lite struligare att riva ut (2 lager kakel är avsevärt svårare att knacka ner, de låser varandra). De som gillar den kommer att bjuda lite högre, än med ett gammalt badrum. De andra bjuder lägre, det är tråkigt att köpa något "nyrenoverat" som man måste riva direkt.
Och det är klart att om den första gruppen som låter sig luras blir störst så kan stylingen ge fart på budgivningen, men med stor risk för strul, när köpare upptäcker att han är lurad.
Men med ärlig information till spekulanterna tror jag inte att stylingen ger bättre bud i slutänden.
Jag tror du minskar värdet mer på din bostadsrätt om du kaklar på gammalt ytskikt. Detta är sådant som jag åtminstone hade ryggat för direkt på en visning. Ett badrum som är 8 år gammalt kan omöjligt vara tillräckligt slitet för att det ska vara försvarbart att göra det du planerar.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Det tror jag också för att då kommer eventuell spekulant behöva börja fundera på att riva ut hela badrummet direkt vilket kanske går på 100k som man vill göra annat för.falkn skrev:
Kanske hade de räckt att byta visa badrumsmöbler men inte hela tätskiktet och kaklet.
Jag håller på att renovera vårt badrum, men de hade plastmatta innan som släppt runt brunnen och det badrummet är 25 år gammalt.
Inte lätt det här....
Det rör sig alltså bara om en mindre del av en vägg som var tänkt att kakla på kakel. Inte helt badrummet.
När det kommer till klinkern.
Frågan är vilka av alternativen man ska välja:
1) Kaklar del av väggen för duschhörna, samt lägger klinker på klinker.
2) Sätter in ett badkar och struntar i ny kakel men sätter nytt klinker
3) Behåller blandaren som sitter på 65cm men sätter upp en duschvägg, gör inget kakel, men sätter ny klinker
4) Gör inget med vare sig klinker eller kakel - men en ny duschvägg eller badkar iaf
Det rör sig alltså bara om en mindre del av en vägg som var tänkt att kakla på kakel. Inte helt badrummet.
När det kommer till klinkern.
Frågan är vilka av alternativen man ska välja:
1) Kaklar del av väggen för duschhörna, samt lägger klinker på klinker.
2) Sätter in ett badkar och struntar i ny kakel men sätter nytt klinker
3) Behåller blandaren som sitter på 65cm men sätter upp en duschvägg, gör inget kakel, men sätter ny klinker
4) Gör inget med vare sig klinker eller kakel - men en ny duschvägg eller badkar iaf
Klicka här för att svara