Jag ska tapetsera i en hall, där det är spånskivor, Kan jag tapetsera direkt på spånskivorna? Huset har stått både med och utan värme i rätt många år med bara spånskivor.. Funderar på om tapeterna kan spricka? Huset verkar röra sig en hel del. Ska bara vara på halva väggen då den nedre delen ska vara pärlspont, vet att det suger väldigt mycket lim så tänkte grundmåla först med en vit färg isåfall, eller ska man strunta i att tapetsera och foga i hörn och skarvar och måla istället? Blir det kanske bättre?

Tapeterna kommer att spricka.
Själv har jag spacklat, slipat och satt upp kraftig renoveringsväv och målat på, den har spruckit på ett ställe, men resten ar klarat sig. Det är en 120 cm hög vägg under snedtaket bakom soffan, så det gör inte så mycket som tur är.

De andra skarvarna syns också, av nån anledning (de syntes inte när det var nygjort), men det har inte spruckit.

Hela vår nedervåning är tapet direkt på spånskivor. Tapetserat på fabrik och transporterat på plats. Visst är det några små sprickor ovan vissa dörrar men inte så farligt, det vart betydligt mer tapet sprickor på övervåningen där det är gipsväggar. Så Tapetsera på spånskiva kan nog gå bra, det beror på hur mycket huset rör på sig

///Abbe

Det kan gå utmärkt att tapetsera på spånskiva, men har man otur så spricker det i skarvarna. Jag håller gips för att vara ett säkrare kort, men är det spån så skulle jag tapetsera direkt på det. Hemma hos mig är det blandat spånskiva, masonit och gips. Det har inte spruckit någonstans, men på några ställen syns skarvarna igenom på ett sätt som det inte gjorde när det var nyfixat.

Vi har också tapet direkt spånskivor, Vissa väggar är det inga sprickor på, andra små och vissa rätt rejäla. När vi gjorde om ett rum senast som det varit stora sprickor i så testade jag att skruva spånskivorna. (De är oftast spikade och då kan de röra sig mer). Det blev betydligt bättre och är nu endast mindre sprickor. Ska man fp det helt bra är det nog tyvärr bara att gipsa utanpå som gäller.

Jag har tapetserat på spånskiva i sommarstugan som är kallställd vintertid.
Jag grundmålade med en vit billig väggfärg innan tapetseringen. Tapeten är mönstrad med vit grund så det skulle inte göra så mycket om det spricker lite i nån skarv. Men hitintills har det dock inte spruckit efter ett år.

• Gilla
Sebbecoool
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.