Hej,

dert var ett tag sedan jag behövde tänka på tätskikt. Nu är det dags igen. Badrummet är halvkaklat men ska helkaklas. Jag vet ej ännu hur väggarna är efter nyvarande ytskikt har rivits. Vad finns för tätskiktsystem idag?
Våtrumsgips - visst men dyr och tar plats
Rollad plastemulsion - rekommenderas det fortfarande? Är det remsor i hörnen som gäller?
Finns det nån typ Schönoxmatta även för väggarna?

Tack!

Generellt så är s.k rollade tätskikt inte längre godkända. Idag gäller foliebaserade tätskikt.

Men om du har väggar av betong eller liknande material så duger fortfarande de rollade.

Oavsett vilket system du väljer så måste du detaljstudera instruktionerna. Tillverkarens monteringsanvisning skall följas till sista bokstav. Det innebär ex. att det skall vara exakt samma rörmanschett (rätt artikelnummer) som den som anges i instruktionen.

Det är bra om du dessutom läser igenom reglerna från BKR och säkert vatten innan du börjar. Gäller att ex. få rören på rätt avstånd från hörn, golvbrunn på rätt avstånd från vägg osv.

Våtrums gips behövs inte längre och tror det är godkänt att rolla vissa väggar i badrum av skivmatrial på väggarna . Men som föregående skrev kolla med bkr

Tack. Jag tänkte inte göra det själv men efter förra katastrofen med en klopare till mattläggare vill jag vara informerad om vad som gäller. Mattläggaren är från en renommerad firma i Karlskrona och det tog mig mycket möda innan det blev bättre (men ej bra) .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.