Badrum
mag00: Det är bara ca 40 mm kvar av 195 under röret. Dvs i princip inget alls. Beträffande golvet så ska det på spån ja. Det är nån konstig variant av förläggning med plåtar och slang nedsänkta i facken så ingen vidare effekt genom alla lager som ligger ovanpå. Därför ska det kompletteras med elslingor i flytspacklingen. Den största oron jag har är inte ev svikt i badrumsgolvet utan
Globetrot: Om ingen försöker luras så är det bara att ändra. Om entreprenören inte vill, är det ett problem. Ta diskussionerna nu inte när allt är klart, det blir bara dåligt.
PH2: Jag har en ram som jag sätter monteringsplattan på men jag vet inte vilken höjd jag ska sätta den på. Det finns väl normer för hur tjockt flytspackellager man behöver för att det ska hålla.
ek87: Hej, Vi har ett badrum med snedtak (på övervåningen) och tänkte köpa in ett bubbelbadkar. Det är ca 73cm upp till taket där snedtaket börjar. Någon som har några förslag på låga bubbelbadkar? Är det en dum idé att ha så nära taket? Tack på förhand.
Krilleman: Men var läcker det? Från blandarna eller från någon koppling? Din beskrivning är ju lite luddig! Och som hempularen redan påtalat, skicka upp en bild på vart det läcker så får du nog ett mer korrekt svar på åtgärd!
KnockOnWood: Om du har plats kan du ju flytta ut badkaret ca en halvmeter. Och bygga en hylla för badankor, hårschampo och annat innanför. Vanligtvis satte man golvbrunnen så halva är innanför badkarskanten, halva utanför. Men det låter lite tufft med en halvmeter. Skulle du kanske kunna bygga upp ett skydd över karets tömningsrör, det är ju bara 3-4 cm i diameter. Två boardskivor i vinkel
cpalm: Låter som du borde ta in ett utlåtande från en namnkunnig besiktningsfirma. Inte för att du inte redan vet svaret själv, men för att kunna övertyga mäklaren och säljaren. De har nog bestämt sig för att det är fel på fläkten och dina duschvanor.
hevi: [citat] Jag köpte ett Jafo "förhöjningskit" med lite plastringar, skruvar, distanser och en cellplasttätning till min brunn (la 17mm golvvärme och armering så det bygger ju rätt mycket). Var inte direkt gratis men faktiskt ganska smidigt med injusteringen i höjdled och att det blir tätt.
A-Man_08: [citat] Inte varje dag man ser skruv med det raka snittet och inte p2
AndersS: Hur blir marmor halkmässigt när den blir blöt? Jag gjorde misstaget att lägga blanka plattor i bastu och utanför. Det blir otroligt hala när de blir blöta. Och i duschen, se till att använda plattor med struktur som inte blir halkiga.
pelig: Följande svar i en annan tråd adresserar mitt problem rätt bra (om det nu är nåt problem): https://www.byggahus.se/forum/badrum/185130-golvbrunn-ej-i-samma-niva-som-tatskikt.html?perpage=15#post1430523 Har som sagt ingen bild och har inte möjlighet att ta någon heller. Men nu är Jordabalksundersökning bokad, får väl se vad de kommer fram till.
ljjanson: Hej! Vi ska flytta köket närmare badrummet och behöver då ta vatten och avlopp därifrån, då måste vi riva ut och renovera så vi tänkte om ni har några bra tips på hur vi ska inreda det. Dörren är inte placerad än, men ungefär där den är på bilden, sen är det rör som går i ena hörnet som ni ser, vi har tillfälle att göra det lite större åt ena hållet (till höger på
Mattias_Bjb: Lyfter en gammal tråd eftersom jag stötte på samma problem. Webers tekniksupport, som varit otroligt hjälpsamma de ggr jag ringt, sa att man som alternativ kunde flytspackla tunt över monteringsplattan för att därpå använda Tec 2. Fick dock tag på Litexlimmet på Beijer i Eskilstuna så det löste sig ändå för min del.
Jonatan79: Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller för kakel-på-kakel! Med en pörskans otur kan fukt fastna mellan lagren och då är det inte roligt. Även de hål som blir där blandarna satt blir ett riskmoment tror jag.
Bigfoot: Någon som har tips om bra hantverkare i närheten av Karlstad som kan lägga våtrumsmatta?
Globetrot: Precis. Jag ser framför mig att man lyfter bort ca en meter runt. Lägger nytt tätskikt och manchett o ställer dit en duschkabin knske?
AronD: ca 200 kr för 20 kg, åtgång 1,9 kg per mm/m2 - det är väl inte markant dyrare än flytspackel?
hevi: [citat] Ja, det blir ju lite märkligt när man går ifrån tillverkarens installationsanvisning. Anvisningen finns väl av en anledning? Länsförsäkringar har ju lagt krokben för sig själva här -å ena sidan skulle dom aldrig någonsin reglera en skada som uppstått på grund av att tätskiktet inte monterats exakt enligt tillverkarens instruktion, med brunnstyp osv som tillverkaren av
Steinmeister: Tack för svaret. Precis som jag trodde då. Har en dusch i rummet bredvid. Vet att det diskuterats förut beträffande tätskikt i dusch i källare. När jag gjorde mitt badrum så ringde jag till Schönox och rådfrågade. Gav dem förutsättningarna för min källare med tillskjutande fukt osv. De uppmanade mig att använda deras rollade HA tillsammans med deras ångspärr SPR på vägg och
gnuttisch: När vi gjorde badrum i vår källare så byggde jag upp det enligt följande, - avjämnade med singel, - 200mm isodrän - 100mm platta - klinker. Du har även ditt badrum i markplan så där hade jag valt tätskikt enligt branschregler, Men i vår källare så satte vi bara tätskikt i dusch och runt brunnar. edit; länk med lite bilder;
-RB-: På plywooden rekommenderas dock en minimitjocklek på 15 mm för att kunna köra utan reglar/kottlingar där konsolerna skall sitta.
hempularen: jag håller med Räknenisse. Såvida det inte syns aldeles uppenbart att tätskiktet saknas/är defekt. I en del äldre badrum så har man kanske inte ens låtit klinkers gå in under karet osv. Om det gäller att göra en minimal åtgärd, så är det inte så dyrt med plastmatta. Ett problem i så fall är att golvbrunnen måste bytas om man skall uppfylla reglerna. Det ökar givtvis
The Tor: Tack. Tror jag har fått svar på min fråga. Man måste ha bård om inte väggmattan går hela vägen upp till taket.
Saliciouscrumbs: Tack för alla svar. Det lutar sig åt en prutning. Det finns en besiktningsklausul i kontraktet. [citat] Ja, felen är inte längre dolda. Mäklaren måste upplysa om felen om huset ska ut på försäljning igen.
hempularen: Elgolvvärme fräser man inte ned, har aldrig hört talas om en sådan lösning. Det kan innebära att värmekabeln får för dålig kylning. Det är oerhört viktigt att kabeln läggs exakt enligt de föreskrifter som tillverkaren ger ut. Om kabeln blir överhettad pga felaktig isolerande förläggning, eller för att den kommer för nära "sig själv" i någon slinga så bränns kabeln av. De
sunqan: Då låter det som att allt över två dar i arbetskostnad är för mycket. Däremot måste de ta hänsyn till att de får slösa tid pga att du gjort en felaktig konstruktion. så tre dar i arbete är i det perspektivet rimligt. och materialkostnaden kan vi som sagt inteha synpunkter på